کاظمی
تغییر شرایط انتخاب رشته دانش آموزان
معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش حداقل نمرات دانش آموزان را برای انتخاب رشته تحصیلی مشخص کرد.
معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، گفت: دانش آموزان متقاضی رشته تجربی باید در دو درس علوم و ریاضی به ترتیب نمره ۱۴ و ۱۳، متقاضیان رشته ریاضی فیزیک باید حداقل در دو درس علوم و ریاضی نمره ۱۳ و ۱۴ و دانش آموزش رشته علوم و معارف اسلامی باید حداقل در سه درس معارف، عربی و ادبیات فارسی حداقل نمره ۱۴ را کسب کنند.
آقای علیرضا کاظمی افزود: انتخاب رشته دانش آموزان از ۲۰ تیر به صورت مجازی خواهد بود و دانش آموزان با مراجعه به سامانه و پرتال آموزش و پرورش فرم انتخاب رشته را چاپ و انتخاب رشته کنند.
وی گفت: انتخاب رشته دانش آموزان براساس ۱۰۰ نمره انجام خواهد شد که نظر مشاور مدرسه ۱۰ نمره، معلم ۱۰ نمره، دانش آموز ۱۰ نمره، اولیا ۵ نمره، آزمون رغبت و توانمندی ۳۰ نمره و عملکرد تحصیلی دانش آموز ۳۵ نمره است.
وی تأکید کرد: دانش آموزان براساس نمره کسب کرده از این امتیازها در چهار رشته تحصیلی علوم تجربی، ریاضی فیزیک، علوم معارف اسلامی و رشتههای هنرستان فنی و دانش انتخاب رشته کنند.
وی خاطر نشان کرد: برای هر مدرسه اولویت الف و ب انتخاب شده است و دانش آموزانی که در فرم انتخاب رشته نخستین اولویت را دارند در اولویت اول مدرسه قرار میگیرند.
معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: انتخاب رشته دانش آموزان باید براساس فرم انتخاب رشته و اولویتهای مشخص شده صورت گیرد و انتخاب رشته و ثبت نام دانش آموز غیر از اولویتهای فرم انتخاب رشته دانش آموز، خلاف است.
وی یادآور شد: متأسفانه برخی ازمدارس غیر دولتی بدون توجه به فرم انتخاب رشته دانش آموز، با اخذ مبالغی دانش آموز را در هر رشته دلخواه ثبت نام میکنند که این تخلف است و با مدارس متخلف برخورد خواهد شد.
آقای کاظمی افزود: آمارها نشان میدهد ۶۰ درصد دانش آموزان رشتههای نظری را انتخاب میکنند که در بین رشتههای نظری رشته علوم تجربی بیشترین انتخاب را به خود اختصاص میدهد البته رشتههای علوم انسانی و ریاضی فیزیک نیز در سالهای اخیر بیشتر مورد توجه دانش آموزان قرار گرفته است.
وی گفت: ظرفیت مدارس را برای پذیرش در هر رشته مشخص کرده ایم و دانش آموزانی که اولویت اول را دارند در اولویت الف برای ثبت نام قرار میگیرند.
خانوادهها علاقه دانش آموزان را در انتخاب رشته در اولویت قرار دهند
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: خانوادهها علاقه دانش آموزان را در انتخاب رشته در اولویت قرار دهند و از اجبار دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی بپرهیزند.
آقای علیرضا کاظمی در خصوص هدایت تحصیلی گفت: محدودیت ظرفیتهای پذیرش دانشآموز در برخی رشتههای تحصیلی، یکی از چالشهای هدایت تحصیلی است و برخی چالشها نیز به میزان آگاهی خانوادهها از رشتههای تحصیلی است. البته خانوادهها باید علاقه دانشآموز را در انتخاب رشته در اولویت قرار دهند و از اجبار دانشآموز برای انتخاب رشته تحصیلی بپرهیزند، لذا برای ارتقای آگاهیهای خانوادهها تلاش میکنیم.
