ریل گذاری راه آهن رشت – کاسپین – انزلی با حضور معاون رئیس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه در فلکده رشت شروع شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز گیلان؛ گام های نهایی اتصال ریلی خلیج فارس به دریای خزر صبح امروز با ریل گذاری راه آهن رشت – کاسپین – انزلی با حضور دکتر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه و ارسلان زارع استاندار گیلان برداشته شد. این خط آهن 40کیلومتر طول دارد.
عملیات زیرسازی راه آهن رشت – کاسپین – انزلی در 3 قطعه انجام شده و هم اکنون عملیات ریل گذاری آن با اعتباری افزون بر 4هزار و 25میلیارد ریال شروع شد .
راه آهن رشت - کاسپین - انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت انزلی است که عملیات اجرایی آن از محل اعتبارات عمرانی ملی شروع شده و با اتمام طرح، مرکز استان گیلان به منطقه آزاد کاسپین متصل می شود.
اجرای این طرح علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.
دکتر محمدباقر نوبخت در حاشیه مراسم ریل گذاری خط آهن رشت – کاسپین – انزلی گفت: دولت در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی برای توسعه شبکه ریلی کشور، تکمیل شبکههای ریلی را در استانهایی که از آن محروم بودند، آغاز کرد. رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: بعد از اینکه استانهای همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و گیلان به شبکه سراسری ریلی کشور متصل شدند، هم اکنون استانهای اردبیل، کردستان، چابهار به زاهدان به طول 700 کیلومتر و اقلید به یزد در حال اتصال به شبکه ریلی هستند. وی با بیان اینکه یکی از مسائل بسیار مهم این بود که بتوانیم کریدور شمال به جنوب را تکمیل کنیم، ادامه داد: براین اساس اتصال خط آهن خلیج فارس به دریای خزر با هدف استفاده تمام کشورهای حاشیه خزر و حتی دسترسی آسان کشور چین برای انتقال بار به خلیج فارس، در دستورکار قرار گرفت. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای اتصال خط ریلی خزر به خلیج فارس، این ارتباط در محدوده قزوین قطع بود که خوشبختانه ارتباط ریلی قزوین به رشت برقرار شده و در حال حاضر هم خط ریلی رشت به بندر کاسپین واقع در منطقه آزاد انزلی به فاصله 40 کیلومتر در دست اجرا قرار دارد که این طرح نیز امسال به اتمام می رسد. دکتر محمدباقر نوبخت با بیان اینکه اعتبار ریل گذاری این مسیر از فصل مطلوبی تامین شده، تصریح کرد: امیدواریم با تکمیل این قطعه نهایی رشت به کاسپین، بتوانیم در سال جاری مسیر ریلی خلیج فارس به دریای خزر را کامل کنیم. وی افزود: با برقراری این اتصال غیر از اینکه شهر صنعتی و واحدهای تولیدی مستقر در گیلان میتوانند بار خود را به اقصا نقاط کشور از طریق خط ریلی انتقال دهند، بلکه ارتباط جهانی نیز در این مسیر برقرار میشود و کشورهای همسایه هم میتوانند از این مسیر تردد کنند لذا از این جهت برای ما بسیار پراهمیت است. معاون رئیس جمهور ضمن تبریک به ملت ایران به مناسبت توسعه خطوط ریلی کشور، خاطرنشان کرد: توسعه خدمات ریلی در همه جای کشور چه روی زمین و چه زیر زمین به صورت مترو(در شهرهای بزرگ نظیر تهران، تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد) در راستای اجرای بند سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که بر توسعه شبکه ریلی تاکید داشته است.
آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن رشت – بندر کاسپین – انزلی با حضور دکتر نوبخت آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن رشت – بندر کاسپین – انزلی با حضور دکتر نوبخت آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن رشت – بندر کاسپین – انزلی با حضور دکتر نوبخت آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن رشت – بندر کاسپین – انزلی با حضور دکتر نوبخت آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن رشت – بندر کاسپین – انزلی با حضور دکتر نوبخت آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن رشت – بندر کاسپین – انزلی با حضور دکتر نوبخت آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن رشت – بندر کاسپین – انزلی با حضور دکتر نوبخت آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن رشت – بندر کاسپین – انزلی با حضور دکتر نوبخت