جهان تا سال 2030 به 600 میلیون شغل نیاز خواهد داشت و همین امر، اهمیت و توجه به کسب وکارهای خٌرد و کوچک را برای دولت ها دوچندان کرده است.
پژوهش خبری صدا وسیما: کسب وکارهای خٌرد می تواند به عنوان یکی از پیشران های اصلی اقتصاد در تحقق جهش تولید مطرح شود که در سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز بر ضرورت حمایت و توسعه آنها تأکید شده است. این کسب وکارها به دلایلی از جمله سهولت شروع و خروج از بازار، سهولت رشد و انعطاف پذیری بالا نسبت به تحولات بازار نقش عمده ای در تقویت تولید و اشتغال ایفا می کنند و از همین رو در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اند؛ به طوری که «در آمریکا کسب وکارهای خٌرد سهم 95 درصدی را از مجموع کسب وکارها به خود اختصاص داده اند و این رقم در انگلستان نیز بیش از 95 درصد گزارش شده است» . در واقع، این نوع از کسب وکارها امروزه سهم عمده ای از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده اند، هرچند که در کنار فعالیت های رسمی، بخش عمده ای از کسب وکارهای خُرد در جهان همچنان به صورت غیررسمی فعالیت می کنند و این امر، در کشورهای در حال توسعه و یا توسعه نیافته نمود بیشتری دارد. با این حال، همچنان به عنوان محرک اصلی در اقتصاد کشورها به شمار می روند. نظر به ضرورت توجه به کسب وکارهای خٌرد در پیشبرد اهداف جهش تولید در کشور، در گزارش پیش رو با استناد به آخرین گزارش ها و داده های آماری مرجع، سهم کسب وکارهای خُرد در اقتصاد جهان و ایران و همچنین نقش آنها در اقتصاد کشورهای منتخب بررسی و در پایان موانع راهکارهای حمایت از کسب وکارهای خُرد را ارائه می شود.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهشگر:فاطمه حسینی