رئیس شورای اسلامی شهر تهران از شلوغ تر شدن ایستگاه های مترو بعد از گرانی قیمت بنزین خبر داد.
محسن هاشمی رفسنجانی پیش از آغاز صد و هشتاد و دومین جلسه امروز شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران درباره جلسه هم اندیشی صبح امروز اعضای شورای شهر تهران اظهار کرد: این جلسه بدون حضور شهردار تهران برگزار و در ابتدای جلسه درخصوص اساسنامه الگوی شرکت ها و سازمان های تابعه شهرداری تهران صحبت شد.
وی گفت: خوشبختانه این اساسنامه به تایید وزارت کشور رسیده است و از این پس باید شرکت ها براساس این اساسنامه فعالیت کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پس از آن در خصوص ایران ۱۴۰۰ صحبت شد، اضافه کرد: در این باره قرار است، لایحه ای از سوی شهرداری تهران به شورا بیاید تا درخصوص کارهای مدیریت شهری برای هرچه بهتر برگزار کردن برنامه های ایران ۱۴۰۰ تصمیم گیری شود.
آقای هاشمی درباره استعفای پورسید آقایی، معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران توضیح داد: در این خصوص اعضای شورا صحبت هایی را مطرح کردند و عده ای از این موضوع نیز ناراحت بودند.
هاشمی در پاسخ به پرسش که آیا به تازگی از مترو استفاده کردهاید یا خیر؟ گفت: بله استفاده کرده ام و میدانم بعد از گرانی بنزین فوق العاده شلوغ تر از گذشته شده است.
بهبود وضع اتوبوسها الزامی است
رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهری تهران تاکید کرد: بهبود وضع اتوبوسها از مرحله اهمیت گذشته و به الزام تبدیل شده است.
سید آرش حسینی میلانی امروز در یکصد و هشتاد و دومین جلسه صحن علنی شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور گفت: ۵۲۶۷، آمار اتوبوسهای فرسوده تهران در چهار سال دیگر است و سال ۱۴۰۲ با فرض عدم افزایش ناوگان، ۸۹ درصد اتوبوسهای پایتخت فرسوده خواهد بود.
وی ادامه داد: این آمار هشداردهندهای است و چنانچه ما سیستم حمل و نقل عمومی را اصلاح نکنیم، اگر ما همچنان چشمهایمان را نسبت به ناوگان فرسوده موجود در عرصه اتوبوسرانی ببندیم، اگر ما امروز برای نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی اقدام نکنیم، قطعا سیاستهای کنترلی، جریمه و طرح ترافیک یا ارتقای استاندارد خودروها، تاثیر کافی را نخواهد گذاشت و محیط زیست شهر تهران آلودهتر و شهر تهران با ترافیک بیشتری روبرو خواهد شد.
عضو شورای شهر با بیان اینکه تهران در آذر امسال، وضعیت نامناسبی را از نظر شاخصهای آلودگی هوا تجربه کرد، اظهار داشت: هوای تهران در آذر ماه، ۱۲ روز در شرایط ناسالم برای گروههای حساس و یک روز در شرایط ناسالم برای همه جامعه قرار داشت، اما با وجود آنکه آلودگی و وضعیت اضطراری برای تک تک شهروندان احساس میشد و میشود، همچنان ۴۰ درصد مردم از خودروهای شخصی استفاده میکردند.
حسینی میلانی با بیان اینکه گرانی بنزین و اعمال محدودیتهای تردد نتوانسته است از میزان تردد خودروهای شخصی در خیابانها و معابر شهر تهران بکاهد، تصریح کرد:، اما ریشه این مسئله در چیست؟ چرا شهروندان همچنان ترجیح میدهند از خودروهای شخصی به جای حمل و نقل عمومی استفاده کنند؟ یکی از مهمترین دلایل آن است که شهر تهران از یک سیستم حمل و نقل عمومی روزآمد، کافی و مجهز برخودار نیست. همین مسئله موجب شده است تا شهروندان نسبت به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در شرایط کنونی رغبت چندانی نداشته باشند.
وی افزود: تصوری که اغلب شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی دارند، اتوبوسها و واگنهای فرسوده، متراکم و انباشته از انبوه جمعیت و دیر آمدن این وسایل برای جابجایی افراد است که در اغلب موارد این شرایط به دلیل کمبود ناوگان است.
سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه متروی تهران میتواند پنج میلیون سفر در روز جابهجایی داشته باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر از یک سوم ظرفیت خود بهره میگیرد. هماکنون در شهر تهران حدود پنج هزار و ۹۰۰ دستگاه اتوبوس فعال است که ۵۴ درصد از این ناوگان، فرسوده هستند. در حالی که حداکثر مدت فعالیت اتوبوسها هشت سال است میانگین طول عمر اتوبوسهای تهران در حال حاضر بیش از ۱۱ سال است.
