معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مهارت باید به یک گفتمان در کشور تبدیل شود، تصریح کرد: مهمترین عامل توسعه کشور، نیروی انسانی است.
آقای جهانگیری خاطرنشان کرد: اگر آسیب شناسی کنیم که چرا ایران علیرغم چند دهه تلاش در جهت توسعه و تدوین برنامههای متعدد توسعهای نتوانسته به جایگاه مطلوب خود در توسعه دست پیدا کند، حتماً یکی از مهمترین دلایل این است که نیروی انسانی از مهارت کافی برخوردار نبوده و متناسب با شرایط پرورش نیافته است.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه تربیت نیروی انسانی وظیفه اصلی نظام آموزشی کشور است، تصریح کرد: علاوه بر آموزش و پرورش و دانشگاه ها، تعداد زیادی مراکز و موسسات آموزشی خصوصی نیز در کشور وجود دارد که این یعنی نهادهای متولی آموزش و توسعه به اندازه کافی در کشور ایجاد شده، اما برون داد و دستاوردهای لازم محقق نشده است.
آقای جهانگیری مهارت آموزی را از نیازهای اصلی کشور برشمرد و افزود: مهارت باید در کشور به یک گفتمان تبدیل شود و بتواند جایگاه خود را در نظام اداری کشور باز کند.
معاون اول رئیس جمهور با ذکر خاطرهای از دوران تصدی وزارت صنایع خاطرنشان کرد: در آن زمان که موضوع نوسازی صنعت مطرح شد، برخی تصور میکردند که باید ماشین آلات و ابزارها تعویض شود، اما نوسازی صنعت یعنی ساختار نیروی انسانی متناسب با صنعت تعریف شود و نیروی انسانی برای فعالیت و کار در عرصه صنعت دورههای آموزشی و مهارتهای لازم را طی کند.
آقای جهانگیری با تأکید بر اینکه سازمان فنی و حرفهای کشور باید پیش بینیهای لازم را از آینده اقتصاد کشور داشته باشد و آموزش مهارتها را متناسب با اقتصاد سالهای آینده ارائه دهد، افزود: اقتصاد کشور که سالهای متمادی به شکل سنتی بوده، امروز خواه ناخواه به سمت اقتصاد دیجیتال در حرکت است و شرکتهای دانش بنیان سهم بیشتری در این اقتصاد پیدا کرده اند و باید تلاش کنیم مهارتها نیز به روزرسانی گردد و متناسب با اقتصاد دیجیتال به نیروی انسانی کشور آموزش داده شود.
معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه گواهینامههای مهارتی باید در نظام اجرایی و اداری کشور ارزش و جایگاه خود را پیدا کنند، گفت: این گواهینامهها باید در طبقه بندی مشاغل و سیستم اداری به رسمیت شناخته شود و چنانچه نیاز باشد دولت مصوبهای در این خصوص به تصویب خواهد رساند البته باید آموزشگاههای ارائه دهنده مهارت و دورههای آموزشی نیز از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار باشند.
آقای جهانگیری در ادامه با اشاره به گزارشهای ارائه شده در جلسه در خصوص برنامه ریزی برای آموزش مهارتها در حوزه اقتصاد دریامحور تصریح کرد: اقتصاد دریامحور یکی از جهت گیریهای اصلی اقتصاد کشور است و باید در این زمینه تلاشهای جدی انجام دهیم چرا که در سالهای گذشته با وجود چند هزار کیلومتر ساحل هنوز نتوانسته ایم آنطور که باید از دریا استفاده کنیم و فرصتهای شغلی متعدد مرتبط با دریا نظیر حمل و نقل دریایی، کشتی سازی، صیادی و ... را افزایش دهیم.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به طرح پیشنهادی سازمان فنی و حرفهای کشور برای آموزش مهارت به بیکاران گفت: لازم است این پیشنهاد در قالب طرحی جامع تدوین شود و اگر به شکل مناسب و با در نظر گرفتن همه جوانب به آن پرداخته شود میتواند گام موثری در اشتغالزایی و از بین بردن بیکاری باشد.
آقای جهانگیری با اشاره به دغدغههای مطرح شده در جلسه مبنی بر الزام تعطیلی آموزشگاههای مهارتی آزاد کشور در شرایط کرونایی، اظهار داشت: امروز هیچ یک از واحدهای تولیدی در کشور تعطیل نیستند و با رعایت دستورالعملهای بهداشتی فعالیت میکنند که لازم است با تدوین دستورالعملهای بهداشتی، فعالیت آموزشگاههای مهارتی آزاد نیز استمرار پیدا کند.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به ایجاد پارلمان کارشناسان و مربیان کانونهای صنفی آموزشگاههای آزاد کشور گفت: ایجاد این پارلمان ایدهای خلاقانه بوده است که میتواند به ارتقاء جایگاه آموزشگاهها و مهارت آموزی در کشور کمک کند.
آقای جهانگیری افزود: تجربه نشان داده هرگاه به سمت مشورت با فعالان و ذینفعان هر بخش حرکت کرده ایم، دستاوردها و نتایج مثبتی حاصل شده و این مجموعهها تقویت شده اند.
معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه نباید از اینکه نهادهای مدنی قدرت پیدا کنند واهمه داشته باشیم تصریح کرد: اداره کشور نیازمند شکل گیری این نهادهاست و این نهادها سرمایههایی در اختیار دولت هستند، اما متأسفانه بعضاً دیده میشود که وقتی چنین نهادهایی شکل میگیرند، عدهای تلاش میکنند که آنها را زمین بزنند.
آقای جهانگیری هفته مهارت را به همه کسانی که برای مهارت افزایی در کشور تلاش میکنند تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد با ارتقاء جایگاه سازمان آموزش فنی و حرفهای و استفاده از ظرفیتهای آموزشگاههای آزاد شاهد افزایش مهارت در نیروی انسانی و کاهش بیکاری در کشور باشیم.
در این جلسه شریعتمداری، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز با بیان اینکه میزان بیکاری در دانش آموختگان مراکز آموزش فنی و حرفهای به شدت پایینتر از فارغ التحصیلان دانشگاهی است، گفت: گواهینامههای مهارتی حتی در خارج از کشور یک امتیاز محسوب میشود و باید تلاش کنیم که جایگاه این گواهینامهها را در داخل کشور نیز ارتقاء داده و به رسمیت بشناسیم.
در این جلسه همچنین علی اوسط هاشمی، رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور گزارشی از برنامهها و اقدامات این سازمان در جهت ارتقاء توانمندی نیروی انسانی ارائه کرد و به تشریح طرح پیشنهادی خود برای مهارت آموزی به جوانان و افراد بیکار در کشور پرداخت.
در این نشست همچنین تعدادی از معاونین و مدیران سازمان فنی و حرفهای کشور و نیز مدیران کانونهای صنفی آموزشگاههای آزاد به بیان دغدغهها و پیشنهادات خود برای ارتقاء جایگاه مهارت آموزی در کشور و به روز رسانی تجهیزات آموزشی پرداختند.