به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ، وزیر راه و شهرسازی از افزایش ۳ برابری زیرساختهای ریلی در این دولت خبر داد و گفت: دولت برای گسترش شبکه ریلی اهتمام ویژهای دارد و برای این هدف در این سالها سرمایه گذاری ویژهای انجام داد.
آقای محمد اسلامی، در مراسم هفتمین همایش بین المللی ایستگاههای آینده که به میزبانی ایران در هتل پارسیان اوین درحال برگزاری است، گفت: امروز برای اینکه فرصت سفر بوسیله قطار برای مسافران فراهم شود، علاوه بر افزایش خطوط ریلی داخلی سعی شده است تا شبکه راه آهن ایران را به کشورهای همسایه متصل کرده و کریدورهای ترانزیتی را افزایش دهیم و این امر سبب شد سهم ایران از جابجایی بار و مسافر افزایش یابد.
وی با اعلام اینکه ۱۰ میلیون تن ترانزیت در سالهای گذشته انجام شد، افزود : تلاش میشود این رقم به ۵۰ میلیون تن برسد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، برای رسیدن به هدف یاد شده، علاوه بر ساخت دهها کیلومتر ریل در سالهای گذشته، اکنون ۱۵ هزار کیلومتر مسیر ریلی درحال ساخت و مطالعه است که نشان از اراده ایران برای گسترش شبکه ریلی دارد.
اسلامی گفت : دولت تدبیر و امید در دو سال گذشته برای نخستین بار قطار را به چهار مرکز استان رساند واین برنامه برای اتصال ریلی استانها به یکدیگر ادامه دارد.
وی پیرامون موضوع شهرسازی با مشخصه ریل پایه افزود : این هدف در مقابل شهرسازی خودرومحور قرار دارد و یکی از اقدامها و برنامههای این وزارتخانه ایجاد فرصت سفر درون شهرها با قطار است تا همزمان با ایجاد شهرهای جدید و شهرکهای اقماری برای حمل و نقل مسافر حومهای هم برنامه داشته باشیم.
اسلامی گفت: براین اساس با هزینههای زیادی این برنامه پیش بینی شده است که شهرهای جدید را به کلانشهرها متصل کرده و در همین رابطه در روزهای آینده مترو شهر جدید هشتگرد افتتاح میشود.
به گفته وزیر راه، هشتگرد نخستین شهر جدید در اطراف تهران است که به کلانشهر تهران متصل میشود و از این راه سفرهای درون شهری با ریل وارد مرحله اجرایی میشود.
اسلامی به وضعیت ساخت ایستگاههای راه آهن پرداخت و توضیح داد: شرکت ساخت در سالهای گذشته برای ساخت ایستگاههای راه آهن جذاب تلاش زیادی داشته است و ایستگاههای راه آهن با ملاحظههای معماری ساخته شد که جاذب است.
توسعه و ارتقای ۳۲ ایستگاه راه آهن در کشور
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از برنامه دولت برای ارتقای وضعیت و توسعه ۳۲ ایستگاه راه آهن در کشور خبر داد و گفت: طرح جامع ریلی این ۳۲ ایستگاه را به فضاهای شهری زیبایی تبدیل خواهد کرد.
سعید رسولی در نشست خبری هفتمین همایش بین المللی ایستگاههای آینده راه آهن که در هتل پارسیان اوین برگزار شد، گفت: توسعه راه آهن از جمله اهداف مهم دولت و نظام است و در چهار سال گذشته طرحهای مشترکی را با کشورهای همسایه برای حمل بار و مسافر به مرحله عملیاتی رساندیم.
وی با اشاره به اینکه ایستگاههای راه آهن دروازهای برای ارتقای شهرها محسوب میشود افزود: در نظر است برای نیازهای آتی ایستگاههای راه آهن با رویکردی سیستمی، ارتباط آن با شهر و چگونگی تغذیه ایستگاههای راه آهن از روابط تجاری و اجتماعی در این اجلاس بحث و گفتگو کنیم.
رسولی گفت: برای توسعه و نوسازی ایستگاههای راه آهن و افزایش سطوح دسترسی به ایستگاهها و ارتباط با سایر مدهای حمل و نقل باید همکاری یکپارچهای بین راه آهن، مترو و شهرداریها ایجاد شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: راه آهن ایران مطالعات طرحهای جامع و راهبردی ۲۲ ایستگاه منتخب کشور ایران را با همکاری مشاورین داخلی و بین المللی در دست انجام دارد تا با استفاده از توانمندی موجود در محیط ایستگاهها حداکثر بهره وری ممکن را فراهم سازد.
