سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی: اختلاف نظرمیان دولت و مجلس در اصلاح ساختار بودجه وجود ندارد.
وی افزود: با توجه به ابلاغ مقام معظم رهبری درباره اصلاح ساختار بودجه این جلسه تشکیل شد.
عباسی گفت: شورای عالی هماهنگی اقتصادی در جهت ابلاغیه مقام معظم رهبری درباره اصلاح ساختار بودجه نشستها و مصوباتی داشتند که بر اساس آن سازمان برنامه و بودجه پیشنهادات و راهکاریی را به مجلس ارائه داد. سخنگوی هیئت رئیسه مجلس کاهش تدریجی و قطع وابستگی بودجه به نفت، حذف تدریجی کسری بودجه، ایجاد ثبات در اقتصاد کلان، مهار تورم، تامین معیشت عمومی و ارتقای سقف کار آمدی، کاهش نابرابری و مبارزه با فساد را از اهداف اصلاح ساختار بودجه کشور عنوان کرد.
بودجه سال ۹۸ و ۹۹ در فرصت زمانی دوساله اصلاح میشود
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه ادامه روند جاری بودجه، اداره اقتصادی کشور را با اختلال مواجه میساخت، گفت: قطع وابستگی به بودجه نفتی و تبدیل تهدید تحریمها به فرصت از جمله مواردی است که در نقشه راه و اصلاح ساختار بودجه مدنظر قرار گرفته است.
اسدالله عباسی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره جلسه غیرعلنی صبح امروز گفت: این جلسه به دلیل ابلاغ مقام معظم رهبری درباره اصلاح ساختار بودجه ۹۸ و ۹۹ به صورت میان مدت دو ساله بوده که بر همین اساس ضرروت داشت تا سازمان برنامه و بودجه، دولت، مجلس و سایر نهادهای مربوطه در خصوص بودجه در این خصوص راهکارهای لازم را مطرح کنند تا بودجه سال ۹۹ بر همین اساس تنظیم، تدوین و تصویب شود.
نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: شورایعالی هماهنگی اقتصادی کشور نشستها و مصوباتی داشت که رئیس سازمان برنامه و بودجه بر همان اساس پیشنهاداتی به مجلس ارائه کرد و مرکز پژوهشهای مجلس، دیوان محاسبات، ریاست کمیسیون برنامه و بودجه و سایر همکاران این موارد را بررسی کردند و خوشبختانه اختلاف نظری وجود نداشت.
وی افزود: از این رو بر اساس اصلاحاتی که در حال انجام است قرار است در فرصت زمانی دو ساله بودجه سال ۹۹ و سال ۹۸ بر اساس همین فرمت تصویب شود.
عباسی در ادامه با بیان اینکه اگر روند جاری در خصوص بودجه ادامه مییافت اداره اقتصادی کشور با اختلال مواجه میشد، عنوان کرد: قطع وابستگی بودجه به نفت و تبدیل تهدید تحریمها به فرصت از جمله مواردی بود که مطرح شد و نقشه راه و اصلاح بودجه با افق ۹۸ و ۹۹ کلیدواژه ابلاغی مقام معظم رهبری بود که شورایعالی هماهنگی اقتصادی که سران سه قوه در آن نقش دارند، مد نظر واقع شد لذا در آینده نزدیک شاهد تغییرات و تحولاتی خواهیم بود.
این عضو هیأت رئیسه مجلس دهم ادامه داد: کاهش تدریجی و قطع وابستگی مستقیم بودجه جاری به نفت، حذف تدریجی کسری بودجه ساختاری، ایجاد ثبات اقتصاد کلان و مهار تورم، رونق اقتصادی، تأمین معیشت عمومی، کاهش نابرابری، ارتقای عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد از جمله مواردی است که در اصلاح ساختار بودجه به آن توجه شده است.
وی در ادامه به تشریح محورهای در نظر گرفته شده پرداخت و درباره فصل درآمدزایی پایدار بیان داشت: در اصلاح ساختار بودجه به اصلاح نظام یارانه پنهان انرژی، اصلاح نظام مالیاتی و تأمین اجتماعی، مولدسازی و مدیریت داراییهای دولت در ارتباط با درآمدزایی پایدار توجه شده است.
