معاون اول رئیسجمهور: ماهها فرصت دادیم و وقتی طرفهای مقابل پایبند نبودند، بخشی از تعهدات خود را کنار گذاشتیم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی تعامل و گفتگو و در عین حال دفاع قاطعانه از حقوق ملت ایران است، گفت: کشورهای طرف قرارداد در برجام از فرصت ۶۰ روزه تا شروع گام سوم کاهش تعهدات از سوی ایران استفاده کنند نه اینکه مانند دو گام گذشته پس از اتمام زمان تعیین شده، فرصت مجدد بخواهند.
اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز( دوشنبه ) در نشست روسای دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و فناوری که با موضوع هم اندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، با اشاره به خروج یک جانبه آمریکا از برجام و وضع تحریم ها علیه ایران اظهار داشت: آمریکایی ها اجازه ندادند که ملت ایران از دستاوردهای برجام بهره مند شوند و پس از خروج از برجام تحریم های سنگینی را علیه ایران وضع کردند.
وی با اشاره به اینکه تحریم های اعمال شده علیه کشورمان در سال های 90 و 91 تفاوت فاحشی با تحریم های جاری دارد، افزود: آمریکایی ها در تحریم های جدید همه قدرت و توان خود را بکار گرفتند و با حضور و پیگیری در کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی به تعبیر خودشان جنگ اقتصادی واقعی علیه ملت ایران به راه انداخته اند.
دکتر جهانگیری ادامه داد: یکی از اهداف اصلی آمریکایی ها در تحریم ها اعمال فشار بر مردم و ایجاد تنگنای اقتصادی در کشور است تا از این طریق مردم را علیه نظام بشورانند و منجر به فروپاشی نظام و یا حداقل فروپاشی اقتصاد کشور شود.
معاون اول رییس جمهور افزود: آمریکایی ها همزمان با جنگ اقتصادی، جنگی روانی نیز علیه ملت ایران آغاز کردند که متاسفانه شاید در این بخش تا حدی فضا را از دست دادیم اما خوشبختانه به فضل الهی امروز هم در بخش اقتصادی و هم در بخش روانی وضعیت کشور تثبیت شده و شرایط برای مقابله با تحریم ها مهیاست.
وی ادامه داد: پس از خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند بوده است اما طرف مقابل که پنج کشور بزرگ هستند کمترین قدمی در راستای اجرای تعهدات برجام برنداشته اند و طبیعی است که ایران در مقطعی از خود عکس العمل نشان دهد چرا که صبرهم دوره ای دارد.
دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام مطابق مواد 26 و 36 برجام است، اظهار داشت: ایران می تواند برخی تعهدات نظیر افزایش ذخایر اورانیوم را غنی شده در کشور بیش از 300 کیلوگرم و درصد غنی سازی اورانیوم نیز از 3.67 افزایش دهد اما همواره تاکید کرده ایم که کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام درصورت پایبندی طرف مقابل به تعهدات، قابل بازگشت است.
معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: اخیراً در مذاکراتی که برخی روسای جمهور کشورهای طرف قرارداد برجام با رییس جمهور انجام داده اند از ایران درخواست کرده اند تا پیش از شروع گام دوم کاهش تعهدات، یک هفته فرصت به آنان داده شود و این در حالی است که در 14 ماه گذشته هیچ اقدام عملی انجام نداده اند و حالا یک هفته فرصت می خواهند.
وی در ادامه با اشاره به شرایط حساس منطقه و نیز همدستی عربستان و رژیم صهیونیستی برای مقابله با ایران، گفت: از نخبگان و صاحبنظران کشور انتظار می رود مسائل منطقه را با دقت رصد و هشدارهای لازم را به موقع اعلام کنند.
