مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری : اثربخشی و تقویت مهارت افزایی باید دغدغه جدی دانشگاهیان باشد
وی با بیان اینکه بحث نوآوری، توسعه فناوری و کارآفرینی در وزارت علوم تحقیقات و فناوری جدی است و ما از سیاستهای این وزارتخانه این برداشت را داریم که دیگر نمیتوانیم بگوییم که باید دانشجو تربیت کنیم، اما نسبت به ادامه راه دانشجو مسؤولیت نداریم، افزود: اگرچه وزارت علوم تحقیقات و فناوری نسبت به ایجاد اشتغال وظیفهای ندارد، اما به نظر من زمان این ادبیات گذشته است پس باید به طور جدی بار مسؤولیت و دغدغه ادامه راه دانشجویان را داشته باشیم.
آقای کشمیری با تأکید بر اینکه اثربخشی اجتماعی باید دغدغه جدی دانشگاهیان باشد، گفت: حوزه فناوری، ارتباط با صنعت، مهارت افزایی، تربیت و اخلاق و همچنین تزریق امید به دانشجویان از دغدغههای ما است.
مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در ادامه با بیان اینکه دانش آموختگان دانشگاه ام آی تی ۳۰ هزار شرکت راه اندازی کرده اند و ۲۰۰ هزار میلیارد دلار گردش مالی استیناف شرکتهای این دانشگاه بوده است، گفت: این ادبیات یک دانشگاه کارآفرین است. معتقدم ما نیز باید عناصر مکمل را فراهم کنیم و مسیر دانشگاهها را در این بخش اعتلا ببخشیم.
وی با تأکید بر اینکه باید به دانشگاه ارزشهای افزوده جدی بدهیم، افزود: امروز تکلیف ما حضور جدی در موضوعات اجتماعی و گره گشایی از معضلات اجتماعی است و ورود به این حیطه نیز ساز و کار خود را میطلبد که مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری همه از این منظر فعالیت میکنند.
آقای کشمیری گفت: اگر بپذیریم که سرچشمه نوآوری دانشگاه است؛ بنابراین ریشه اصلی نوآوری این است که باید زیرساختها را در محیط دانشگاه فراهم کنیم. در هر حال بحث جدی ما این است که دانشگاهها به این فضا نگاه جدی داشته باشند و سرمایههای خود را بسیج کنند.
مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری به گلایه اعضای هیأت علمی نسبت به آئین نامه ارتقای استادان اشاره کرد و افزود: استادان نسبت به نقش چاپ مقالات آی اس آی در ارتقا گلایه دارند که بنده نیز معتقدم روح این بحث درست است بنابراین ما باید یک نگاه عمیق به ارتقای اعضای هیأت علمی داشته باشیم، اما اگر در این حوزه گناه اصلی بر گردن آئین نامه ارتقا است بخشی از آن نیز متوجه مسؤولان دانشگاه و بخشی هم متوجه اعضای هیأت علمی است.
وی افزود: اگر محور کار استادی پژوهش علمی است باید بگوییم که این استاد برای ارتقا باید مقاله آی اس آی چاپ کرده باشد، اما اگر استادی اثربخشی خود را در مسیر دیگری میبیند باید برای ارتقای او به چاپ چهار مقاله آی اس آی اکتفا کنیم و این موضوع در اختیار هیأت ممیز دانشگاه است، اما سؤال این است که چه کسی گفته همه ما باید با استادی از دنیا برویم ما میتوانیم از خیر استادی بگذریم و اثربخشی خود را در مسیر دیگری غیر از چاپ مقاله آی اس آی بالا ببریم.
آقای کشمیری با اشاره به اینکه نگاه ما در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری به طور عمده به دانشگاههای تحصیلات تکمیلی محور و پژوهش محور بوده و امروز به تجربه راه اندازی مراکز رشد در دانشگاههای مهارتی نیاز داریم، داشت: در جلسهای که در صندوق نوآوری و شکوفایی با موضوع اختصاص تسهیلات اشتغال برگزار شد، متوجه شدم که این تسهیلات فقط برای افراد دارای مدرک کارشناسی و بالاتر اختصاص یافته که گفتم چرا باید دارندگان مدرک کاردانی را از دریافت این تسهیلات خط بزنیم در حالی که نیاز امروز کشور به اپراتور خوب و دارندگان مدرک کاردانی است.
مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفهای جایگاه بالایی در نظام آموزشی کشور دارد، تأکید کرد: امیدواریم که با راه اندازی مراکز رشد دانشگاه فنی و حرفهای در حوزه کارآفرینی موفق عمل کند.
