رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه طرح مهر مهمترین و بزرگترین فعالیت آموزش و پرورش درحال حاضر است گفت: مدیران ادارات و مدارس آموزش و پرورش استثنایی باید همه توجه خود را بر این طرح متمرکز کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سرمایههای اجتماعی، انسانی، مالی، طبیعی، فرهنگی و مادی شش نوع اصلی سرمایه است اظهار داشت: بانک جهانی سرمایه اجتماعی را مهمترین نوع سرمایه میداند و بازتولید سایر سرمایهها نیز در سایه سرمایه اجتماعی امکان پذیر است.
آقای حسینی افزود: سرمایه اجتماعی پنج شاخص ارتباطات، اعتمادات، تشکیلات، تسهیلات و اطلاعات دارد و برگزاری این نوع نشستها به منظور ارتقای شاخصهای سرمایه اجتماعی در سازمان است.
معاون وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه طرح مهر مهمترین و بزرگترین فعالیت آموزش و پرورش درحال حاضر است اظهار داشت: مدیران ادارات و مدارس آموزش و پرورش استثنایی باید همه توجه خود را بر طرح مهر متمرکز کنند.
وی بابیان اینکه امسال دشوارترین شرایط را برای طرح مهر داریم اظهار داشت: ثبت نام به موقع دانش آموزان، اجرای دقیق دستورالعمل بازگشایی مدارس، ثبت و توزیع کتب درسی، سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، اجرای برنامههای ابلاغی بستههای تحولی، ساماندهی نیروی انسانی و برگزاری مانور بازگشایی مدارس از جمله مواردی است که باید در برنامه ریزیهای روسای ادارات استانها مد نظر قرار گیرد.
آقای حسینی درباره نحوه آموزش در شرایط بحران کرونا افزود: هدایت تحصیلی و توسعه متوازن، اطلس شیوههای یادگیری، آمایش سرزمینی دانش آموزانی که به امکانات ارتباطی دسترسی ندارند، آمادگی برای تغییر در هر یک از شرایط قرمز، زرد و سفید، تولید محتوای آموزشی، برگزاری جلسات کمیتههای پروژه مهر، انتصاب و انتخاب مدیران، آموزشهای مدیران و معلمان برای آشنایی با آموزشهای مجازی، بررسی حضور کادر و معلمان در مدارس، نقل و انتقالات، امتحانات شهریور و ضدعفونی مدارس از دیگر مواردی است که نیازمند رصد و پیگیری روزانه است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه یونسکو چارچوبی برای بازگشایی مدارس در شرایط کرونا تدوین کرده است اظهار داشت: در این چارچوب بر ضرورت بازگشایی مدارس تاکید و اعلام شده است که آموزش تعطیل بردار نیست.
وی با بیان اینکه آموزش در حال حاضر، آموزش در بحران است گفت: در چارچوب یونسکو تاکید شده است مُختل شدن خدمات آموزشی، پیامدهای بلند مدت بر اقتصاد و توسعه کشورها، کاهش همبستگی اجتماعی، بازماندگی از تحصیل کودکان فقیر، افزایش خطر خشونت برای کودکان، کاهش بهداشت روانی، اختلال تعامل با همسالان و افزایش استرس از جمله پیامدهای تعطیلی طولانی مدارس است و لذا باید بر آموزش در بحران تمرکز کرد.
حسینی افزود: بر اساس چارچوب پیشنهادی یونسکو، در بازگشایی مدارس شش بعد کلیدی سیاست گذاری، تامین اعتبارات لازم، اقدامات ایمنی بخش، یادگیری، آموزش به درحاشیه ماندگان و مراقبتهای سلامت باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه یونسکو بهترین راهبرد برای بازگشایی مدارس را اتخاذ سیاستی شناور میداند اظهار داشت: باید برنامه ریزی برای هر سه شرط سفید، زرد و قرمز داشته باشیم و برای آموزشهای حضوری، ترکیبی و مجازی نیز برنامه ریزی شود.
آقای حسینی با تاکید بر اینکه ۱۵ شهریور فرآیند آموزش و پرورش شروع خواهد شد اظهار داشت: هیچ دانش آموزی نباید از پوشش نظام تعلیم و تربیت خارج باشد و باید برای پوشش تمام دانش آموزان از طریق روشهای مختلف برنامه ریزی کرد.
وی تصریح کرد: برگزاری مانور بازگشایی مدارس قبل از ۱۵ شهریور موجب آمادگی مدارس برای بازگشایی خواهد شد و در بازگشایی مدارس دستورالعمل بازگشایی به همراه خلاقیتهای مدیریتی چارچوب عمل خواهد بود.