جهانگیری افزود: در شرایط خطیر پیش رو به صورت توأمان هم با محدودیت و هم با فرصت هایی روبرو هستیم که این محدودیت ها و فرصت ها تاثیرجدی و تعیین کننده ای بر همه نهادهای کشور و بخصوص دانشگاه ها دارد و نقش و عملکرد آنها تحت تأثیر این شرایط قرار خواهد گرفت.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در شرایط جدید پیش رو هیچ منظومه ای صاحب نظرتر و متخصص تر از جمع دانشگاهیان وجود ندارد و هیچ کس برای ارائه راهکارهایی در جهت برون رفت کشور از شرایط پیش رو ذیصلاح تر از دانشگاهیان نیست چرا که آنها هم از بیماریهای مزمن گذشته آگاهی دارند و هم ظرفیت ها و تنگناهای کشور را به خوبی می شناسند.
وی با بیان اینکه تجربه تاریخی در ادوار گذشته نشان می دهد که حل مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با اعتماد به دانشگاه ها قابل انجام است، گفت: البته باید این را در نظر داشته باشیم که ضرورت ها، تنگناها و اولویت های دانشگاه ها در واقع ضرورت ها، تنگناها و اولویت های ملی و مربوط به کل کشور و حکومت است و نباید این مسائل را مختص به نهاد دانشگاه در نظر بگیریم چرا که آینده کشور در دانشگاه ها رقم می خورد.
جهانگیری با بیان اینکه دانشگاه عقل نقاد جامعه و نهاد زنده و پویایی است که پیوند عمیقی با جامعه دارد، گفت: دانشگاه نهادی نیست که نتوان به آن نزدیک شد و آن را نقد کرد. دانشگاه یک فرمانبر سیاست نیست که بتوان هر دستوری را به آن تحمیل کرد بلکه یک نهاد علمی است که مسائل را با اندیشه و فکر مورد بررسی قرار داده و برای حل مشکلات راهکار ارائه می دهد.
معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: برای اینکه دانشگاه بتواند عقل نقاد جامعه باشد نیازمند استقلال علمی، آزادی های آکادمیک، التزام اجتماعی و حاکمیت اصول و هنجارهای اخلاق علمی است و در درون دانشگاه نیز باید از استقلال علمی دانشگاه ها حفاظت و حراست شود و این مسئولیتی است که بر دوش روسای دانشگاه ها قرار دارد.
وی افزود: در راستای حفاظت و حراست از آزادی های آکادمیک و اصول و هنجارهای اخلاق علمی در دانشگاه ها، اخیراً آیین نامه ای در دولت برای شناسایی و برخورد با تقلب در پایان نامه ها و کارهای علمی و تحقیقاتی تصویب شده که البته این آیین نامه تکمله ای دارد که در کمیسیون علمی دولت با پیگیری های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصویب خواهد شد.
جهانگیری با تاکید بر اینکه دانشگاه ها می توانند در زمینه خلاقیت و نوآوری که نیاز جدی امروز کشور است، گام های اساسی بردارند، اظهار داشت: ایفای این نقش از سوی دانشگاه ها مستلزم شجاعت و مسئولیت پذیری روسای دانشگاه ها است تا بتوانند این مسئولیت مهم و کلیدی را ایفا کنند.
معاون اول رییس جمهور افزود: البته برای تحقق این امر، حمایت دولت و همه نهادهای حاکمیتی نیز لازم است و باید نسبت به دانشگاه حسن ظن وجود داشته باشد و حقوق و جایگاه دانشگاه به رسمیت شناخته شود چرا که امنیتی و سلیقه ای کردن دانشگاه ها باعث منفعل شدن و ناکارآمدی دانشگاه ها خواهد شد.
وی با اشاره به برگزاری چند جلسه با روسای 13 دانشگاه برتر کشور در خصوص حل مسائل کشور خاطرنشان کرد: این دانشگاه ها در همین راستا کارگروه هایی را تشکیل داده اند و نظرات و راهکارهایی را به دولت ارائه کردند که این نظرات دستور کار برخی کمیسیون های دولت شده است که امیدوارم این گونه تشکل های غیررسمی به سایر دانشگاه ها نیز تسری پیدا کند.
