به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای سعید رسولی با حضور در رسانه ملی با اشاره به تردد واگنهای ایران به کشورهای آسیای میانه CIS و بالعکس، درخصوص پروتکلهای چند جانبه در این شورا که منجر به ترانزیت راحتتر کالا خواهد شد، افزود: در این زمینه نکته مهم، توجه به ارتقای بهرهوری است.
وی اضافه کرد: آنچه که در حال حاضر از زیرساخت، ناوگان و سایر امکانات در حمل و نقل ریلی موجود است، با اجرای اصل ۴۴، بخشی از آن به بخش خصوصی واگذار شد و تنها حاکمیت آن در اختیار راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که باید بهره برداری از شبکه ریلی به این شکل را در داخل کشور افزایش دهیم.
آقای رسولی ادامه داد: برای انجام این کار در شبکه داخلی، باید موانع برطرف و در تعامل با دیگر کشورها نیز باید این مساله رعایت شود تا آنها بتوانند از بازارهای حمل و نقلی استفاده کنند به طور مثال تفاهمنامه دو جانبهای با ترکیه در حوزه مسافری و باری منعقد شد؛ در بخش مسافری با راهاندازی قطارهای تهران - وان و تهران - آنکارا درصدد توسعه آن تا استانبول هستیم، در حوزه باری هم برای جابجایی بار و کالا بین ایران و ترکیه تفاهمنامهای به امضا رسیده است.
وی تصریح کرد: در این خصوص بخشی از کار در حوزه باری و در همه بخش مسافر کار عملیاتی شده است، همه اقدامات لازم از جمله تفاهمنامه مربوط به تعرفه و سیستمهای اتوماسیون و دیگر مسائل برطرف شده و هم اکنون بار غلاتی را قرار است از قزاقستان به ترکیه منتقل کنیم که همه این موارد در قالب همین تفاهمنامه انجام میشود.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به وجود چند تفاهمنامه با دیگر کشورها در حوزه ریلی گفت: تفاهمها با سایر کشورها در حوزه ریلی نیز به همین صورت است؛ با عراق و سوریه در نشست سه جانبهای که حدود سه ماه گذشته در تهران برگزار شد، سندی امضا شد.
وی افزود: بر اساس این سند، شاهد اتصال راه آهن شلمچه به بصره خواهیم بود که به این شکل بندر امام خمینی (ره) از طریق شبکه ریلی به بندر لاذقیه در سوریه متصل میشود و این مساله یک اتفاق خوب در تزانزیت کالا در این کریدور خواهد بود.
آقای رسولی در خصوص دیگر کریدورها و اتصال آنها به شبکه ریلی گفت: در بحث توسعه دیگر کریدورها در مرز خسروی هم اکنون شبکه ریلی آن در دست احداث بوده و کار خط راه آهن چابهار – زاهدان با قدرت در انجام است؛ همچنین مسیر خاف و هرات هم کار در حال اتمام بوده و اینها مسیرهای جدید ریلی بین المللی را به وجود میآورند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر نقش حمل و نقل ریلی در توسعه پایدار کشورها، تصریح کرد: مزیتهای حمل و نقل ریلی باعث شده که این نوع حمل و نقل انتخاب اول جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها باشد به همین دلیل درصدد هستیم که این ظرفیتها با سرعت برای مبادلات ایجاد شود.
وی افزود: در حوزه گردشگری نیز شاهد موفقیتهای خوبی هستیم، هم اکنون قطارهای گردشگری اروپایی به ایران سفر میکنند که آخرین آن ماه گذشته بود؛ در پروتکلهای دوجانبه که با ترکیه داشتیم موضوع گردشگری نیز مطرح شد و اقدامات برای آن در حال انجام است.
آقای رسولی ادامه داد: کارهای کارشناسی انجام شده و شرکتهای ذیربط مشغول کار هستند تا به زودی قطار گردشگری میان این دو کشور عملیاتی شود و مردم از این فرصتها استفاده کنند.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی درخصوص توجه ویژه مسئولان نظام به خصوص مقام معظم رهبری بابت نگاه ویژه به توسعه حمل و نقل ریلی در کشور، گفت: با تأکیدات انجام شده به خصوص از سوی مقام معظم رهبری توجه خوبی در سالهای اخیر به حمل و نقل ریلی داشتهایم به خصوص دستور رهبری درخصوص خط ریلی چابهار که تأکید ویژهای به توسعه ریلی آن داشتند.
وی افزود: این انتظار وجود دارد که با حمایتهای انجام شده این فرصت بیشتر برای مردم فراهم شود، امروز در شرایطی قرار داریم که در پاییز و زمستان با ترافیک و آلودگی در کلانشهرها مواجه هستیم؛ تنها راه برطرف کردن آلودگی هوای کلانشهرها و ترافیک به صورت پایدار توسعه حمل و نقل ریلی است.
آقای رسولی تصریح کرد: در حوزه قطارهای حومهای کار در حال انجام است و امسال ۳ قطار ریل باس با ظرفیت حدود هزار نفر به شبکه ریلی حومهای اضافه شده است، متوسط کرایه سیر سفرهای حومهای ۱۲۳ کیلومتر با مبلغ ۳۲۰۰ تومان است که این میتواند منجر به مطلوبیت برای سفرهای حومهای شود.