به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، خیراله خادمی با اشاره به اهمیت این خط آهن در کریدور ریلی شرق به غرب گفت: راه آهن میانه- تبریز به طول ۲۰۳ کیلومتر است که حدفاصل میانه تا بستان آباد در سال گذشته به بهره برداری رسیده است.
وی طول مسیر ریلی بستان آباد- تبریز را ۴۴ کیلومتر اعلام کرد و افزود: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی کل این محدوده ۶۵ درصد است و تمام تلاش ما این است تا راه آهن بستان آباد- تبریز تا پایان سالجاری تکمیل و آماده بهره برداری شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور روند اجرای این مسیر ریلی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: زیرسازی کل تونل و گالریها برای اجرای روسازی تکمیل شده و حدود ۷۰ درصد نصب سازه عرشه به اتمام رسیده است.
خادمی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی در بخش زیرسازی یادآور شد: درحال حاضر کل ریل مورد نیاز از کارخانه ذوب آهن اصفهان خریداری شده و عملیات ریل گذاری ۱۵ کیلومتر از مسیر نیز انجام شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ۲ هزار و ۸۰ متر پل در این مسیر اظهار داشت: پل باسمنج با ۲۰ دهانه ۵۰ متری به طول هزار متر یکی از بزرگترین پلهای این محور است که ارتفاع پایه آن از کف زمین ۴۰ متر است و تاکنون عملیات اجرایی در ۵ دهانه به روش پیش رانی تکمیل شده است.
وی همچنین درباره ساخت پل سعید آباد و گرمدره نیز گفت: پل سعید آباد دارای ۵ دهانه ۵۰ متری است که ارتفاع پایه آن ۳۰ متر است و در حال حاضر نصب تیرها انجام شده است. پل گرمدره نیز به طول ۲۵۰ متر دارای ۵ دهانه ۵۰ متری است که تاکنون ۴ دهانه آن نصب شده است.
خادمی همچنین درباره عملیات ساخت ایستگاه خاوران گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی اسکلت ساختمان اصلی ایستگاه خاوران ۸۰ درصد تکمیل شده است.
وی طراحی نمای ایستگاه را الهام گرفته از دار قالی دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و رجال نامی ایران از ۸۰۰ سال پیش تاکنون در مقبره الشعرای شهر تبریز به خاک سپرده شدهاند، ورودی ایستگاه نیز با ایده کتاب و دیوان شعر از جنس سنگ بنا خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره راه اصلی میانه- میاندوآب نیز گفت: این محور ۱۸۱ کیلومتر است که از بزرگراه میاندوآب - تبریز شروع میشود و به آزادراه زنجان - تبریز متصل میشود و پس از مسافتی به محور ترانزیتی میانه- تبریز متصل میشود.
وی ادامه داد: با احداث کمربندی شمال غربی میاندوآب این محور به شمال استان آذربایجان غربی و ارومیه متصل و از طریق جاده ارومیه- سرو به مرز ایران و ترکیه متصل میشود.
خادمی کاهش ترافیک سنگین محور زنجان- تبریز و هشترود- مراغه- بناب و کوتاهتر شدن مسیر نسبت به محورهای مذکور ترانزیتی را از مزایای این راه برشمرد.
معاون وزیر راه وشهرسازی در ارتباط با وضعیت اجرایی این محور بیان داشت: در حال حاضر قطعات یک و پنج به طول ۷۵ کیلومتر تکمیل و زیر عبور قرار دارد و قطعات دو، سه و چهار نیز با پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصد در حال اجرا است. هفت کیلومتر از مسیر تا پایان سال به بهره برداری میرسد.
وی اعتبار هزینه شده در این محور را تا امروز ۹۵۰ میلیارد ریال دانست و گفت: هزینه احداث این محور به نرخ روز بالغ بر ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برآورد میشود.
خادمی در پایان درباره کنارگذر شمال غربی میاندوآب اظهار داشت: این مسیر به طول ۲۳ کیلومتر در چهار باند رفت و برگشت از ابتدای محور میاندوآب – مهاباد پس از رودخانه سیمینه رود آغاز و تا ۱۱ کیلومتری محور میاندوآب – تبریز تقاطع سرچم ادامه دارد و پیشرفت فیزیکی این کنارگذر ۶۶ درصد است.