وی بابیان اینکه تلاش کردیم تا گرایش دانش آموزان به بخشهای فنی و حرفهای را افزایش دهیم تا از تمرکز در رشته تجربی بکاهیم، گفت: باید آزمونها، رغبت و مشاوره را حضوری برگزار میکردیم تا در انتخاب رشته حقی از دانشآموزی ضایع نشود البته برغم توسعه فضای مجازی، امکان استفاده از خدمات مشاورهای حضوری همچنان وجود دارد.
استمرار فعالیتهای پرورشی در فضای مجازی
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: محور اصلی کار ما در اوقات فراغت در بستر فضای مجازی است و ۳۰ هزار پایگاه در بستر مجازی فعالیت خواهند کرد.
آقای علیرضا کاظمی گفت: محور اصلی کار ما در اوقات فراغت در بستر فضای مجازی است بنابر این ۳۰ هزار پایگاه در بستر مجازی فعالیت خواهند کرد البته اگر در منطقهای وضعیت کرونا سفید باشد ممکن است فعالیتها بهصورت ترکیبی انجام شود.
وی شیوع کرونا و استفاده از فضای مجازی را موجب ارتقا سواد رسانهای جامعه دانست و افزود: با تدابیر انجام شده در خصوص شبکه شاد، خوشبختانه خانوادهها نگرانی در خصوص حضور دانش آموزان در شبکه شاد بهواسطه امن بودن، نخواهند داشت.
وی همچنین با اشاره به اینکه فعالیتهای پرورشی را در چند محور اصلی پیشبینی کردهایم، خاطرنشان کرد: این فعالیتها در محورهای معرفتی، هویتی، بصیرتی، علمی، اشتغالزایی خدماتی و تربیتبدنی و سلامت انجام میشود و ذیل این محورها، ۱۲۰برنامه را طراحی و پیشبینی کردیم، البته مهارتهای دیگری از جمله خبرنگاری نیز پیشبینی شده است؛ از این رو در هر استان یک خبرنگار و در هریک از ۷۵۰ منطقه آموزش و پرورش کشور یک دختر و یک پسر به عنوان خبرنگار پانا فعالیت خواهند کرد و در ادامه این طرح هر مدرسه یک خبرنگار و در نهایت ۱۱۰هزار خبرنگار دانشآموز در مدارس سراسر کشور خواهیم داشت.
وی ادامه داد: برغم تغییر شرایط و انتقال آموزشها به فضای مجازی، استمرار فعالیتهای پرورشی در این فضا بسیار ضروری است و باید ادامه یابد، از این رو حوزه پرورشی به خلق موقعیتهای تربیتی میپردازد و هیچ برنامهای نمیتواند جای فعالیتهای پرورشی را بگیرد و اثربخشی این برنامهها را داشته باشد.
وی اظهار کرد: کرونا به صورت آنی وارد کشور شد و فرایند آموزشی و پرورشی را دچار بحران کرد از این رو آموزش و پرورش بلافاصله فعالیتهای آموزشی خود را آغاز کرد و در بخش پرورشی نیز فعالیتها ادامه یافت البته فعالیتهای پرورشی مانند فعالیتهای آموزشی اجباری و فراگیر نیست بلکه دانش آموزان از روی علاقه و رغبت وارد این حوزه میشوند.
معاون پرورشی و فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد طرح شهاب به هدایت تحصیلی بینجامد نیازمند مصوبه شورای عالی آموزشوپرورش است.
وی ادامه داد: در بخش مهارتآموزی بخشهای مختلفی دخیل هستند و این بخش تنها در حوزه پرورشی نیست از این رو در بخشهای مختلف از جمله معاونت آموزش متوسطه، معاونت تربیتبدنی و ... و از استادان مختلفی در آموزش مهارتها استفاده میشود.