نماینده مردم تهران در مجلس وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را پاکدست خواند و تصریح کرد: حاجی میرزایی یک معلم واقعی است و سابقه طولانی در نظام آموزشی کشور دارد
>>> حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش شد
>>> صحبتهای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
>>> صحبتهای مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل خانه ملت، خانم سیده فاطمه ذوالقدر در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: امروز که رئیس جمهوری، حاجی میرزایی را برای تصدی آموزش و پرورش معرفی کرد باید مطرح کنم که وی دارای سابقه طولانی در نظام آموزشی کشور است و با دولت همکاری داشته و عضو شورای معاونان و معلمان بوده است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حاجی میرزایی یک معلم واقعی است و نه قدرت طلب است و نه جاه طلب، اما در توانمندی و پاکدستیاش شکی وجود ندارد، اظهار کرد: توسعه و ترویج فعالیتهای پرورشی و فرهنگی در راستای تحکیم و تحقق اهداف اعتقادی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و هنری، ارتقاء سلامت، بهداشت و ایمنی دانش آموزان، توسعه و ترویج فعالیت تربیت بدنی، اشاعه فرهنگ اقامه نماز در مدارس و تقویت و توسعه و ترویج بازیهای محلی از جمله موارد قابل توجه در برنامههای پیشنهادی حاجی میرزایی است.
وی افزود: همچنین بازمهندسی برنامه درسی، تدوین برنامه جامع تأمین و بهسازی منابع انسانی، اصلاح نظام پرداخت بر اساس شایستگیها، متناسبسازی منابع انسانی در چارچوب منابع درسی ملی و شرایط اقلیمی و اهداف سند تحول بنیادین، بازآموزی معلمان از طریق توسعه شبکه مدیریت دانش و استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی، تأمین و تربیت سرمایه انسانی با محوریت دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی و سایر دانشگاهها از جمله رویکردهای برجسته برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است.
خانم ذوالقدر یادآور شد: هر چند انتظارات نمایندگان برای پیشنهاد وزیر زن محقق نشد، اما انتظار میرود حاجی میرزایی از توانمندی زنان در پستهای مدیریتی، معاونتهای حوزه وزارت و مدیرکل استانها استفاده کند. همچنین دفتر امور زنان در ساختار وزارتخانه با توجه به اینکه ۶۰ درصد از کارکنان آموزش و پرورش زنان هستند، راهاندازی شود.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مبارزه با مافیای کنکور و جلوگیری از رشد قارچگونه آموزشگاههای آزاد، برقراری عدالت آموزشی و توسعه هنرستانهای حرفهای باید از جمله اولویتهای کاری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باشد، ادامه داد: توجه به دختران بازمانده از تحصیل خصوصاً رسیدگی به وضعیت دانشآموزان دختر، تعیین تکلیف حقالتدریسیها، نهضتیها و خرید خدمتیها و اجرای کامل طرح نظام رتبهبندی معلمان که سالها مطرح است، باید در دستور کار وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش قرار گیرد.
این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید در جهت تکریم حقوق معلمان تلاش کند، خاطر نشان کرد: معلم با هر عنوانی هرگاه در کلاس حضور داشته باشد، باید دارای آرامش، رضایت و امنیت شغلی باشد که این امر باید از طریق تلاش وزیر پیشنهادی این وزارتخانه محقق شود.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس با بیان اینکه نباید آموزش و پرورش را بیش از این معطل نگه داشت، گفت: این وزارتخانه با تصمیمات ۴۰ سال گذشته اداره میشود.
اقای محمدرضا منصوری در نشست علنی امروز در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان موافق وزیر پیشنهادی گفت: امروز روز مهمی است، چرا که میخواهیم برای مهمترین وزارتخانه کشور تصمیم گیری کنیم و سرنوشت کشور در انتظار این وزارتخانه خواهد بود.
وی با بیان اینکه ۱۲ سال طول میکشد تا برنامهها و تصمیمات در این وزارتخانه به بار بنشیند، افزود: تمام مشکلات اقتصادی و صنعتی امروز کشور مربوط به تصمیماتی است که سالها قبل در این وزارتخانه گرفته شده است.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس اظهار داشت: امروز آموزش و پرورش ما با تصمیمات ۴۰ سال گذشته اداره میشود و نباید با این وضعیت شرایط را طوری رقم بزنیم که آموزش و پرورش به روزمرگی بیفتد.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه آموزش و پرورش به صورت سنتی اداره میشود، بر استفاده از راهکارهای نوین آموزشی در این وزارتخانه تاکید کرد و گفت: نظام آموزشی ما همچون ۵۰ سال گذشته فارغ التحصیلانی را به جامعه معرفی میکند که مهارت کافی برای ورود به صنعت و حوزههای دیگر را ندارند.
