رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر گفت: وظیفه ساترا توسعه صنعت رسانه ایرانی است، به همین دلیل ساترا از بدو تأسیس به شدت فعالیتهای بین المللی خود را دنبال میکند.
آقای امامیان در این دیدار ضمن خوشامدگویی به سفیر چین گفت: امروز مردم جهان با رسانههای جدید خو گرفته اند و دیگر تمام وقت خود را برای دیدن تلویزیون ملی صرف نمیکنند، امروز در دنیایی هستیم که مردم به ویژه نسل جوان تحت تأثیر رسانههای بین المللی قرار گرفته اند و رسانههای ملی کشور خودشان به سختی در رتبه نخست توجهات قرار میگیرد و به همین دلیل با چالشی جهانی مواجه هستیم.
رئیس ساترا ادامه داد: آمارها نشان میدهد که در کشورهای جهان از هر پنج رسانه نخست، چهار تای آنها رسانههای بین المللی و اغلب آمریکایی هستند؛ از این رو مردم در این زمینه احساس نگرانی میکنند، حتی در کشورهای غربی خیلی از مردم مداخله حاکمیت از طریق تنظیم گری در حوزه رسانه را لازم میدانند.
آقای امامیان با اشاره به وضعیت خاص فضای مجازی در کشورمان افزود: امروز وضعیت فضای مجازی در ایران و چین شباهتهایی به هم دارد. نخستین شباهت نبود دسترسی به همه رسانههای جهان است و به همین دلیل هم در جمهوری اسلامی، صنعت رسانهای مبتنی بر اینترنت ایرانی داریم.
وی ادامه داد: اغلب رسانههای فعال در غالب اینترنت ایرانی در کشورمان رسانههای داخلی هستند و از رسانههای آمریکایی مثل اینستاگرام و حتی رسانههای چینی هم استفاده میشود. مهم تعداد قابل توجه استفاده از رسانههای ایرانی است. از معدود کشورهایی هستیم که مردم از سایتهای جایگزین برای یوتیوپ استفاده میکنند و اقبال مردم بیشتر به سمت رسانه داخلی است تا بین المللی.
رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با اشاره به تاریخچه رسانه ملی در کشورمان گفت: از سالهای گذشته رسانه ملی در کشورمان فقط صدا و سیما بود و تا سالهای قبل یک رسانه حاکمیتی داشتیم با تعداد شبکههای بالا، اما از چهار سال قبل رسانههای مبتنی بر اینترنت ایجاد شدند و بصورت قانونی در حال فعالیت در ایران هستند. سازمان ساترا هم در واقع تنظیم گر همین رسانه هاست و آنها را مدیریت میکند که تعدادشان بیش از دویست عدد است.
آقای امامیان ادامه داد: مأموریت ساترا امروز مستقل از رسانه ملی است، وظیفه رسانه ملی رساندن محتوای ملی به تمام مردم کشور است، اما وظیفه ساترا توسعه صنعت رسانه ایرانی است، به همین دلیل ساترا از بدو تأسیس به شدت فعالیتهای بین المللی خود را دنبال میکند. به همین دلیل طی ۲ سال گذشته بیش از ۴۰ رگولاتور غربی را شناسایی و با آنها ارتباط برقرار کردیم. امروز توسعه همکاری با شرق در دستور کار قرار دارد به ویژه کشورهایی مثل چین که در زمینه نظام رسانهای خود پیشرفتهای قابل توجهی داشته است.
رئیس ساترا افزود: باید زمینه همکاری بین رسانههای ایران و چین و حتی سازمانهای رگولاتور را فراهم بکنیم. امیدواریم این جلسه، شروع یک همکاری مشترک برای انتقال تجربیات و رابطه نهادهای خصوصی مربوط باشد. بهتر است برای انتقال این تجربیات، در قدم نخست سفیر چین از رسانههای بزرگ ایرانی و هم از مرکز نوآوریهای صنعت رسانه که توسط ساترا ساخته شده است بازدید داشته باشند.