وی گفت: راه آهن ایران یکی از بزرگترین شبکههای ریلی در غرب آسیاست و برای اولین بار در قاره آسیا میزبانی کنفرانس ایستگاههای آینده را برعهده گرفته است.
رسولی گفت: امروز ایران را میتوان یکی از بخشهای مهم در زمینه حمل و نقل ریلی در منطقه دانست که علاوه بر شبکه ریلی وسیع و گسترده در داخل کشور، از جمله مسیرهایی است که اتصال دهنده شمال اروپا به خلیج فارس و اقیانوس هند است و در جهت شرقی- غربی نیز در مسیر جاده ابریشم قرار دارد.
معاون وزیر راه گفت: با وجود تحریمها علیه ایران، در سالهای گذشته چهار مسیر جدید ریلی احداث و افتتاح شده است و چهار مرکز استان هم به خطوط ریلی پیوسته اند.
وی همچنین تلاش برای رفع گلوگاهها در مسیرهای موجود ریلی و رساندن سرعت سیر قطارها به ظرفیت اسمی خود، توسعه خطوط برقی و پرسرعت نظیر تهران - قم - اصفهان و گرمسار - اینچه برون را از دیگر تلاشهای دولت برای توسعه راه آهن دانست و افزود: امروز در ایران همه بر این امر اذعان دارند که باید توسعه ریلی در کشور در اولویت قرار گیرد، اما واقعیت این است که تا وقتی که قیمت سوخت واقعی و رقابتی نشود، توسعه حمل و نقل ریلی با مشکل روبرو است.
مدیرعامل راه آهن افزود: توسعه راه آهن مزایای بسیاری برای اقتصاد و حمل و نقل و محیط زیست و توسعه صنعتی و اجتماعی کشور دارد و مهمترین مزایای توسعه راه آهن کاهش شدت مصرف سوخت و تلفات جادهای در کشور است.
راه آهن ایران پیشرفتهترین سامانه حمل و نقلی غرب آسیاست
مدیر بخش مسافری اتحادیه بین المللی راه آهنها گفت: ایران پیشرفتهترین کشور آسیای غربی در زمینه توسعه حمل و نقل ریلی و راه آهن است و دولت این کشور تلاش زیادی برای ارتقای سامانه حمل و نقل ریلی دارد.
مارک گیگون در نشست خبری هفتمین همایش بین المللی ایستگاههای آینده وابسته که توسط اتحادیه بین المللی راه آهنها (UIC) در تهران برپا شده است، افزود: این همایش به میزبانی راه آهن ایران و مشارکت UIC برگزار میشود.
وی افزود: امروز هفتمین همایش بین المللی ایستگاه آینده پس از ۶ دوره که در ایتالیا، فرانسه، بلژیک، روسیه، مراکش و اسپانیا برگزارشد، گشایش يافت و آغار به کار کرد که این نخستین بار است که UIC اجلاس ایستگاههای آینده را در ایران و غرب آسیا به میزبانی ایران برگزار میکند که در آن ۴۰۰ شرکت کننده از ۲۰ کشور حضور دارند و پیام دوستی ایران را از این راه به تمام دنیا میفرستد.
مدیر بخش مسافری اتحادیه بین المللی راه آهنها با بیان اینکه این اتحادیه نقش مهمی در توسعه دوستی و رقابت میان کشورها با استفاده از ارتباطات ریلی دارد، گفت : دو روز گذشته سالروز فرو ریختن دیوار برلین بود و صدراعظم آلمان اعلام کرد؛ دیوارها باید از بین برود و به تاریخ تعلق دارد ، حمل و نقل ریلی نیز برای آن است که دیوارها میان ملتها برداشته شود.
گیگون افزود: اتحادیه UIC از سال ۱۹۳۲ تشکیل شده و در توسعه کشورها در بستر راه آهن نقش بسزایی داشته است.
وی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی یکی از اولویتهای اصلی دولت ایران است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی از توسعه یافتهترین کشورهای غرب آسیا در حوزه ریلی است و کمک بزرگتری به توسعه حمل و نقل در این کشور کرده و از آنجایی که شعار این همایش گسترش ایستگاههای نسل جدید و مدرن است، امیدواریم ایران نیز ایستگاههای جدید ریلی را توسعه دهد.