اقای منصوری یادآور شد: همانطور که وزیر پیشنهادی برنامههایی در حوزه پیش دبستانی و دبستانی ارائه داده است باید عنوان کرد چه اشکالی دارد که ما در کشور دیپلم فرش داشته باشیم و دانش آموز از همان دوران دبستان و راهنمایی با همان دروسی که در این زمینه است، آشنا شود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز تکنولوژی حرف اصلی را در حوزه صنعت میزند، عنوان کرد: در این شرایط آموزشها نیز باید بر همین مبنا پیشرفت داشته باشد.
وی با طرح این سوال که چرا باید امروز ۷۰۰ هزار نفر در رشته علوم تجربی برای کنکور رقابت داشته باشند، افزود: اگر ما یک آشپز خوب داشته باشیم، بهتر از آن است که پزشک بیکار تربیت کرده باشیم. همه این موارد به دلیل وجود یک وزارتخانه سنتی و قدیمی است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه امروز فرهنگیان در سختترین شرایط زندگی میکنند، گفت: بنده فرزند یک خانواده فرهنگی هستم و خود نیز سالها شغل معلمی را داشته ام و شرایط این حوزه را به خوبی درک میکنم، اگر معلمان زندگی خوبی داشته باشند و اگر آموزش و پرورش ما درست و دقیق باشد، تولید و صادرات ما نیز در آینده بهبود خواهد یافت.
وی با بیان اینکه باید به سمت آموزشهایی برویم که محصول آن صادرات محور باشد، افزود: آموزش و پرورش ما نیز ساختاری دارد که براساس خلاقیت، طرح ریزی نشده و در واقع آموزش و پرورش هم به نوعی متکی به فروش نفت است. امروز وزیری میخواهیم که تسلط خوبی بر حوزه آموزش و پرورش داشته باشد تا بتواند نخبگان را در رشتههای مختلف از جمله رشتههای هنری و مهارتی تربیت کند.
اقای منصوری با انتقاد از نگاه روزمره آموزش و پرورش در تربیت دانش آموزان عنوان کرد: متاسفانه این سیستم فقط دانش آموزان را به سمت آموزش عالی و اخذ مدرک فوق لیسانس و دکتری فوق میدهد، به همین جهت از وزیر پیشنهادی تقاضا داریم که همانطور که در برنامه هایش وجود دارد، لایحهای برای انقلاب در حوزه آموزش و پرورش به مجلس ارائه کند.
وی اقای حاجی میرزایی را فردی پاکدست خواند و عنوان کرد: وزیر توانمند و برنامه محور میتواند وزارت آموزش و پرورش را به مسیر اصلی خود بازگرداند و ما از این وزیر حمایت خواهیم کرد. البته این حمایتها تا زمانی خواهد بود که ایشان در کار خود موفق باشد، در غیر این صورت از ابزار سوال و استیضاح استفاده خواهیم کرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عملکرد اقای حاجی میرزایی در گذشته و برنامههای وی برای آینده را بسیار مثبت ارزیابی کرد و در عین حال گفت: البته نباید انتظار بالایی از وزیر آموزش و پرورش داشت، چرا که بیش از ۹۵ درصد بودجه این وزارتخانه صرف حقوق و مزایای کارمندان میشود.
وی در پایان عنوان کرد: نباید بیش از این وزارتخانه مهم آموزش و پرورش را معطل گذاشت و از نمایندگان درخواست دارم که به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رأی مثبت دهند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به دلیل داشتن مهارت ادراکی بالا میتواند بنای تحولات مختلف را در آموزش و پرورش بگذارد، ضمن آنکه وی به اجرای سند تحول بنیادین و مخالفت با سند ۲۰۳۰ تاکید دارد.
آقای محمدحسین فرهنگی در نشست علنی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: اینجانب با آقای حاجی میرزایی از روزهای نخست انقلاب اسلامی آشنایی داریم، وی در تبریز بوده و مسئولیت نهضت سوادآموزی را در استان آذربایجان برعهده داشت و شخصا شاهد تلاشهای ارزشمند و انقلابی وی در حوزههای کاری بودم.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعدها نیز شهید انقلاب آیتالله مدنی در خطبههای نماز جمعه از آقای حاجی میرزایی تقدیر کرده و شنیدهام در جلسات خصوصی احترام ویژهای برای وی قائل بودند.
وی افزود: توجه همکاران، فرهنگیان و عموم ملت را به یک نقطه علمی بسیار مهم جلب میکنم؛ در هرمهای سازمانی با نزدیک شدن به رأس، تعداد افراد کمتر و هرچه به بدنه نزدیکتر، حجم افراد بیشتر میشود، همچنین مهارت مدیران در این حوزهها دستهبندی میشود، درواقع مدیران باید مهارتهای فنی، انسانی و ادراکی داشته باشند، اما هرچه به رأس نزدیکتر میشویم مهارتهای ادراکی اهمیت پیدا میکنند.
