در لایحه بودجه 99، لازم است همه دستگاه هایی که دارای اساسنامه، قانون مصوب مجلس و ... هستند یا نامه آنها در قانون اساسی آمده است، ردیف مستقل داشته باشند تا بودجه آنها به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
پژوهش خبری صدا سیما: هر ساله با نزدیک شدن به فصل بودجه ریزی در کشور، کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی براساس رویکرد و سیاست انتخابی دولت در تهیه و تدوین لایحه بودجه که معمولاً در بخشنامه ابلاغی بودجه به آن اشاره می شود، تلاش می کنند ضمن نقد و بررسی منصفانه سیاست بودجه ای دولت، پیشنهادات، نظرات و راهکارهای کارشناسی متناسب با شرایط موجود اقتصاد کشور و همچنین، سیاست های کلان کشور در راستای اصلاح ساختار نظام بودجه ریزی کشور را به دولت ارائه دهند تا مدیریت کلان اقتصاد کشور با کمترین آسیب و چالش مواجه شود. مهم تر آنکه، مقام معظم رهبری نیز طی چند سال اخیر بر ضرورت و توجه جدی به اصلاح ساختار بودجه در کشور تأکید ورزیده اند و آخرین بار نیز در اردیبهشت ماه سال جاری مجدداً ضرورت پرداختن به این مهم را در دیدار با مسئولان نظام گوشزد کرده اند. در این راستا، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، پس از ابلاغ بخشنامه بودجه سال99 از سوی رئیس جمهور در تاریخ 7 مهر 1398، با واکاوی و بررسی رویکرد دولت در لایحه بودجه 1399، انتقادات وارده به رویکرد بودجه ای دولت را مطرح و ضرورت و الزامات لازم درخصوص تهیه و تدوین لایحه بودجه سال آینده را ارائه کرده است که در گزارش پیش رو به آن پرداخته می شود.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهشگر: فاطمه حسینی