رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: آموزش و پرورش استثنایی دو دوره متوسطه اول پیش حرفهای و متوسطه دوم حرفهای را برای دانشآموزان با نیازهای ویژه دایر کرده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان دستاوردهای آموزش و پرورش استثنایی در دولت تدبیر و امید اظهار داشت: تعداد دانش آموزان استثنایی از سال ۹۲ تا سال ۹۸ بیش از ۱۱ درصد رشد و دانش آموزان تحت پوشش طرح تلفیقی فراگیر نیز رشد ۷۰ درصدی داشته است.
وی افزود: در مجموع دانش آموزان استثنایی و طرح تلفیقی فراگیر تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۸ بیش از ۳۳ درصدرشد داشتهاند که نشان از توجه ویژه دولت به دانشآموزان با نیازهای ویژه است.
آقای حسینی با بیان اینکه ۷۴۱ مرکز ویژه اختلالات یادگیری در کشور وجود دارد که تعداد این مراکز از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۸ رشد ۷۲ درصدی داشته است، اظهار داشت: بر اساس برآوردها هزار و ۱۰۰ مرکز دیگر نیز در کشور نیاز است که ۵۰ مرکز آن در سال جاری راهاندازی خواهد شد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه مناسب سازی همه ارکان نظام تعلیم و تربیت برای دانشآموزان با نیازهای ویژه از برنامههای اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی است افزود: امسال یک مدرسه پذیرا و یک مدرسه اتیسم در هر استان به صورت کامل و الگویی مناسب سازی خواهد شد.
وی افزود: یکی از ابعاد مناسب سازی، مناسب سازی محتواست که تاکنون هزار عنوان محتوای آموزشی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی مناسب سازی شده است که این میزان مناسب سازی نسبت به سال ۹۲ نشان از رشد ۴۳.۵ درصدی دارد و در سال جاری نیز ۱۲۹ عنوان محتوای آموزشی مناسب سازی خواهد شد.
معاون وزیر با بیان اینکه پوشش برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان از ۱.۵ درصد در سال ۹۲ به ۹۷.۶ درصد در سال ۹۸ رسیده است، اظهار داشت: امسال و برغم شرایط کرونا پوشش ۹۹ درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی هدفگذاری شده است.
معاون وزیر با اشاره به اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در چند بخش خدمات توانبخشی ارائه میکند گفت: یک بخش از خدمات توانبخشی، خدمات حرفهای درون مدرسهای و برون مدرسهای است که توسط نیروهای توانبخشی متخصص ارائه میشود.
وی افزود: بخش دیگر خدمات توانبخشی ارائه بستههای حمایتی توانبخشی است که تاکنون به ۳۲ هزار نفر از دانش آموزان با نیازهای ویژه بیش از ۱۷ میلیارد تومان خدمات توانبخشی ارائه شده است و در سال جاری نیز میزان پرداختی خدمات توانبخشی ۵۰ درصد رشد یافته است.
حسینی تصریح کرد: در مجموع خدمات توانبخشی از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۹ و در دولت تدبیر و امید سه برابر افزایش یافته است همچنین ۳۳ درصد زنان در آموزش و پرورش استثنایی و در این دولت به مناسب مدیریتی منصوب شدهاند.
آقای حسینی ارتقای مهارتهای آموزشی همکاران آموزش و پرورش استثنایی را یکی از برنامههای در حال اجرا دانست و افزود: از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۲ هزار همکار آموزش و پرورش استثنایی در ۲۹۷ کارگاه آموزشی شرکت کردهاند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی توجه به حرفه آموزی دانش آموزان استثنایی را از مهمترین اهداف دورههای تحصیلی دانست و اظهار کرد: آموزش و پرورش استثنایی دو دوره متوسطه اول پیش حرفهای و متوسطه دوم حرفهای را برای دانش آموزان با نیازهای ویژه دایر کرده است که ۲۶ مهارت و ۲۲۴ شایستگی مهارتی در دورههای پیش حرفهای و حرفهای ارائه میشود.
وی افزود: علاوه بر این تعدادی از دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز در هنرستانهای فنی حرفهای و کاردانش در بیش از ۱۵۰ رشته مهارتی در حال تحصیل هستند.
حسینی تصریح کرد: آموزش همراه با تولید و تدوین سند توسعه آموزشهای فنی حرفهای و کارآفرینی از دیگر برنامههای در دست اجرای آموزش و پرورش استثنایی در حوزه مهارت آموزی است.
معاون وزیر در ادامه با اشاره به برنامههای امسال سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: برنامههای تدوینی سال ۱۳۹۹ شامل دو بخش است، بخش اول بستههای تحولی است که جدید و نوآورانه است و بخش بعدی نیز برنامههای معمولی است که از قبل وجود داشته و استمرار مییابد.