اقای فرهنگی در توضیح مهارتهای ادراکی در مدیران، گفت: مهارت ادراکی به معنای قدرت تصمیمگیری، اعمال سیاستهای پیشبینی شده، داشتن قدرت بالای هماهنگی با سیستم و خارج از سیستم است در حالی که در ردههای میانی مهارتهای انسانی برای مدیران اهمیت دارد و در قاعده مهارتهای فنی حائز اهمیت است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: در تاریخ انقلاب وزرایی داشتیم که در وزارتخانههای مختلف همچون جهاد کشاورزی، نفت و نیرو سمت داشته و کارنامهشان نیز قابلتوجه است، چراکه مهارت ادراکی آنها بالا بوده و در مقابل آموزش و پرورش وزیرانی به خود دیده که از ابتدا در این وزارتخانه فعالیت داشته، اما منشأ آثار گسترده مفیدی نشده اند.
این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: با توجه به شناختی که از آقای حاجی میرزایی دارم معتقدم به دلیل داشتن مهارت ادراکی بالا میتواند بنای تحولات مختلف را در آموزش و پرورش گذارد، این در حالی است که وی به اجرای سند تحول بنیادین و مخالفت با سند ۲۰۳۰ تاکید دارد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نمایندگان محترم پیشنهاداتی ارائه دادهاند که میتوان آنها را در فرصتهای دیگر و پس از رأی اعتماد مطرح کرد، اما آنچه که امروز اهمیت دارد تعیین تکلیف وزارتخانه مهم آموزش و پرورش و سپردن سکان آن به دست فردی است که به نظر میرسد شاخصهای یک مدیر سطح بالا را دارد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بتواند در ادامه راه آنچه ازسوی مجلس تعیین تکلیف شده را اجرا و از طرف مجلس و دولت مورد حمایت قرار گیرد.
پرداخت مطالبات به حق فرهنگیان محور برنامههای حاجی میرزایی
عضو کمیسیون عمران مجلس، پرداخت مطالبات به حق فرهنگیان، اجرای سند تحول بنیادین و نظام رتبه بندی معلمان را از مهمترین برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دانست.
آقای حمید بنایی در نشست علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در موافقت با آقای محسن حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: آقای حاجی میرزایی در چند روز گذشته در کمیسیون و فراکسیونهای مختلف برنامههای خوبی را برای حفظ جایگاه آموزش و پرورش ارائه دادند، نمایندگان نیز از وی خواستند تا آموزش و پرورش را درگیر مسائل سیاسی و حزبی نکند.
نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش و پرورش وزارتی متعلق به همه مردم و اقشار جامعه است، تصریح کرد: وجود تعداد بسیار دانش آموزان و یک میلیون فرهنگی دلیل بر اهمیت جایگاه این وزارتخانه است، از این رو آقای حاجی میرزایی بر حذف تنوع مدرسه و تاکید بر وجود دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی تاکید کرد.
وی افزود: ایشان همچنین در برنامههای خود به اجرای سند تحول بنیادین، نظام رتبه بندی فرهنگیان طبق برنامه ششم توسعه، پرهیز از نگاه سیاسی به آموزش و پرورش، پرداخت مطالبات به حق فرهنگیان و ورود معلمان به مدرسه از طریق دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد.
بنایی یادآور شد: آقای حاجی میرزایی همچنین در توضیح برنامههای خود جلوگیری از بروز آسیبهای اجتماعی در مدارس را مهم تلقی کرد و به حفظ شأن معلمان خارج از کشور نیز اشاره داشته است.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فردی صادق، نجیب، اهل تلاش و تدبیر و معتقد به ارتقاء جایگاه زنان با حفظ نگاه عقلانیت و احترام به مردم است که در برنامههای وی عدالت، انضباط و تحول و نوآوری به چشم میخورد.
وی ادامه داد: آقای حاجی میرزایی تاکید دارد که از تمامی ظرفیتها براساس شایسته سالاری استفاده خواهد کرد، وی زبان آموزش و پرورش را میشناسد و سالها جزء معاونان این وزارتخانه بوده است، همچنین در زمینه تحولات نظام آموزشی و نوآوری در آموزش برگزیده جهانی شده است.
آقای بنایی با بیان اینکه حاجی میرزایی منش معلمی دارد و در عین حال مدیریت و جامعه شناسی میداند، گفت: اهم برنامههای ایشان بهبود راهبردی مدیریت آموزش و پرورش، کاهش تمرکز و تفویض اختیار از ستاد به منطقه است. وی واگذاری اختیار به مدرسه را موجب هویت یافتن و افزایش مشارکت معلمان و خانواده در اداره امور مدرسه میداند و فرهنگ مسئولیت پذیری را به عنوان شاخصهای اصلی مدیریت به خوبی میشناسد.
این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در برنامههای خود به موضوع شفاف سازی نظام پرداختها و استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی و خیرین مدرسه ساز به نفع معیشت معلمان و منزلت اجتماعی اشاره کرده است، همچنین در بحث ارتقاء بهره وری به عنوان حلقه مفقوده آموزش و پرورش تخصص دارد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: آقای حاجی میرزایی اجرای سند تحول بنیادین را از ماموریتهای اصلی آموزش و پرورش بدون برخورد حزبی و سیاسی میداند.