وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به بررسی مسائل مهم دانشجویان و دانشگاه ها با توجه به بیماری کرونا و نحوه آموزش ها در نیمسال آینده اشاره کرد .
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش عالی گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما، آقای دکتر منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری به مناسبت هفته دولت در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب دوم شهریور ۹۹ گفت: دانشگاهها مهمترین نهاد علمی کشور هستند که باید نسل جوان را آموزش بدهند و این نسل جوان وارد حوزه فعالیت کاری شوند و این یکی از مهمترین وظایف دانشگاه محسوب می شود.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص ساماندهی دانشگاه ها و وضع دانشگاهها در شروع سال تحصیلی گفت: آموزش عالی کشور در بعد از انقلاب در سه دسته تقسیم میشود اول اینکه بعد از پیروزی انقلاب نیازمند گسترش مراکز آموزش عالی و تربیت دانشجویان در یک دوره ۱۰ تا ۱۵ ساله بودیم که این موضوع در دهه ۷۰ مورد بررسی و تامین قرار گرفت و بخش دوم مربوط به تحقیقات از که این بخش به صورت کلی مختص مباحث پایاننامهی است و تا اواسط دهه هشتاد ادامه داشت و در این دهه شاهد رشد علمی کشور بودیم در بازده سوم که از اوایل دهه ۸۰ شروع شد، مباحث فناوری مورد بررسی قرار گرفت و مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در تربیت جوانان دانش آموخته دانشگاهی تاثیرگذار بود.
غلامی در ادامه با بیان اینکه ساماندهی مراکز آموزش عالی یکی دیگر از مباحث بود که طرح آن آماده شده است گفت: از جمله مباحث و طرح هایی که مطرح شده در خصوص بحث ساماندهی مراکز آموزش عالی است که به طور مصداقی میتوان به دانشگاه و مراکز دانشگاهی جامع علمی کاربردی اشاره کرد که نزدیک ۱۲۰۰ مرکز جامع علمی کاربردی در کشور وجود داشت و با طرح ساماندهی ۵۰۰ مرکز تعطیل شد.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه دانشگاهها ناتوان هستند و نمی توانند تقاضای بازار کار کشور را تامین کنند گفت :من این موضوع را قبول ندارم چون دانشگاهها دانشجویان را به روز تربیت میکند ومراکز اشتغال باید فارغ التحصیلان خود را با سیستم و باید مراکز کاری خود آشنا کنم.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ادامه تاکید کرد: طرح مهارت زایی دانشجویان نیز راه اندازی شد در این طرح دانشجویان با مشاغل بیرون از دانشگاه آشنا می شوند تا بتوانند بعد از فارغ التحصیلی شغل مورد نظر خود را داشته باشند.
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پایش و رصد اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی گفت: از طریق کد ملی و پرداخت بیمه دانش آموختگان دانشگاهی روستاهای ۹۵ و ۹۶ مورد رصد قرار گرفتند و آمارها نشان داد که دانش آموختگان مقطع کارشناسی نزدیک به ۶۰ درصد، دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد بالای ۷۰ درصد و دانش آموختگان مقطع دکترا بالای ۹۰ درصد اشتغال دارند و هم اکنون باید به فکر افرادی که اشتغال ندارند باشیم.
غلامی در خصوص ساماندهی دانشگاه در ادامه تاکید کرد: تعداد مراکز آموزش عالی و دانشگاهها در کشور در یک دهه زیاد شد به طوری که تعداد دانشگاه های جامع علمی کاربردی در سطح کشور به ۶۰۰ مرکز و تعداد دانشگاه های پیام نور در سطح کشور به ۵۰۰ مرکز رسید بنابراین در ابتدا تمرکز را بر روی بخش دولتی و دانشگاههای دولتی گذاشتیم و از طریق ایجاد شبکه علمی بین موسسات و مراکز آموزش عالی در هر استان مورد بررسی قرار گرفت . همچنین در بخش دوم یعنی بخش منطقهای هم در ۳ یا ۴ استان در سطح منطقهای یک منطقه فناوری را تشکیل دادهایم و ماموریت این مناطق در سطح ملی و بینالمللی تعیین شده است .