جهانگیری با اشاره به وقوع سیلاب و تخریب های ناشی از آن در ابتدای سال جاری، گفت: در جریان این اتفاقات یکبار دیگر حضور یکپارچه و ملت بودن مردم ایران به نمایش گذاشته شد و به پیشنهاد رییس جمهور دانشگاه به دلیل برخورداری از سرمایه علمی و سرمایه اجتماعی به عنوان نهادی تعیین شد تا در خصوص سیلاب و حضور مردم گزارش دقیقی تهیه و ارائه دهد.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر نقش دانشگاه ها در توسعه علمی کشور، افزود: دانشگاه ها پیش نیاز و زمینه ساز توسعه پایدار کشور هستند اما نقش دانشگاه محدود به توسعه علمی نیست بلکه در همه زمینه های عام توسعه نقش دارد و می تواند سرمشق و پیشران باشد.
وی افزود: باید کاری کنیم که مشارکت عمومی در همه زمینه ها شکل گیرد و پیش نیاز این امر مهم این است که دانشگاه ها در همه مسائل کشور مشارکت داشته باشند و فقط نظاره گر نباشند و دانشجویان نیز دچار یأس نسبت به آینده نشوند.
جهانگیری یکی از مهمترین رسالت ها در مقطع فعلی را افق گشایی نسبت به آینده برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر بی تفاوتی، ناامیدی و یأس در جامعه ایجاد شود و مردم سرنوشت خود را از نظام جدا بدانند این موضوعی خطرناک است و اگر این اتفاق در درون دانشگاه ها رخ دهد خطرناکتر و مخربتر خواهد بود.
معاون اول رییس جمهور گفت: لازمه تحرک در توسعه ملی و توسعه علمی کشور بالا بردن حس تعلق ، همبستگی، اعتماد و مشارکت نخبگان جامعه در همه بخش ها و زمینه هاست.
وی در ادامه به نقش آفرینی دانشگاه ها در شرایط پیش روی کشور و اجرای راهبرد انتخاب شده در این مقطع اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری مواکداً در سخنرانی های مختلف و بخصوص در سخنرانی سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) تاکید کردند که راهبرد امروز جمهوری اسلامی ایران مقاومت است و به نظر می رسد که برای اجرای این راهبرد راهی جز بالا بردن تاب آوری سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی کشور نداریم چرا که یکی از اهداف آمریکایی ها فشار بر طبقات مختلف جامعه و ایجاد نارضایتی در آنها بوده است.
جهانگیری با اشاره به شرایط دشوار زندگی مردم گفت: معیشت بخش وسیعی از مردم کشور امروز به سختی می گذرد و حتماً یکی از مولفه ها در تاب آوری اقتصادی این است که چه کنیم تا مردم بتوانند این شرایط را تحمل کنند که در این زمینه نقش دانشگاه ها و راهکارهایی که به دولت پیشنهاد می کنند بسیار تأثیرگذار و مهم است.
معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تدوین بودجه سال 98 کل کشور از سوی دولت و تذکر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بودجه باید به گونه ای باشد که شرایط تحریم از آن استنباط شود، گفت: پس از تاکید ایشان، بودجه مورد بازنگری قرار گرفت و به 407 هزار میلیارد تومان کاهش یافت و این رقمی بود که سازمان برنامه و بودجه آن را به عنوان رقمی اعلام کرد که دیگر نباید کاهش پیدا کند.
وی ادامه داد: پس از این بازنگری توسط دولت، مجلس شورای اسلامی بودجه را به 447 هزار میلیارد تومان افزایش داد و پس از آن مقام معظم رهبری تکلیف دیگری را بر عهده دولت قرار دادند تا بودجه با حداقل اتکاء به درآمدهای نفتی اصلاح شود که پس از این بازنگری بودجه به عدد 386 هزار میلیارد تومان کاهش یافت که در شورای عالی اقتصادی قوای سه گانه به تصویب رسید و مقام معظم رهبری نیز آن را تایید کردند .
