تیم طراحی موتور توربین گاز هوایی دانشگاه صنعتی شریف با قرارگیری در بین سه تیم برتر مسابقات هوانوردی و فضانوردی آمریکا دعوت به ارائه حضوری در آمریکا شد
اعضای تیم فراس، به سرپرستی دکتر کاوه قربانیان، که همگی از دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی شریف هستند عبارتند از محمدرضا امینی مقام (مقطع دکترا) و ۹ نفر از دانشجویان ورودی ۹۴ مقطع کارشناسی به نامهای علیرضا ابراهیمی (سرگروه تیم)، امیر ناظمی، ابوالفضل ذوالفقارینسب، حجت اعتمادیانمفرد، وحید دانش، مهدی جمشیدیها، محمدمهدی اثنیعشری، امیررضا صافیزاده و سعیده کاظمبیگی.
این مسابقه بینالمللی در خصوص طراحی نسل آینده سیستم پیشران از نوع توربین گاز هوایی جهت بکارگیری در یک پهپاد جستوجو و نجات با مداومت پروازی بالا بوده است. موتور هدف باید نسبت به موتور پایه از نظر بازده، مصرف سوخت، نسبت توان به وزن، ابعاد و هزینههای عملیاتی و ساخت ارتقا مییافت. در نتیجه، پهباد مورد نظر به واسطه موتور جدید، با حفظ وزن پهباد در حین برخاست برابر با ۱۰ هزار و ۵۰۰ پوند و سقف پروازی ۵۰ هزار فوت، مداومت پروازی و برد پروازی خود را به ترتیب به بیش از ۲۵ ساعت و ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر ارتقاء میدهد.
تیم فراس، پس از ۱۰ ماه تلاش و پژوهش و به رغم مشکلات عدیده مانند دسترسی نداشتن به نرم افزارهای تحلیل و طراحی موتور به دلیل تحریمهای ایران از سوی آمریکا، موفق به تدوین کدهای طراحی مورد نیاز و ارسال پیشنهاد فنی خود و در نهایت قرارگیری در زمره سه تیم برتر و دعوت به ارائه حضوری در همایش بین المللی پیشرانش و انرژی آمریکا جهت رتبه بندی نهایی شد.
موتور توربین گاز طراحی شده توسط تیم فراس دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی یک موتور جدید با ۶۷ درصد افزایش نسبت توان به وزن، ۳۱ درصد کاهش مصرف سوخت ویژه و ۳۵ درصد کاهش وزن موتور نسبت به موتور موجود شد.