آقای امامیان با اشاره به محورهای همکاری رسانهای ایران و چین ادامه داد: دو کشور میتوانند در زمینه رسانههای مبتنی بر اینترنت ایرانی و سرویسهای مشابه چینی در هر دو مسیر حاکمیتی و تنظیم گری همکاری خوبی داشته باشند. انتقال تجربیات و به اشتراک گذاشتن دغدغهها میتواند دیگر محور همکاری ایران و چین در زمینه رسانه باشد. در دنیای رسانههای مبتنی بر اینترنت مرزها معنایی ندارند، به همین دلیل نیازمند همکاریهای بین المللی برای رسیدن به توافقات جهانی هستیم.
رئیس ساترا ادامه داد: امروز نیازمند تشکیل اتحادیههای بین المللی با مسأله چالشهای مشترک رسانه هستیم. انتقال تجربیات از طریق کارگاه ها، هم در سطح تنظیم گران و هم در سطح رسانهها میتواند از عوامل مؤثر در رسیدن به اهداف مشترک باشد. انتقال فناوریهای رسانههای نوین در زمینه تنظیم گری نیاز هر دو کشور است که میتواند در مسیر رسیدن به اهداف مشترک کارگشا باشد.
آقای امامیان سرمایه گذاریهای مشترک را نیز از دیگر مبانی مهم توافقات رسانهای و دو طرفه ایران و چین دانست و افزود: همه ما میدانیم که نمیتوانیم حکمرانی رسانهای خود را فقط به وسیله فیلترینگ و سانسور برقرار کنیم، همکاریهای اقتصادی میتواند به رشد رسانههای ما در همه زمینه کمک کند. هم چین و هم ایران دغدغههای مشترک و قابل توجهی هم در زمینه سیاسی و هم در زمینه اجتماعی دارند.
وی با اشاره به همکاریهای ایران و اروپا افزود: همکاریهای ما با شرکای اروپایی همیشه خوب بوده است، به همین دلیل علاقه داریم این همکاریها با شرق نیز برقرار شود.
وی در ادامه تأکید کرد: با توجه به اینکه حوزه رسانههای نوین مبتنی بر اینترنت، یک حوزه داینامیک است و لحظهای تغییر میکند نیازمند ارتباطات پویا و مستمر در این زمینه هستیم تا بتوانیم به روز و لحظهای تجربیات خود را به اشتراک بگذاریم.
آقای امامیان در بخش دیگر اظهاراتش با بیان اینکه مجموعه رگولاتورهای اروپایی در حوزه رسانه، سازمانی را به نام ایپرا تشکیل دادهاند، گفت: ایران به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور و با ۴۳ رگولاتور عضو این سازمان ارتباط مستقل دارد. در همین راستا، هفته گذشته در حوزه تنظیم گری رسانه ما با رگولاتور اتریش دیدار و گفتگو داشتیم.
رئیس ساترا تأکید کرد: ما تجربیات موفقی در ارتباط با نهادهای تنظیم گر و سفارتهای کشورهای اروپایی داشته ایم. همچنین در این راستا آمادگی کامل برای ارتباط با نهادهای تنظیم گر حوزه رسانه کشور چین داریم و به دنبال زمینه سازی برای گسترش همکاری بین رسانههای خصوصی دو کشور هستیم.
وی با بیان اینکه رسانههای VOD این زمینه را دارند که در کنار تولید محتوای ارزشمند داخلی، از محصولات کشور چین هم استفاده کنند، اظهار کرد: سیاست ما این است که ۴۰ درصد محتوای رسانههای صوتی و تصویری، داخلی و ایرانی باشد؛ این با شرایط قبلی که قالب محتواها، محتوای محتواهای خارجی با محوریت هالیوود بود قطعا متفاوت است از این رو ما تولیدات ارزشمندی در ایران داریم ک در تلاش برای گسترش آن هستیم.