وی گفت: رویکرد جدید ما در معاونت پژوهش و فناوری این است که غول مجوز برای فعالیت مراکز رشد را رها کنیم و اجازه دهیم این مراکز متناسب با ظرفیتها و سیاست گذاریها فعالیت کنند.
آقای کشمیری با اشاره به صدور مجوز برای ۱۵ مرکز رشد دانشگاه فنی و حرفهای گفت: اگر این مراکز دارای عملکرد موفقی باشند امیدواریم تا سال آینده برخلاف پیش بینی صورت گرفته تعداد مراکز جدید از ۲۲ مرکز فراتر برود.
مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه فعالیت مراکز رشد حرفهای است و این فعالیتها مقتضیات خود را میطلبد؛ از این رو باید متقضیات فعالیت در این حوزه را بشناسیم، گفت:: اگر بخش خصوصی متوجه ضعف مراکز رشد شود بلافاصله ما را ترک خواهد کرد و مراکز رشد به یک مجموعه مرده تبدیل میشود که در این باره مثالهایی وجود دارد به گونهای که میگویند فلان پارک علم و فناوری شهر ارواح است. یکی از اهداف ما از بازرسی پشتیبانی از مراکز رشد فعال است.
در ادامه آقای ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور نیز در این مراسم گفت: راه اندازی مراکز رشد نیاز جدید آموزش عالی کشور است با این وجود دانشگاهها هر چه قدر میتوانند باید خود را به فضای اقتصاد و تجارت نزدیک کنند.
وی با بیان اینکه ما نیازهای دانشگاه فنی و حرفهای را به اطلاع مسؤولان وزارت علوم تحقیقات و فناوری رسانده ایم با این وجود این دانشگاه نیاز دارد که بیشتر مورد حمایت و توجه قرار بگیرد، افزود: ایجاد صندوق پژوهش و فناوری مخصوص دانشگاه فناوری یک نیاز است که دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در راستای رفع این نیاز به ما کمک کند.
آقای صالحی عمران با اشاره به فعالیت حدود ۲ هزار کارگاه و آزمایشگاه در سطح دانشگاه فنی و حرفهای گفت: معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری قول تجهیز این کارگاهها و آزمایشگاهها را به ما داده است، در هر حال محیطهای خوبی برای تولید و آموزشهای عملی و کار در دانشگاه فنی حرفهای وجود دارد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با بیان اینکه یکی از انتظارات ما این است که معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه فنی حرفهای را در برنامهها و اولویتهای خود قرار دهد، افزود: میدانم که بسیاری از مدیران وزارت علوم تحقیقات و فناوری ظرفیتهای دانشگاه فنی و حرفهای را ندیده اند که در این راستا قرار شد ما تورهای بازدید برای معرفی محیطهای مهارتی و عملیاتی این دانشگاه را برگزار کنیم و مطمئنم اگر مسؤولان وزارت علوم تحقیقات و فناوری ظرفیتهای کارگاهی و آزمایشگاهی دانشگاه فنی و حرفهای را از نزدیک ببینند ذهنیت آنها نسبت به این دانشگاه تغییر خواهد کرد. در هر حال امروز بنده وقتی برخی نامهها را مشاهده میکنم این نامهها به اسم سازمان فنی و حرفهای به دست ما میرسد.
آقای صالحی عمران با بیان اینکه امروز یکی از شاخصهای توسعه در دنیا توجه به آموزشهای فنی و حرفهای است، ولی ما از این طیف خیلی عقب هستیم، گفت:: امیدواریم که عقد تفاهم نامه راه اندازی مراکز رشد باعث شناخت هر چه بیشتر از دانشگاه فنی و حرفهای شود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به اینکه بخش عمدهای از دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفهای مشغول به کار شده اند، گفت: زمانی که بنده آمار اشتغال دانش آموختگان این دانشگاه را اعلام کردم آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به من گفتند این آمار را به من بدهید که آنها را در هیأت دولت اعلام کنم.
وی با بیان اینکه معتقدم نباید مقالات آی اس آی ملاک ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفهای باشد، چون این دانشگاه نیازی به مقاله آی اس آی ندارد، گفت: آئین نامه ارتقاء و استخدام در دانشگاه فنی و حرفهای باید تغییر کند و ما امیدواریم بتوانیم این آئین نامه را تغییر دهیم.
همچنین در این مراسم نماد (لوگو) مرکز رشد دانشگاه فنی و حرفهای کشور رونمایی شد.