وی در خصوص رتبه بندی دانشگاه ها گفت: طرح رتبه بندی دانشگاه ها از دو سال پیش آغاز شد چنانچه رتبه بندی در شکلهای مختلف شکل گرفت ابتدا در بخش رتبهبندی بینالمللی از طریق مراکز علمی مانند تایمز این رتبه بندی انجام شد و در بخش رتبه بندی داخلی نیز با تعیین شاخصهای مشخص توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مورد بررسی قرار گرفت
غلامی در خصوص کنکور سراسری انسان و رعایت شیوه نامه های بهداشتی گفت: امسال سال ویژهای برای داوطلبان کنکور محسوب می شد البته در نیمسال تحصیلی گذشته نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامههای جدیدی برای دانشجویان در نظر گرفته شد و از این حیث شاخص و ویژه بود اما طبق بررسیهای صورت گرفته ،مشخص شد که فاصله صندلی ها در ازمون مقطع کارشناسی ۱۸۰ سانتیمتر در مقطع کارشناسی ارشد ۱۶۰ سانتیمتر و در مقطع کارشناسی ۱۲۰ سانتیمتر بوده است و از سوی وزارت بهداشت نیز ناظر در آزمون حضور داشت.
وی در ادامه به نظرخواهی مستقیم وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی از داوطلبان کنکور گفت: بحث نظرخواهی یکی دیگر از فعالیتهای بود که در خصوص تعیین وضع شیوه نامه های بهداشتی در نظر گرفته شد چنانچه در مقطع دکترا ۸۵% در مقطع کارشناسی ارشد ۹۱ درصد و در کنکور سراسری ۹۴ درصد داوطلبان از شیوه نامه های بهداشتی اظهار رضایت کردند.
وی در ادامه در خصوص بحث مافیای کنکور گفت: از نظر من این موضوع نمیتواند تاثیرگذار باشد چون من شخصاً به بحث مافیای کنکور اعتقاد ندارم چرا که ۸۵ درصد رشتههای دانشگاهی نیاز به نمره آزمون ندارند و مشکل تنها بر سر رشته های پرمتقاضی است و امسال هم اعلام شده که ۹۰۰ هزار صندلی بدون نیاز به نمره آزمون قابل انتقال و انتخاب برای داوطلبان است .
وی در خصوص بحث کنکور گفت : از نظر من دانشگاهها باید برای انتخاب دانشجو شاخصهایی را مشخص کنند که این شاخص ها در سه سال دبیرستان باید مورد بررسی قرار بگیرد و اگر این اتفاق بیفتد دانشگاه میتوانند در دروس عمومی در هر دانشگاه آزمون را برگزار کنند و بر اساس آن دانشجو انتخاب کنند و ما باید جایگزین مناسبی برای کنکور در نظر بگیریم.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ادامه در خصوص بحث سهمیه اعضای هیئت از سهمیه فرزندان اعضای هیئت علمی گفت: هیچ سهمیه ای در کار نیست و تنها یک مصوبه است چنانچه بر اساس این موضوع دانشجو می توانند به محل خدمت والدین برای تحصیل انتقال پیدا کند و بحث تغییر رشته فرزندان اعضای هیات علمی نیز شاخص های آن تغییر پیدا کرده است
وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص جذب اعضای هیات علمی و اینکه برخی معتقدند جذب اعضای هیئت علمی بر اساس جذب سیاسی شکل میگیرد گفت: اینطور نیست جز به جز مراحل جذب در هر دانشگاهی مشخص است.
وی در خصوص برنامههای بازگشایی دانشگاهها در نیم سال آینده گفت: از ۱۵ شهریور سال تحصیلی جدید به صورت مجازی آغاز میشود نیم سال آینده را به صورت مجازی در نظر داریم چون هنوز وزارت بهداشت اظهار امیدواری نکرده که جمعیت دانشجویی می توانند وارد دانشگاه شوند برای دروس عملی نیز برای هر یک از دانشگاهها می توانند با مدیریت درست دانشگاه انجام می شود .
وی در خصوص بحث تعداد خوابگاه ها و وضع رعایت شیوه نامه های بهداشتی نیز گفت: دانشگاهها باید در این خصوص مدیریت لازم را داشته باشند و مدیریت به صورت صحیح باید انجام شود.
وی در پایان تاکید کرد: با توجه به سیر کاهش دانشجو طی چند سال گذشته این موضوع را هم باید در نظر بگیریم که دانشگاههای مانند دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور ودانشگاه های غیردولتی یک سرمایه هستند و وزارت علوم هم باید این موضوع را مدنظر قرار دهد و نباید این دانشگاه ها از بین بروند.