عباسی درباره محور دوم که پیرامون هزینه کرد امور است اظهار کرد: اصلاح ساختار دستگاههای اجرایی و شرکتهای دولتی، اصلاح سیاستهای حمایتی، اصلاح نظام مالی نفت و گاز در رابطه با هزینهها نیز مورد توجه قرار میگیرد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین تصریح کرد: محور سوم درباره ارتقای ثبات توسعه و عدالت است که شامل ساماندهی تعهدات دولت و کنترل و نظارت بر درآمدهای نفتی و منابع و مصارف آن میشود.
وی اضافه کرد: محور چهارم نیز به اصلاحات نهادهای بودجه ریزی مربوط میشود که شامل اصلاح نظام بودجه ریزی و ارتقای سند بودجه و سند مالی حاکمیت است.
عباسی درباره اقدامات دیوان محاسبات کشور درباره اصلاح ساختار بودجه بیان داشت: این دیوان نیز ۱۵ راهکار ارائه کرد که بیشتر آن مربوط به نظام ارزی و اصلاح نظام مالیاتی بود.
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عزم، اراده و اجماع ملی صورت گرفته در رابطه با اصلاح ساختار بودجه، با همکاری دولت و دستگاهها در شرایط اقتصادی فعلی یک برنامه و بودجه کارا تنظیم، تدوین و تصویب شود که مردم بهرهمند شوند.
وی همچنین درباره نقشه راه و تصویب آن گفت: مقام معظم رهبری همان زمان که لایحه بودجه در آذرماه ۹۷ به مجلس آمد، ابلاغیهای برای اصلاح ساختار آن توسط شورای عالی اقتصادی کشور ارائه کرد، سپس لایحه بودجه سال ۹۷ به دولت بازگشت و با اصلاحاتی در دی ماه همان سال به مجلس ارائه شد و چارچوب برنامه اصلاح ساختاری بودجه در بهمن ماه انجام شد.
عباسی درباره زمان بندی اصلاح ساختار بودجه ادامه داد: اجماع سازی در چارچوب کلان اصلاحات میان سران نظام در خردادماه ۹۸ انجام شد و تصویب و آغاز برنامههای کوتاه مدت متناسب با زمان بندی ارائه شده با نقشه راه در تیر ماه سال ۹۸ و تهیه برنامه عملیاتی برنامههای میان مدت در شهریور ۹۸ انجام میشود و آغاز اجرای برنامههای میان مدت فروردین ۹۹ انجام میشود.
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان ساخت: در این اصلاحیه درباره فرار مالیاتی و راهکارهای آن و همچنین چابک سازی بودجه بحث و بررسی شده است.
نوبخت: بودجه دو سالانه، اطمینان بیشتر نسبت به آینده ایجاد میکند
همچنين رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بودجه دو سالانه، اطمینان بیشتر به آینده ایجاد خواهد کرد، گفت:: این امر جزو ابلاغیه مقام معظم رهبری بود.
محمدباقر نوبخت در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت درباره جلسه غیرعلنی مجلس درباره اصلاح ساختار بودجه ریزی کشور گفت: برای اصلاح ساختار بودجه چهار محور مشخص شد که عبارتند از درآمدهای پایدار که جایگزین نفت میشود؛ بخش هزینههایی که از آن به عنوان هزینههای کارآمد یاد میکنیم؛ بخش ثباتسازی در اقتصاد برای توسعه و نهایتا اصلاح نهادی نظام بودجهریزی کشور.
رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: ۹ بسته برای این امر تعریف شد که هر یک از این بستهها نیز تعدادی برنامه دارد و در جلسه شورای عالی هماهنگی قوا به تصویب رسید و امروز در مجلس ارائه شد.
وی تاکید کرد: مقرر شد برای چگونگی اجرای این محورها از طریق پروژهها، برنامهها و اقدامات پیشنهادی، توافقی فی مابین دولت و مجلس صورت گیرد.
نوبخت همچنین درباره ایده تدوین بودجه دو سالانه نیز توضیح داد: برای پایداری بودجه و تصمیمات، مقرر شد افق پیشبینی را برای منابع و مصارف به صورت دوساله در نظر بگیریم تا با یک اطمینان بیشتر نسبت به آینده تصمیمگیری داشته باشیم.
رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: این امر جزو ابلاغیه مقام معظم رهبری بود که بودجه دو ساله شود.