جهانگیری خاطر نشان کرد: در حال حاضر برای اداره کشور دو راهکار پیش رو داریم که یکی خلق منابع جدید بدون اتکاء به منابع نفتی و دیگری صرفه جویی در هزینه هاست.
معاون اول رییس جمهور با یادآوری اینکه ایران کشوری ثروتمند است که از ذخایر و منابع عظیم نفت و گاز برخوردار است، تصریح کرد: درآمد سالانه ما از بخش نفت حدود 150 میلیارد دلار در سال بوده است و هر کشور قدرتمندی که تمایل داشته باشد با ایران کار کند می تواند برای دو سه سال آینده نفت ایران را پیش خرید کند.
وی با تاکید بر اینکه برنامه کاهش هزینه ها و صرفه جویی باید در همه بخش های کشور در دستور کار قرار گیرد گفت: سازمان برنامه و بودجه برنامه اصلاح ساختاری اقتصادی بودجه کشور را بر روی سایت اطلاع رسانی خود قرار داده که از دانشگاه ها و صاحب نظران کشور تقاضا داریم این برنامه را مطالعه و در خصوص آن اظهار نظر کنند.
جهانگیری با بیان اینکه باید در بخش تاب آوری سیاسی و اجتماعی به حد قابل قبولی از اعتماد و امید دست پیدا کنیم گفت: نباید به مسائل داخلی بی توجه باشیم و همه کسانی که به ایران علاقمند هستند باید امکان حضور در میدان کار و فعالیت پیدا کنند همانطور که مقام معظم رهبری در دوران انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نیز اعلام کردند که اگر نظام را هم قبول ندارید بخاطر ایران پای صندوق های رأی حاضر شوید.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر ضرورت هم افزایی قوای سه گانه و افزایش تاب آوری مدیریتی، افزود: تاب آوری مدیریتی یعنی بتوانیم به موقع تصمیم گیری کنیم و همه شهروندان احساس کنند که نظام می تواند ایران را از این شرایط عبور دهد.
وی افزود: باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که در شرایط تحریم که کشور با مشکلاتی روبروست، روند توسعه علمی کشور دچار وقفه نشود و این رسالتی مهم بر دوش دانشگاه های کشور است که در روند توسعه علمی کشور توقف بوجود نیاید.
جهانگیری ادامه داد: ما باید از سرمایه های علمی، استادان و محققان کشور حراست و حفاظت کنیم و وضعیت معیشتی آنها را مورد توجه قرار دهیم تا این سرمایه ها در معرض بی آیندگی و خروج از کشور قرار نگیرند.
معاون اول رییس جمهور ضرورت ارتباط دانشگاه و صنعت را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به تجربه موفق وزارت نفت در استفاده از توانمندی دانشگاه ها در پیشبرد برنامه های صنعت نفت کشور گفت: امروز که گفته می شود 140 هزار دستگاه خودرو به خاطر نبود برخی قطعات در پارکینگ های خودرو سازان متوقف شده اند، لازم است دانشگاه ها به میدان بیایند و نیاز صنعت و تولید کشور را مرتفع کنند.
در این مراسم دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم با اشاره به اینکه دانشگاه ها در حل مسائل کشور سابقه ای طولانی دارند گفت: استادان و نخبگان دانشگاهی در بخش های مختلف پزشکی، فنی و علوم انسانی در دوران دفاع مقدس خود را نشان دادند و تقویت بنیه دفاعی کشور بدون همکاری و مشارکت دانشمندان و محققان به دست نمی آمد.
