رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از ابلاغ اعتبار ۷۰ میلیارد ریالی خدمات توانبخشی خبر داد و گفت: در سال تحصیلی جدید و با توجه به شرایط کرونا، حضور والدین به عنوان معلم دوم و دستیار معلم به شکل حرفهای امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آقای سید جواد حسینی در نشست شورای معاونین سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تسلیت ایام عزاداری امام حسین (ع) اظهار داشت: امید است بتوانیم با درس گرفتن از این قیام فرا ارضی، عصری و نسلی آموزههای مدرسه کربلا جنبههای دانشی، بینشی، توانشی، ارزشی، منشی و روشی این قیام را در مدارس، معلمان و دانش آموزان ساری و جاری کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آغاز مدارس از ۱۵ شهریور، آغازی پیچیده و سخت است گفت: باید بیش از گذشته آمادگی مدیریتی، اجرایی و روشی پیدا کنیم و با توجه به شرایط کرونا آمادگیهای لازم از حیث بکارگیری فناوریهای نوین، مناسب سازی ظرفیتهای شبکه شاد، آمادگی مراکز مشکلات ویژه یادگیری و مراکز مشاوره خانواده را داشته باشیم.
وی افزود: مدیران مدارس، معلمان و نیروهای توانبخشی و مشاورهای برای وضعیتهای مختلف باید آمادگی داشته باشند و قدرت انتقال سریع از یک وضعیت به وضعیت دیگر را نیز پیدا کنند.
آقای حسینی گفت: باید از راهبرد مهم ادامه آموزش و از راهبرد مهم پوشش همگانی آموزش با تدوین اطلس یادگیری برای تمام دانش آموزان در تمام وضعیتها اطمینان کامل پیدا کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط کرونا حضور والدین به عنوان معلم دوم و دستیار معلم به شکل حرفهای امری ضروری و اجتناب ناپذیر است افزود: از طریق ظرفیت سامانه ندای همراه، ظرفیت مشاوران، پارلمان اولیا و همچنین ظرفیت استانها باید توانمند سازی والدین را در دستور کار قرار دهیم و بسته تحولی آموزشهای خانواده محور و والد محور را تدوین کنیم.
حسینی با بیان اینکه مراکز مشکلات ویژه یادگیری باید علاوه بر خدمات حضوری انفرادی به دانش آموزان دو اقدام مهم را تدوین و به اجرا بگذارند اظهار داشت: نخستین اقدام آموزش در بستر شبکه شاد است و اقدام بعدی گسترش حلقات ارائه خدمات و اتصال آن به مدارس در قالب اتاقهای مرجع و معلمان رابط است تا از این طریق گام دیگری به منظور توسعه جامع کمی و کیفی خدمات مراکز مشکلات ویژه یادگیری بویژه در عصر کرونا برداریم.
وی افزود: ایجاد سامانه ندای همراه در سال جدید به منظور توانمند سازی و رفع مشکلات طرح تلفیقی فراگیر و ظرفیت سازی این سامانه برای آموزش خانوادهها و ارائه خدمات مراکز مشکلات ویژه یادگیری از دیگر امور مهم و ضروریست.
معاون وزیر آموزش و پرورش خواستار تحقق پوشش ۹۹ درصدی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان شد و گفت: استقرار نوبت بعدازظهر در پایگاه ها، ارائه خدمات در روزهای پنجشنبه و جمعه، استفاده از پایگاههایی که ظرفیت سنجش آنها پر شده است، استمرار فعالیت پایگاهها بعد از ۱۵ شهریور و ثبت نام نکردن نهایی دانش آموزان بدون انجام دادن برنامه سنجش از جمله اقداماتی است که ما را به پوشش ۹۹ درصدی نزدیک میکند.
حسینی افزود: استمرار خدمات توانبخشی در مدارس و بیرون مدارس و نیز در قالب مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده، اطمینان از تراز نیروی انسانی، آمادگی مدارس از حیث فضا، تجهیزات و ضدعفونی، اطمینان از انتصاب و آموزش مدیران و توزیع کتب درسی از جمله موارد مهم دیگری است که مستمرا باید پیگیری شود.
وی خواستار تلاش به منظور تحقق خروجیهای مورد استفاده از بستههای تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی توسعه مشارکتها شد و افزود: خدمات توانبخشی باید استمرار یابد و در این خصوص ابلاغ اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی برای آغاز سال تحصیلی به انجام رسیده است و ارائه خدمات توانبخشی در مدرسه، خارج از مدرسه و در قالب مراکز مشاوره و راهنمایی باید مورد توجه قرار گیرد.
حسینی گفت: خدمات بستههای حمایتی توانبخشی با ابلاغ ۴۰ میلیارد ریال و تخصیص ۷ میلیارد ریال آن در طول سال استمرار خواهد یافت.