معاون ایران خودرو: درپی تحریمها تولید آزمایشی محصول پژوه ۳۰۱ از فردا آغاز میشود
وی افزود: هم اکنون داخلی سازی این محصول ۶۰ درصد است که تا پایان سال به ۸۰ درصد خواهد رسید و با همین میزان داخلی سازی سال آینده، تولید رسمی آن آغاز و روانه بازار خواهد شد.
پیرمحمدی گفت: برای ۳ ماه نخست سال ۹۹ پیش بینی شده است که ۱۰ هزار دستگاه خودروی پژو ۳۰۱ تولید شود البته توان تولید سالانه این محصول در مرحله نخست ۱۰۰ هزار دستگاه خواهد بود که در مرحله بعدی به ۱۷۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه این خودرو با استفاده از ظرفیت توان دانشگاهی، جوانان متخصص و ظرفیت زنجیره تأمین ۳۰۰ قطعه ساز داخلی از هزار و ۲۰۰ قطعه ساز موجود تولید خواهد شد افزود: اکنون جزء نادرترین زمانهایی است که طراحی و توسعه خودرو توسط جوانان ایرانی انجام میشود و با استفاده از همین توان، ۵ خودروی امروزی با نام ایرانی طراحی شده که در ماهها و سالهای آینده به ترتیب رونمایی شده و به مرحله تولید خواهد رسید که با تولیدات این محصولات جدید، محصولات قدیمی از خط تولید خارج خواهد شد.
پیرمحمدی گفت: این موفقیتها در حالی در شرایط تحریم اتفاق افتاد که تا ابتدای دهه ۷۰ به عدد انگشتان دست، قطعه ساز نداشتیم حتی پیش از انقلاب، آرم خودرو هم خارج کشور ساخته و وارد میشد، اما بعد از جنگ تحمیلی صنعت خودرو به معنای واقعی تعریف و بعد از دو دهه به جایی رسیدیم که اکنون میتوانیم هم خودرو طراحی کنیم و هم صاحب زنجیره تأمین بسیار قوی با سازندگانی هستیم که صاحب دانش قوی طرحی هستند.
وی افزود: هم اکنون با قطعه سازانی که صاحب دانش فنی و طراحی هستند همکاری میکنیم ضمن اینکه بعضی از قطعه سازان در حوزههای مختلف طراحی از کمک دانشگاهها و جوانان متخصص استفاده میکنند.
پیرمحمدی افزود: برای خودروی پژو ۳۰۱ ایرانی هم اکنون مجموعه موتور آماده شده که برای نخستین بار در ایران خودرو استفاده میشود، گیربکس دستی آماده است و گیربکس اتومات هم به زودی آماده خواهد شد ضمن اینکه ساخت مجموعه ترمز، شاسی، سیستمهای الکتریکی و الکترونیکی، تنظیمات داخلی و بیرونی، داشبورد و سپرها در مرحله نهایی است و نمونههای آزمایشی آن ساخته شده است.
وی درباره تکمیل خودروهای ناقصی که در پارکینگ ایران خودرو مانده گفت: با پیگیریهای صورت گرفته روند تکمیل خودروهای برکف مانده سرعت گرفته، از حجم این خودروها کاسته شده و به بازار عرضه شده است که از اثرات آن میتوان به سقوط قیمت خودروها در روزهای اخیر در بازار اشاره کرد.
معاون تحقیقات و مهندسی ایران خودرو گفت: اگرچه تحریمها صنعت خودروی ما را اذیت کرد و قصد داشت ۲۵ صنعت مرتبط به صنعت خودرو از جمله صنعت نفت، مس و آلومینیوم را تحت تأثیر قرار دهد، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه در صنعت خودرو توانستیم در دل تحریم، طراحیها را انجام دهیم که نمونه آن پژو ۳۰۱ ایرانی است و پس از آن نیز دیگر خودروهای با توان ساخت داخلی به ترتیب رونمایی و روانه بازار خواهد شد.