وی با بیان اینکه برنامههای سال ۱۳۹۹ هر شش زیر نظام سند تحول بنیادین را پوشش میدهند افزود: مجموع برنامههای سالانه و بستههای تحولی ۱۳ برنامه با ۴۶ فعالیت است که بیش از ۸۰ درصد این برنامهها و فعالیتها نوآورانه است.
حسینی با اشاره به سه بسته تحولی «مدرسه انطباقی»، «مداخلات بهنگام طلایی» و «توسعه مشارکت، کاهش تمرکز و اجتماعی شدن»، اظهار داشت: فرآیند اجرایی شدن بستههای تحولی در قالب ۸ برنامه و ۳۰ فعالیت تدوین شده و ۸۳ درصد فعالیتها و برنامههای مبتنی بر بستههای تحولی تاسیسی و نوآورانه است.
وی با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور کمبود داریم ادامه داد: امسال از ۲۱۰ مدرسه مورد نیاز باید کلنگ ۱۵۰ مدرسه به زمین زده شود که تاکنون ۸۲ مدرسه از این تعداد کلنگ زنی شده است.
معاون وزیرآموزش و پرورش با اشاره به رشد دانش آموزان استثنایی امسال گفت: دانش آموزان استثنایی امسال ۲.۵ درصد رشد و دانش آموزان تحت پوشش طرح تلفیقی فراگیر ۵ درصد رشد خواهند داشت.
وی افزود: راه اندازی ۱۷ مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش آموزان استثنایی، رشد ۸ درصدی پیش دبستانی و ۱۵ درصدی خدمات حمایتی در پیش دبستانی و رشد ۴۵ درصدی خدمات حمایتی در دبستان در سال جاری هدفگذاری شده است.
حسینی گفت: راهاندازی ۳۵۰ باشگاه بازنشستگان، ایجاد یک پایگاه دائم سنجش با اتاق آکوستیک در هر استان، گسترش گارگاههای متوسطه پیش حرفهای و حرفهای، راهاندازی یک پایگاه جامع آموزش در هر استان، ساخت ۱۵ سالن ورزشی و ۳۵۰ سالن ورزشی درون مدرسهای و ایجاد ۱۰ مرکز رفاهی و ارتقای مدیریت آموزشی از دیگر برنامههای امسال سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.
وی تصریح کرد: ۱۵۰ عنوان تجهیزات آموزشی، کمک آموزشی و توانبخشی با بیش از ۸۰ هزار قلم مورد نیاز دانش آموزان استثنایی است که در قالب نهضت توان افزایی امسال تأمین ۱۰ درصد این تجهیزات با مشارکت خیرین هدف گذاری شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه با نامه وزیر آموزش و پرورش صدور احکام کارکنان استثنایی به ادارات استانها تفویض شده است و عوامل ذی حسابی نیز در این ادارات مستقر خواهند شد افزود: اعتبار ضریب ۱.۲ کارکنان آموزش و پرورش استثنایی تأمین شده است و مشکلات انتقال صندوق بازنشستگی به زودی حل شود.
وی گفت: سالانه ۱۰ درصد از ورودیهای آموزش و پرورش به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص خواهد یافت و در سال جاری ۱۶۰۰ نیروی استخدامی جدید و ۵۰۰ نیروی طرحی به آموزش و پرورش استثنایی وارد خواهند شد.
آقای حسینی بابیان اینکه امسال دشوارترین شرایط را برای طرح مهر داریم اظهار داشت: ثبتنام به موقع دانشآموزان، اجرای دقیق دستورالعمل بازگشایی مدارس، ثبت و توزیع کتب درسی، سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، اجرای برنامههای ابلاغی بستههای تحولی، ساماندهی نیروی انسانی و برگزاری مانور بازگشایی مدارس از جمله مواردی است که باید در برنامهریزیهای رؤسای ادارات استانها مد نظر قرار گیرد.
وی افزود: هدایت تحصیلی و توسعه متوازن، اطلس شیوههای یادگیری، آمایش سرزمینی دانشآموزانی که به امکانات ارتباطی دسترسی ندارند، آمادگی برای تغییر در هر یک از شرایط قرمز، زرد و سفید، تولید محتوای آموزشی، برگزاری نشستهای کمیتههای پروژه مهر، انتصاب و انتخاب مدیران، آموزشهای مدیران و معلمان برای آشنایی با آموزشهای مجازی، بررسی حضور کادر و معلمان در مدارس، نقل و انتقالات، امتحانات شهریور و ضدعفونی مدارس از دیگر مواردی است که نیازمند رصد و پیگیری روزانه است.
حسینی افزود: با توجه به ضرورت استفاده از شبکه شاد تاکنون ۱۰۰ درصد مدیران و ۵۱ درصد دانشآموزان با نیازهای ویژه از شبکه شاد برای آموزش استفاده کردهاند که برنامهریزی برای حضور حداکثری دانشآموزان در شبکه شاد باید در دستور کار ادارات باشد.