رئیس کمیسیون عالی سوانح شرکت راهآهن گفت: پس از انجام بررسیهای مختلف، علت سانحه مشخص و گزارش آن را برای دولت و وزیر راه و شهرسازی نیز ارسال کردیم.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز سیستان و بلوچستان، غضنفر فولادی گفت: برخی افراد ناشناس حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ پیچ و پابند ریل را در طول حدود ۵۰ تا ۶۰ متر باز و نقطه خطر ایجاد کردند و همین مسئله باعث خارج شدن قطار از ریل و بروز آن سانحه دردناک شده است.
وی افزود: به عبارت دیگر میتوان گفت که ریل به وسیله پیچ و پابند به تراورس متصل میشوند و اگر این پیچها باز شوند به راحتی با یک دیلم میتوان ریل را از خط پایین انداخت و اگر پیچ و پابندهای ریل به هر علت و توسط هرکسی باز شود، محل خطر ایجاد شده و نهایتا منجر به بروز این سانحه میشود.
رئیس کمیسیون عالی سوانح شرکت راهآهن افزود: ممکن است به هر علتی این پیچها از ریل باز شده باشد اما ما نمیتوانیم آن را تشخیص دهیم و وظیفه این کمیسیون بررسی دلیل فنی بروز یک سانحه ریلی است.
عصر چهارشنبه سوم مهر قطار مسافربری زاهدان- تهران پس از طی حدود ۱۰۰ کیلومتر از ایستگاه راهآهن زاهدان، در ۲ کیلومتری ایستگاه "شورو" از ریل خارج شد و بر اثر واژگونی تعدادی از واگنهای آن، پنج نفر کشته و ۱۵۷ نفر مجروح شدند.