معاون کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه گفت: تسهیل شرایط رفت و آمد دانشجویان ایرانی خارج از کشور تابع فضای کرونایی کشور است.
معاون کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه، افزود: در صددیم برای برخی دیگر از مطالبات تسهیل کننده رفت و آمد دانشجویان ایرانی به توافقی با ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان نظام وظیفه برسیم تا آمد و رفت این قشر در قالب نظاممند سازماندهی شود.
آقای جابری انصاری همچنین تاکید کرد: این شرایط ویژه برای دانشجویان تابع فضای کرونایی است و این ترتیبات ثابت نیست.
وی همچنین در خصوص افتتاح میز خدمات کنسولی وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران، گفت: این افتتاح به معنای آن نیست که خدمت کنسولی از "امروز" ارائه میشود؛ بلکه بخش تایید اسناد حدود چهار سال قبل افتتاح شده بود، ما معوقهای برای تکمیل این کار داشتیم که امروز این کار انجام شد.
معاون کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه در ادامه با بیان اینکه میز خدمت از سه ماه پیش به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کرد و امروز رسما افتتاح شد، افزود: امروز همه خدمات کنسولی اعم از گذرنامه، سجلات، امور اجتماعی، دانشجویی، تابعیت و پناهندگان و... در قالب میز خدمت انجام میشود و از مراجعه مکرر مردم به اتاقها و بخشهای مختلف جلوگیری میکند.
وی با بیان اینکه براساس میز خدمت کنسولی، مراجعات حضوری مردم کمتر شود و آنها در یک «سیستم متمرکز مراجعه» میتوانند کارشان را انجام دهند، اظهار داشت: بخش از نمرهدهی برای انجام خدمت کنسولی، به شکل الکترونیکی است؛ هماکنون یک سوم خدمات به شکل نمرهدهی الکترونیکی است.
آقای جابری انصاری افزود: به مرور همه این خدمات و نمرهدهی از طریق الکترونیک اقدام میشود و حضور مردم به حداقل میرسد؛ اوراق گرفته و در کوتاهترین زمان پاسخ داده میشود.
معاون کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه همچنین به افتتاح سامانه پاسخگویی به سوالات ایرانیان خارج از کشور اشاره و تصریح کرد: قبلا سامانههایی بود، اما اکنون این سامان به شکل متمرکز طراحی شده که آفلاین است. فعلا این سامانه مربوط به خدمات کنسولی است. گام بعدی آن است که آنلاین شود و جز خدمات کنسولی، مسائل حقوقی، قضایی و... با همکاری نهادهای دیگر پاسخ داده شود. این گام در کنار میز خدمت کنسولی مسیر خدمت به مردم را بهبود میدهد.