رییس دانشگاه الزهرا (س) هم در این مراسم با بیان اینکه ماموریت و رسالت دانشگاه ها همواره پرداختن به مسائل کشور بوده است گفت: امروز که در شرایط خاصی قرار گرفته ایم و دشمن درآمدهای کشور را هدف گرفته است ، فرصتی برای کشور بوجود آمده تا با ارتباط هر چه بیشتر میان دولت و دانشگاه بتوانیم بر این مشکلات غلبه کنیم.
هماندیشی دولت و دانشگاه با موضوع عبور از تحریم
نشست رؤسای دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و فناوری با موضوع هماندیشی دولت و دانشگاه در شرایط تحریم با حضور معاون اول رئیس جمهور در دانشگاه الزهرا (س) آغاز شد. نشست رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری با موضوع «هماندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم» با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزرای اقتصادی دولت امروز در دانشگاه الزهرا (س) برگزار میشود. در این نشست علاوه بر اسحاق جهانگیری، وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت در نوبت صبح و عصر سخنرانی میکنند.
این نشست یکروزه باهدف «تبیین وضعیت و چالشهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور در شرایط تحریم» و «چگونگی بهرهبرداری از ظرفیتهای علمی و تخصصی جامعه دانشگاهی در مواجه با چالشهای احتمالی» برگزار میشود. این نشست شامل یک بخش افتتاحیه و دو هماندیشی با محورهای «سیاستهای تولید ملی و اشتغال» و «تحلیل وضعیت اجتماعی، فرهنگی و ارتباط آن با تحریم» است.
تاکید وزیرعلوم بر نقش دانشگاهها برای عبور از شرایط تحریم
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر نقش دانشگاهها برای عبور از شرایط تحریم، گفت: ارتباط با صنعت و سیاستهای اشتغال از مواردی هستند که دانشگاهها به طور جدی در دستور کار دارند تا برای حل مشکلات کشور نقش موثری داشته باشند.
منصور غلامی در نشست رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری با موضوع «هماندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم» که با حضور معاون اول رئیس جمهور در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شده است، افزود: در دهه ۹۰ ما با افزایش مراکز رشد و پارکهای فناوری یک رویکرد جدیدی را برای انتقال دانش بسوی اشتغال داشتیم. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دوره ۱۰ ساله اخیر ما توانستیم علی رغم تحریم ها، نقش جدی را در خنثی سازی فشارهای خارجی داشته باشیم. اساتید ما در دوران دفاع مقدس هم خودشان را نشان دادند. غلامی افزود: بدون همکاری دانشمندان و محقیق، ما دستاوردهای فعلی را نداشتیم و امروزه باید بیش از گذشته برنامههای ویژه رشد و خودکفایی داشته باشیم. در این نشست علاوه بر اسحاق جهانگیری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ وزرای کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت نیز سخنرانی خواهند کرد.
وزیر علوم از آغاز طرح فرصت مطالعاتی داخل کشور استادان جوان خبر داد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از آغاز طرح فرصت مطالعاتی داخل کشور استادان جوان خبر داد و گفت: اعضای هیئت علمی استخدامی در دوره پیمانی از ابتدای امسال باید ۶ ماه برای دریافت حقوق از دانشگاه در بخش صنعت، فرصتهای مطالعاتی بگذرانند؛ سپس درخواست رسمی شدن ارائه دهند. منصور غلامی در نشست یک روزه روسای دانشگاهها و موسسههای پژوهش و فناوری با موضوع هم اندیشی دانشگاه و دولت در شرایط که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و تعدادی از وزرای دولت در دانشگاه الزهرا برگزار شده است، افزود: استادان بر حسب رشته تخصصی خود میتوانند زمینه فعالیت یافته و معرفی کنند. در مجامع علمی اغلب نقدهایی به آئین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی وجود دارد.
