به طور کلی هدف تحول، " نقطه ای" است که تلاشها و کوششها معطوف به آن میشود.
برای رسیدن به سطح بالای پیشرفت و توسعه همراه با عدالت نیاز به تحول و عبور از رویکردهای یکنواخت داریم.
همه تحولها از تغییر برنامه ریزی شده آغاز میشود و باید جهت تغییرات به سوی تراز تمدنی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باشد.
ایران اسلامی برای اینکه به تراز برتر خود در افق سند چشم انداز بیست ساله و اهداف بیانیه گام دوم برسد به تحول در همه عرصههای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی نیاز دارد.
با ایجاد تحول میتوانیم شاخصهای نجومی را در حوزههای تولید ثروت ایجاد کنیم، توسعه سرزمین کامل میشود، نرخ بیکاری و تورم دو رقمی تک نرخی خواهد شد، آمایش سرزمین و جمعیت شکل خواهد گرفت و معیشت مردم تقویت میشود.
اما اگر اهداف مشخص نشوند، حوادث و پیشامدها تعیین کننده فعالیتها خواهند بود و تلاشها و فعالیتها بی ثمر خواهند ماند، چون هدف به تلاشها جهت و معنی میبخشد.
هیچ پیشرفت و تحولی بدون هدف گذاری تحقق نمییابد و یک انسان موفق هیچ گاه بدون هدف تلاشی را انجام نمیدهد. تلاش در جهت تحول بدون هدف گذاری، مثل رها کردن تیری در تاریکی است؛ ممکن است هر قدر سرعتش بیشتر باشد به همان اندازه انحرافش زیاد باشد.
هدف خوب برای تحول هدفی است که دست یافتنی، روشن، قابل اندازه گیری، در محدوده زمان، مدون، مورد تایید و قابل انعطاف باشد.
رسانههای فرهیخته میتواند برنامههای تحول را در عرصههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به پیش ببرد و تحقق ان را تضمین کند.
رسانهها نمایانگر عناصر کلیدی لازم برای پایدار و زنده نگاه داشتن اصل تحول دولتها و کسب و کارهای خصوصی هستند و باید با مهارتهای تحقیق همراه باشند.
ایجاد تحول فقط وظیفه دولت نیست، رسانهها و شهروندان باید هوشیار باشند، عالیترین استانداردهای تحول را درخواست کنند و تصمیم بگیرند.
شبکههای رادیویی و تلویزیونی و مطبوعات محلی میتوانند به عنوان ابزاری مهم برای انگیزش تحول به ویژه در مناطق دور افتاده به کار روند و سطح آگاهیها را افزایش میدهند؛ بنابراین باید رسانهها هم مشمول طرح تحول و هم عامل تحقق اهداف و برنامه تحول بزرگ اقتصادی باشند و اقدامهای ذیل را انجام دهند:
اسماعیل محمدی
دبیر خبرگزاری صدا و سیما