حسینی با بیان اینکه سهم اتوبوسها در جابجایی افراد در تهران حدود ۱۶ درصد است، ابراز داشت: با افزایش نرخ بنزین این سهم افزایش داشته است. به اعتبار این مسئله میتوان گفت که یکی از چالشهای اصلی پیشروی شهر تهران که شکل زیرپوستی آن در حال بروز دادن خود است، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه در عرصه اتوبوس است.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه ۸ سال است که دولت هیچ اتوبوس جدیدی را به شهرداری تهران تحویل نداده است، بیان کرد: از آن زمان، روند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی بسیار کند شده و شرایطی را به وجود آورده است که در چالش فرسودگی ناوگان اتوبوس، از وضعیت هشدار هم عبور کردهایم چراکه روزانه ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به دلیل فرسودگی در سطح شهر تهران متوقف میشوند.
این عضو شورای شهر اضافه کرد: این موضوع، هم سبب ایجاد نارضایتی شهروندان شده و هم هزینههای ناشی از تعمیر و نگهداری را افزایش داده است. این در حالی است که قوانین متعددی درباره توسعه حمل و نقل عمومی وجود دارد که عصاره آن را میتوان در قانون هوای پاک، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و قانون هدفمندی یارانهها دانست، اما متاسفانه اجرای این قوانین مورد غفلت واقع شده و تنها در یک بازه زمانی کوتاهمدت که وارونگی هوا شدت مییابد، مورد توجه قرار میگیرد و سپس مجددا به بوته فراموشی سپرده میشوند.
حسینی میلانی با بیان اینکه در قانون هدفمندی یارانهها، بخشی از درآمد حاصل از آزادسازی قیمتها باید به حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کند، یادآور شد: تا به امروز، مقادیر ناچیزی به حساب شهرداری تهران واریز شده است. در طرح پیشنهادی شهرداری برای کاهش آلودگی هوا اعتباری برابر با ۱۵۸۴ میلیارد تومان از محل بودجه عمومی و ۳۷۸۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات برای نوسازی سه هزار اتوبوس مورد نیاز است.
وی با تاکید بر اینکه نوسازی اتوبوسها در تهران در حال حاضر یکی از اقدامات مهم در کاهش آلودگی هواست، بیان کرد: اتوبوسها جدا از ایجاد آلودگی به دلیل دیگری نیز باید مورد توجه باشند. افزایش قیمت بنزین، استفاده از اتوبوسها را بیشتر میکند، ولی کمبود اتوبوس، امکان خدمترسانی مطلوب به شهروندان را کاهش میدهد.
حقوق شهروندی در این شرایط از دو جنبه مورد تهدید قرار میگیرد؛ آلودگی هوا و عدم خدمترسانی مناسب. امروز موضوع بهبود وضعیت اتوبوسها از مرحله اهمیت گذشته و به یک الزام تبدیل شده است و این مطالبه به حق شهروندان تهرانی از ما و دولت است.
عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورا
سهم پرداختی دولت به حمل و نقل عمومی در تهران کجا دیده شده است
عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورا از شهردار تهران هم خواست در جلسات هیات دولت و نیز پیگیری از وزارت کشور، راهکاری را برای پرداخت سهم دولت در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بیابد.
حجت نظری در یکصدو هشتادو دومین جلسه شورا با اشاره به استعفای معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران ضمن خسته نباشید به ایشان گفت: از همکارانم در شورا میخواهم که گزارش اقدامهای ایشان را بررسی کرده تا با آسیب شناسی آنچه که انجام شده، هرچه سریعتر روند اقدامات در این معاونت شتاب بگیرد. امیدوارم شهردار تهران نیز معاون خود را زودتر انتخاب کرده و مدت فعالیت سرپرست به دلیل محدود بودن اختیارات طولانی نشود.
نظری در ادامه سخنانش و در تذکری به دولت و مجلس گفت: تذکر امروز بنده در مورد وضعیت حمل و نقل عمومی در پایتخت است که چندین سال است صرفا از طریق درآمدهای شهرداری تهران نوسازی و تجهیز شده و کمکهای دولت به آن بسیار ناچیز بوده است.
وی ادامه داد: پس از سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن و همچنین در شرایط آلودگی هوا نیز میزان استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و اتوبوس در شهر افزایش مییابد و این افزایش جمعیت مشکلهای مردم در این فضا را بیشتر کرده است.
وی همچنین خطاب به شهروندان تهرانی نیز گفت: مردم عزیز تهران؛ ما تمام توانمان را برای افزایش تعداد واگنهای مترو و اتوبوس انجام میدهیم و البته نمیخواهیم آن را از شهرفروشی و پیشخور کردن منایع شهر به دست بیاوریم. از شما بخاطر مشکلاتی که در حین سفر در ساعات اوج سفر، با ناوگان حمل و نقل عمومی برایتان ایجاد میشود عذر میخواهم و قدردان صبوری شما هستم. این روزها خود من نیز بارها با مترو در شهر سفر کردم و میدانم که مشکلهای ناشی از ازدحام جمعیت چقدر دشوار است.
عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورا از شهردار تهران خواست در جلسات هیات دولت و نیز پیگیری از وزارت کشور، راهکاری را برای پرداخت سهم دولت در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بیابد.