وی با بیان اینکه آئین نامه یاد شده به بخشهای نظری و تولیدات مکتوب علمی توجه دارد، افزود: در بخشهایی از این آئین نامه بازنگری صورت گرفته و به دانشگاهها ابلاغ شده است که بر اساس آن بخش امتیازدهی خاصی در فعالیتهای علمی به پروژههای تحقیقاتی و پایان نامههای کاربردی اختصاص داده شده که در امتیازهای وتویی نقش موثری ایفا میکند. وزیر علوم خاطرنشان کرد: استادان در حوزه عملیاتی، فناوری و پژوهشی در صنعت و دانشجویانی که در پایان نامههای کاربردی این موضوعات را به کار میگیرند، از این امتیاز بهره مند میشوند. به گفته غلامی بخش دیگر آئین نامه ارتقاء نیاز به طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد. اما تنها بخشی از آن اصلاح شد که با بررسی عملکرد این اصلاحات کار وسیعتری انجام میدهیم.
وی گفت: به دانشگاهها توصیه شده به عنوان اولویت ویژه به مشکلات اطراف خود توجه کنند. پیش از این دانشگاههای مادر هر استان در شورای پژوهش، برنامه ریزی و نوآوری استانها با انتخاب وزیر علوم حضور داشتند، اما تغییراتی ایجاد شد و اندکی از این انتخابهای روسای دانشگاه ها، توسط استانداریها ضعیف شد و مشخص نیست دانشگاههای مادر تا چه میزان در این شورا انتخاب میشوند. هر چند این تغییرات، در وظیفه دانشگاههای بزرگ استانها تغییری ایجاد نمیکند. وی همچنین گفت:: پس از دفاع مقدس نیاز به توسعه آموزش عالی در کشور دیده شد و آموزش عالی با شیب تندی در نقاط مختلف کشور توسعه یافت و جمعیت زیادی را تحت پوشش قرار داد که در نتیجه شاهد تربیت نیروی انسانی به میزان کافی در سطح ملی بودیم به طوری که در دهه ۷۰ بخشهای اجرایی با تعداد کافی کارشناسان روبهرو بودند و به مرز اشباع رسیدیم و در دهه ۸۰ با انباشت دانش آموختگان روبهرو شدیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: پس از آن بنا بر نیازهای واقعی جامعه تحقیقات دانشجویی توسعه یافت و دانشجویان به سمت برنامههای تحصیلات تکمیلی و تحقیقات حرکت کردند. وی گفت: البته در بخش تحقیقات شاید نتوانیم بگوییم که کاملاً روی نیازهای جامعه کار کردهایم، اما از نظر بار علمی تولیدات اثرگذار بودهاند. غلامی افزود: در نتیجه این اقدامات است که اکنون کشور در جایگاه اول منطقه و جایگاه نزدیک به دوم در غرب آسیا را در علم دارد که دستاورد علمی دانشگاهها است. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، افزود: تاکنون به بحث تولید و اشتغال کمتر توجه شده بود که در دهه ۹۰ این موضوع مورد توجه قرار گرفت.
وی افزود: در دو، سه سال گذشته برای اشتغالپذیری بیشتر برنامههایی را به صورت مدون اجرا کردهایم که برای مثال سامانهای برای این موضوع طراحی شده و به مرور بحثهای مختلفی این سامانه اجرایی میشود و رابطه دانشگاه و صنعت را به تدریج تقویت میکند. غلامی ادامه داد: همچنان که با هماهنگی وزارت علوم و وزارت جهاد کشاورزی دانشجوهای رشته کشاورزی برای کسب مهارت از امکانات جهاد دانشگاهی استفاده میکند و از سال ۹۷ هم اعضای جدید هیأت علمیها باید حداقل ۶ ماه در صنعت فرصت مطالعاتی داشته باشند و سپس درخواست رسمی شدن بدهند. وی گفت: همچنین در ابعاد وسیعتر برای نزدیک کردن دانشگاهها به جامعه به دانشگاهها توصیه شده که حل مشکلات منطقهای را در اولویت قرار دهند که البته آییننامه جدیدی در این باره ابلاغ شده که انتقال اولویت به نظر استاندار هم بستگی پیدا کرده که باید در این باره کارهای بیشتری انجام گیرد.
