به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، آقای علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در برنامهای با موضوع عملکرد معاونت پرورشی با بیان اینکه در دورانی که مدارس تعطیل بود با وجود آنکه معلمان، مربیان و مشاوران ما دغدغه آموزش را داشتند و مباحث آموزشی پررنگتر دنبال شد، اظهار کرد: معتقدیم آموزش و پرورش از یکدیگر جدا نیستند و هردو بخشی از فرایند تربیت هستند؛ در واقع هرکدام کارکردی دارند که در نهایت خروجی آن تربیت است. فعالیتهای ارزشمندی در این ایام در حوزه پرورشی صورت گرفته است.
وی فعالیتهای تربیتی انجام شده را به دوبخشِ قبل و بعد از راهاندازی شبکه شاد تقسیم کرد و گفت: از زمان شروع بحران استراتژیهایی برای خودمان تعریف کردیم. استراتژی اول ما این بود که تمام مربیان و مشاوران در راستای آگاهی سازی دانشآموزان برای مقابله با کرونا کمک کنند. پویشهایی به همت مربیان و مشاوران در گروههای مجازی شکل گرفت که از جمله آنها میتوان به پویش در خانه بمانیم، کرونا را شکست میدهیم اشاره کرد.
معاون پرورشی و فرهنگی به تشکیل گروه همیاران سلامت نیز اشاره کرد و تصریح کرد: تشکلهای دانشآموزی به میدان آمدند و به عنوان مثال سازمان بسیج دانشآموزی بیش از ۲ میلیون ماسک تولید کردند. در کانونهای تربیتی نیز بیش از یک میلیون ماسک تولید شد و در هنرستانها نیز این اتفاق افتاد. ۲ هزار گروه همیار سلامت از سوی سازمان بسیج دانشآموزی در بیش از هزاران اماکن عمومی تشکیل شد و خود این اتفاق را یک موقعیت تربیتی در مواجهه با یک بحران میدانیم. در واقع یک رویکرد جهادی شکل گرفت.
سعی کردیم مهارت دانشآموزان را برای تاب آوری در بحران کرونا بالا ببریمآقای کاظمی خاطرنشان کرد:استراتژی دوم این بود که تلاش کردیم استرس و اضطراب را در فضای خانواده کاهش دهیم و مهارت دانشآموزان را برای تاب آوری در بحران کرونا بالا ببریم. سه کار در این زمینه انجام شد؛ پروتکل مداخلات روانی و اجتماعی را برای استفاده مشاوران توزیع کردیم، صدای مشاور را راه انداختیم و شماره تماس ۷۵۰ مرکز مشاوره را از طریق گروههای مدارس به اطلاع خانوادهها رساندیم. بیش از ۷۰ هزار تماس تلفنی داشتیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: دومین اقدام، پیام مشاور بود. تمام مشاوران ما با تولید پیامهای متنی، صوتی و کلیپهای جذاب در حوزه گروههای مجازی تلاش کردند تا مهارت دانشآموزان برای مواجهه با کرونا افزایش یابد. سومین اقدام افزایش فضای معنوی در فضای خانواده با راهاندازی پویشهایی نظیر هرخانه یک مسجد، پویش دعای هفتم صحیفه سجادیه، پویش حفظ جز سیام قرآن کریم و پویشهای ختم قرآن اشاره کرد.
افزایش سرانه مطالعه و توسعه کتابخانههامعاون پرورشی و فرهنگی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات انجام شده در زمینه توسعه کتاب و کتابخوانی گفت: یکی از بخشهایی که حوزه معاونت پرورشی آموزش و پرورش خوب در آن درخشیده است همین افزایش سرانه مطالعه و توسعه کتابخانههاست.
وی افزود: قطعا کمبودهایی وجود دارد و وجود مدارس روستایی و محروم که فاقد کتابخانههای مجهز هستند را رد نمیکنیم. طبیعتا در این حوزه مشکل داریم، اما تجهیز کتابخانه جز مباحث و اموری بوده است که به آن توجه کردهایم و حدود ۵ میلیون کتاب در دو سه سال گذشته به کتابخانههای مدارس با کمک وزارت ارشاد تزریق کردهایم و سرانه را به یک کتاب به ازای هر ۹ دانشآموز افزایش دادهایم.
آقای کاظمی به برگزاری جشنواره دانایی و توانایی که از کف مدارس شروع میشود نیز اشاره و اظهار کرد: یک میلیون دانشآموز در این جشنواره شرکت میکنند.
معاون پرورشی و فرهنگی گفت: موضوع پرورش را موضوع تربیت مترادف درنظر نگیریم. معاونت پرورشی متولی تربیت نیست بلکه همه متولی تربیت هستند. حوزه پرورشی و فرهنگی بخشی از فعالیتهای فرهنگی را برعهده دارد و ما در کنار معلمان کمک میکنیم که برخی آموزههای تربیتی در وجود دانش آموزان نهادینه شود.
وی با بیان اینکه کمک میکنیم موقعیتهای تربیتی برای دانش آموزان فراهم شود، اظهار کرد: اینکه فعالیتهای حوزه پرورشی را به برگزاری سرود و ... تنزل دهیم، صحیح نیست. اقدامات مختلفی انجام میشود. در سندتحول بنیادین به خلق موقعیتهای تربیتی برای تعلیم و تربیت تمام ساحتی اشاره شده است و شعار ما این است که هر دانش آموز حداقل یک نقش و حداقل یک تشکل داشته باشد که در واقع الگوی نهادینه شدن آموزههای تربیتی است.
کاظمی در پایان گفت: بیش از ۳۰ هزار پایگاه تابستانی آماده فعالیت در بستر فضای مجازی با رویکرد جدید هستند. حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز عضو کانالهای مجازی فرهنگی هستند و ۵۰۰۰ محتوا توسط مشاوران و دانش آموزان تولید شده است.