باز شدن پیچ ریل، علت حادثه قطار زاهدان
پیگیری حادثه شورو در دستگاههای اجرایی و قضایی
رئیس کمیسیون عالی بررسی سوانح راه آهن: سرعت قطار هنگام عبور از منطقه حادثه کمتر از حد مجاز بوده است؛ بعد از تهیه گزارش کمیسیون، مراتب برای پیگیریهای اجرایی و قضایی به دستگاههای مربوط ارجاع خواهد شد.
غضنفر فولادی در مصاحبه تلفنی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، افزود: پس از اطلاع این کمیسیون از خروج قطار زاهدان- تهران از ریل در ایستگاه شورو واقع در ۱۰۰ کیلومتری زاهدان، اعضای کمیسیون عالی بررسی سوانح راه آهن به محل اعزام شده و بررسی صحنه را که منجر به کشته شدن پنج نفر از هموطنان و مجروحیت چندین نفر دیگر شده بود، آغاز کردند.
وی افزود: پس از بررسی ها، اعضای این کمیسیون متوجه شدند که علت این حادثه تلخ، باز شدن حدود ۵۰ تا ۶۰ متر پیچ، پابندها و فنرهای ریل توسط افراد ناشناس بوده است.
فولادی گفت: همین مسئله هنگام عبور قطار، باعث خارج شدن قطار از ریل و بروز آن سانحه به رغم حرکت قطار با سرعت مجاز و کمتر از حد مجاز سرعت شده است.
وی افزود: پس از انجام بررسیهای کامل، گزارش علت سانحه را برای وزیر راه و شهرسازی و دولت هم ارسال کردیم و قطعا پس از بررسی در دستگاههای ذیربط و از جمله وزارت راه و شهرسازی، برای پیگیری به دستگاههای مربوط و از جمله محاکم قضایی و مراجع دیگر ارجاع میشود.
رئیس کمیسیون سوانح راه آهن در خصوص مراحل تهیه گزارش کمیسیون و سایر مراحل پرونده گفت: پس از حادثه، کمیسیون بررسی سانحه در راه آهن منطقه تشکیل شده و با بازجویی از ماموران و تحقیقات محلی، نسبت به تهیه مستندات لازم اقدام کرده و نظر خود را به مرکز ارسال میکند و اگر معترضی به رای وجود داشته باشد، مراتب در کمیسیون عالی سوانح راه آهن بررسی میشود و در این مرحله، مراجع قضایی نظر کمیسیون عالی را جویا شده و مورد استناد قرار میدهند و این کمیسیون رای و نظر نهایی را صادر و به دستگاههای ذیربط ابلاغ میکند.
فولادی درباره احتمال تروریستی بودن حادثه نیز گفت: موضوع تشخیص تروریستی بودن یا نبودن حادثه در صلاحیت کمیسیون عالی بررسی سوانح و اعضای آن نیست و در این خصوص باید دستگاههای مربوطه اعلام نظر کنند.
باز شدن پیچ ریل، علت حادثه قطار زاهدان
رئیس کمیسیون عالی سوانح راه آهن: بررسیها نشان داد علت حادثه بازشدن پیچ، پابندها و فنرهای ریل توسط افراد ناشناس بوده است.
غضنفر فولادی در خصوص علت بروز حادثه خروج از ریل و واژگونی ۵ واگن از قطار مسافری زاهدان- تهران گفت: نتیجه بررسیها نشان داد علت حادثه بازشدن پیچ، پابندها و فنرهای ریل توسط افراد ناشناس بوده است.
وی افزود: پس از انجام بررسیهای کامل، علت سانحه مشخص شده که گزارش آن را برای وزیر راه و شهرسازی و دولت هم ارسال کردیم.
فولادی افزود: برخی افراد ناشناس حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ پیچ و پابند ریل را در طول حدود ۵۰ تا ۶۰ متر باز و نقطه خطر ایجاد کردند و همین مسئله باعث خارج شدن قطار از ریل و بروز آن سانحه دردناک شده است.
وی افزود: ریل به وسیله پیچ و پابند به تراورس متصل میشود و اگر این پیچها باز شود به راحتی با یک دیلم میتوان ریل را از خط پایین انداخت و اگر پیچ و پابندهای ریل به هر علت و توسط هرکسی باز شود، محل خطر ایجاد شده و نهایتا منجر به بروز سانحه میشود.