رئیس دانشگاه فنی و حرفهای: با وجود مهارتی بودن دانشگاه فنی و حرفهای، اما بودجه دانشگاه با سایر دانشگاهها فاصله دارد و پاسخگوی نیازهای دانشگاه نیست.
وی افزود: معتقدم توجه به آموزشهای فنی و حرفهای در جامعه باید از گفتمان خارج و به جنبههای عملیاتی پرداخته شود و لازم است حرفها به عمل تبدیل شود.
آقای صالحی عمران با عنوان اینکه قرار نیست سیستمهای آموزشی به تنهایی تمام مشکلات اجتماعی و اقتصادی موجود در کشور را حل کنند و به دوش کشند، گفت: با عنایت به تجربیات بین المللی، اگر میخواهیم مشکلات اشتغال و رشد اقتصادی کشور حل شود و اگر بر این باور هستیم که باید آموزش با اقتصاد گره بخورد، مطمئن باشید راه دیگری جز توجه جدیتر به آموزشهای مهارتی نداریم و متغیرهای پیچیده و تعاملی زیادی در این بین هستند تا بتوانند در این امر کمک کنند، اما سریعترین راه برای برقراری رابطه بین اقتصاد و آموزش توجه به آموزشهای فنی و حرفهای است.
وی افزود: وقتی نگاهی به لایحه بودجه میاندازیم و دانشگاه فنی و حرفهای را با بسیاری از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مقایسه میکنیم، درمی یابیم فاصله زیادی داریم و شاخصهایی که برای رشد بودجه دانشگاه فنی و حرفهای در نظر گرفته شده در مقایسه با آموزشهای نظری اختلاف زیادی دارد، بنابراین معتقدم با عنایت به تلاشهای صورت گرفته، مسوولانی که بودجه در اختیار آنها قرار دارد باید از حرف به عمل روی بیاورند و نشان دهند باور قلبی و اعتقاد عملی به اعتلای آموزشهای مهارتی دارند و برای ارتقای کمی و کیفی این نوع آموزشها سرمایه گذاری بیشتری انجام دهند.
آقای صالحی عمران با عنوان اینکه بسیار از شاخصهای بودجهای دانشگاه فنی و حرفهای با گذشت بیش از ۸ سال از پیوستن این دانشگاه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کماکان با شاخص آموزش و پرورش سنجیده میشود، گفت: طی روزهای اخیر جلسات متعددی با مقام عالی وزارت علوم و نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در خصوص بودجه دانشگاه داشتم و در این نشستها بودجه دانشگاه تشریح و عنوان شد اگر برای حل مشکلات اشغال جوانان به فعالیت این دانشگاه باور دارید باید توجه ویژه به مسائل بودجهای هم داشته باشید.
آقای صالحی عمران با اشاره به دغدغههای بودجه دانشگاه فنی و حرفهای بالاخص در مسایل فرهنگی و دانشجویی خطاب به معاونین حاضر در اجلاس افزود: وظیفه جذب بودجه با بنده و مدیرانم است و نمیخواهیم این مشکلات به مراکز تسری پیدا کند و شما عزیزان باید در کمال آرامش در مراکز به فعالیتهای علمی و عملی خود ادامه دهید و نگذارید حتی آب در دل دانشجویی تکان بخورد، زیرا هویت وجودی و اصل اساسی شکل گیری دانشگاه همین دانشجویان هستند و اگر کار خوبی طی سالهای اخیر صورت گرفته ناشی از فعالیتهای کارکنان و دانشجویان در مراکز سراسر کشور بوده است و بارها گفته ام کار واقعی را مراکز انجام میدهند و ستاد مرکزی امر حمایت و پشتیبانی را انجام میدهد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با ابراز نگرانی از بودجه تخصیص داده شده به تغذیه دانشجویی گفت: در جدول بودجهای تغذیه دانشجویی دانشگاه فنی و حرفهای برای هر دانشجو ۱۶ هزار و ۴۸۰ ریال اختصاص یافته که با نگاه اجمالی به سایر دانشگاه با رقمهایی بین ۷۰ تا ۹۰ هزار ریال برای هر دانشجو برخورد میکنیم.
وی با انتقاد از اختصاص بودجه فرهنگی دانشگاه فنی و حرفهای در مقایسه با سایر دانشگاهها افزود: بودجهای که برای انجام فعالیتهای فرهنگی برای هر دانشجو در دانشگاه فنی و حرفهای تخصیص داده شده مبلغی در حدود یک میلیون و ۲۷۰ هزار ریال است و این رقم برای یک دانشجو در دانشگاه تهران ۱۲ میلیون ریال برآورد شده یعنی حدود ۱۰ برابر کمتر و سوالی که پیش میآید این است که با این اعداد ارقام میتوان مشکلات موجود فرهنگی در حیطه آموزشهای مهارتی را حل کرد؟
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با عنوان اینکه یکی از دغدغههای بزرگ دانشگاه ارتقای خوابگاهها و سلف سرویسهای دانشجویی است که بحمداله در دو سال اخیر اتفاقات کم نظیری در این بخش رخ داده است، گفت: باور ما بر این است آماده سازی جوانان برای حضور در بازار کار یک رشد تربیتی نیاز دارد.
وی افزود: وقتی اصطلاح رشد تربیتی را در ادبیات آموزشی به کار میبریم یک بخش از آن به مهارتهایی است که در کارگاهها و کلاسها با دانشهای نظری و عملی جدید به دانشجویان داده میشود که به خروجی این اقدامات رشد عقلانی میگویند که باعث خواهد شد دانشجو در بازار کار آینده به موفقیت برسد، ولی همه اینها به تنهایی کفایت نمیکند، زیرا آمادگیهای دیگری از جمله رشد عاطفی و اجتماعی نیاز است و این همان توجه به مسایل فرهنگی و تربیتی است که با توجه به بودجه بسیار پایین فرهنگی مغفول مانده است.
آقای صالحی عمران با تأکید بر اینکه تربیت یک امر تصادفی نیست، گفت: برای رشد عاطفی و اجتماعی در بین دانشجویان باید در زمینههای مختلف از جمله ناهنجاریهای عاطفی مثل خشم، ترس، استرس و پرخاشگری به صورت عالمانه و عامدانه تفکر کنیم و برنامه داشته باشیم، زیرا دانشگاه کارخانه انسان سازی است و نقش دانشگاه فنی و حرفهای آماده سازی جوانان برای حضور در جامعه و بازار کار است و این کار مهم حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی است.
وی بر لزوم توجه به فعالیتهای تربیت بدنی و جسمانی تأکید کرد و افزود: اگر کوچکترین اختلالی در رشد جسمانی و ناتوانی جسمی دانشجویان وجود داشته باشد به شدت در بهره وری و آینده فعالیت در بازار کار خودش را نشان خواهد داد از این رو باید در این زمینه هم برنامه ریزی مستمری صورت بگیرد.