غلامی خاطرنشان کرد: در نشستهای این چنینی به دنبال این هستیم که پس از اخذ نظرات کارشناسی به سرعت نظرات جمعبندی شوند و به سمت اجرایی شدن حرکت کنیم تا به سرعت در مسیر حل مشکلات گام برداریم و در این راه انگیزه در اساتید، انرژی در هیأت علمی جوان و دانشجوها وجود دارد تا نقش دانشگاهها به عنوان وظیفه ملی و انقلابی اجرا شود. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با تاکید بر نقش دانشگاهها برای عبور از شرایط تحریم، گفت: ارتباط با صنعت و سیاستهای اشتغال از مواردی هستند که دانشگاهها به طور جدی در دستور کار دارند تا برای حل مشکلات کشور نقش موثری داشته باشند. در این نشست علاوه بر اسحاق جهانگیری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ وزرای کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت نیز سخنرانی خواهند کرد.
این نشست یکروزه باهدف «تبیین وضعیت و چالشهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور در شرایط تحریم» و «چگونگی بهرهبرداری از ظرفیتهای علمی و تخصصی جامعه دانشگاهی در مواجه با چالشهای احتمالی» برگزار شده است. این نشست شامل یک بخش افتتاحیه و دو هماندیشی با محورهای «سیاستهای تولید ملی و اشتغال» و «تحلیل وضعیت اجتماعی، فرهنگی و ارتباط آن با تحریم» است. در هماندیشی «سیاستهای تولید ملی و اشتغال»، پیرامون سیاستها و برنامههای دولت در توسعه تولید ملی و اشتغال، نقش توسعه فناوری در ایجاد اشتغال و کارآفرینی، جلب مشارکت بخش غیردولتی و توسعه سرمایهگذاری، نقش مؤسسات آموزش عالی و پژوهش و فناوری در پشتیبانی از سیاستهای اشتغال و کارآفرینی دولت، نحوه تأمین مواد اولیه، قطعات، تجهیزات و فناوریهای مورد نیاز صنعت و سایر بخشهای صنعتی و اجرایی، پشتیبانی از مراکز تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی و ارتقا کیفیت کالای ایرانی و نقش دانشگاهها و مؤسسات پژوهش و فناوری در پشتیبانی از سیاستهای تولید ملی و اشتغال گفتگو و تبادلنظر خواهد شد.
در هماندیشی دوم نیز با عنوان «تحلیل وضعیت اجتماعی، فرهنگی و ارتباط آن با تحریم»، شناسایی نقاط آسیبپذیر و التهابآفرین، دغدغهها و حساسیتهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، ضرورت و نقش سرمایههای اجتماعی و نمادین در کمک به رفع چالشهای ملی و تقویت همبستگی ملی، سیاستها و برنامههای دولت در کمک به کاهش نقاط آسیبپذیر و التهابآفرین و نقش مؤسسات آموزش عالی و پژوهش و فناوری در کمک به ایجاد فضای نشاط و امید در جامعه، محورهای مورد گفتگو و تبادلنظر خواهند بود.
در این همایش رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، پژوهش و فناوری، رؤسای مراکز آموزش عالی غیردولتی بزرگ کشور، رؤسای مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به دستگاههای اجرایی، اعضای اصلی اتاق بازرگانی ایران، معاونان پژوهش و فناوری دانشگاههای بزرگ، رؤسای کمیسیونهای آموزش و تحقیقات، فرهنگی، صنایع و معادن، اقتصادی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، تعدادی از رؤسای انجمنهای علمی مرتبط با موضوع نشست و تعدادی از صاحبان صنایع بزرگ کشور نیز حضور دارند.