آقای امامیان در ادامه پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک و انعقاد سند تفاهم نامه در خصوص اهم حوزههای همکاری بین دو کشور ایران و چین را ارائه و اظهار کرد: ما خواستار همکاری فراتر از بحث امنیت فضای مجازی در موضوعاتی از جمله همکاریهای رسانههای مبتنی بر اینترنت هستیم.
در ادامه این جلسه، سفیر چین در ایران در خصوص همکاریهای مشترک دو کشور در زمینه فرهنگی و رسانهای توضیحاتی ارائه کرد.
چانگ هوآ با بیان اینکه هر دو کشور چین و ایران دارای فرهنگ و تمدن قوی و هزار ساله هستند، گفت: فرهنگ یکی از مهمترین نیروها و گفتگو بین فرهنگهای مختلف راهی برای انتقال تجریبات است.
وی افزود: تقویت تبادل نظر و ارتباطات در زمینه فرهنگی کمک میکند ایران و چین آشنایی و همکاری همه جانبه به ویژه در بعد فرهنگی با یکدیگر داشته باشند.
سفیر چین در بخش دیگر اظهاراتش خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر رسانههای جدید به ویژه رسانههای کشورهای غربی فضای مجازی را کنترل کرده است. ما باید پلتفرم خود را داشته باشیم تا مردم صدای ما را بشنوند.
وی افزود: با وجود اینکه رسانههای سنتی هنوز فعال هستند و نقش خود را ایفا میکنند، اما نسل جدید کشش بیشتری به رسانههای جدید دارند.
چانگ هوآ با بیان اینکه در سالهای اخیر شرکتهای اینترنتی و همچنین رسانههای جدید کشور چین درحال توسعه هستند، گفت: رسانههای چین سریالها و برنامههای تفریحی تولید میکنند و مطمین هستم تبادل نظر و تقویت همکاریها نتایج خوبی دارد.
وی افزود: سازمانهای بزرگ رسانههای سنتی چین مثل سی سی تی وی و خبرگزاری شینهوا به رسانههای جدید توجه داشته و در پلتفرمهای مهم مثل توییتر و فیس بوک حساب کاربری دارند.
سفیر چین با تأکید بر اینکه دفتر مدیریت اطلاعات فضای مجازی چین در تنظیم مقررات فعالیت شرکتهای اینترنتی در چین نقش مهمی ایفا میکند، گفت: سفارت چین از همکاری و ارتباطات بین سازمانهای تنظیم گر بین دو کشور چین و ایران استقبال میکند و حتما این تمایل به سازمان تنظیم گر و دفتر مدیریت اطلاعات فضای مجازی چین منتقل خواهد شد.
وی با استقبال از پیشنهادهای همکاری مشترک بین دو کشور نیز بیان کرد: شرکتهای بزرگ اینترنتی و فناوری اطلاعات در چین مثل علی بابا اکثرا شرکتهای خصوصی هستند که مطمئنا برای همکاری با شرکتهای اینترنتی استقبال خواهند کرد. ما حاضریم یکسری از سریالهای چینی را رایگان برای نمایش در اختیار رسانههای صوتی و تصویری ایرانی قرار دهیم و از نمایش فیلمها و مجموعههای تلویزیونی ایرانی در پلتفرمهای چینی استقبال میکنیم.
چانگ هوآ ادامه داد: فضای مجازی برای همه کشورها موضوع جدیدی است و سفارت ایران و وزارت امور خارجه پیشتر برای همکاری دو کشور در حوزه حفاظت از امنیت فضای مجازی جلساتی را برگزار کرده اند.
وی در بخش دیگر صحبت هایش با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا باعث شد فعالیت شرکتهای اینترنتی چین افزایش یابد، گفت: امروز شرکت تیک تاک از دولت امریکا شکایت کرد. این نرم افزار (اپلیکیشن) در امریکا در سال جاری ۱۰ برابر شده و به ۱۰۰ میلیون نفر رسیده است.