وزیر علوم
تاکید بر نقش دانشگاه برای عبور از تحریم
ارتباط با صنعت و اشتغال ازدستورکارهای دانشگاههاست تا برای حل مشکلات کشور نقش موثری داشته باشند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، منصور غلامی در نشست رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری با موضوع «هماندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم» که با حضور معاون اول رئیس جمهور در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شده است، افزود: در دهه ۹۰ ما با افزایش مراکز رشد و پارکهای فناوری یک رویکرد جدیدی را برای انتقال دانش بسوی اشتغال داشتیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دوره ۱۰ ساله اخیر ما توانستیم علی رغم تحریم ها، نقش جدی را در خنثی سازی فشارهای خارجی داشته باشیم. اساتید ما در دوران دفاع مقدس هم خودشان را نشان دادند.
غلامی افزود: بدون همکاری دانشمندان و محقیق، ما دستاوردهای فعلی را نداشتیم و امروزه باید بیش از گذشته برنامههای ویژه رشد و خودکفایی داشته باشیم.
در این نشست علاوه بر اسحاق جهانگیری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ وزرای کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت نیز سخنرانی خواهند کرد.
این نشست یکروزه باهدف «تبیین وضعیت و چالشهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور در شرایط تحریم» و «چگونگی بهرهبرداری از ظرفیتهای علمی و تخصصی جامعه دانشگاهی در مواجه با چالشهای احتمالی» برگزار شده است.
این نشست شامل یک بخش افتتاحیه و دو هماندیشی با محورهای «سیاستهای تولید ملی و اشتغال» و «تحلیل وضعیت اجتماعی، فرهنگی و ارتباط آن با تحریم» است.
در هماندیشی «سیاستهای تولید ملی و اشتغال»، پیرامون سیاستها و برنامههای دولت در توسعه تولید ملی و اشتغال، نقش توسعه فناوری در ایجاد اشتغال و کارآفرینی، جلب مشارکت بخش غیردولتی و توسعه سرمایهگذاری، نقش مؤسسات آموزش عالی و پژوهش و فناوری در پشتیبانی از سیاستهای اشتغال و کارآفرینی دولت، نحوه تأمین مواد اولیه، قطعات، تجهیزات و فناوریهای مورد نیاز صنعت و سایر بخشهای صنعتی و اجرایی، پشتیبانی از مراکز تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی و ارتقا کیفیت کالای ایرانی و نقش دانشگاهها و مؤسسات پژوهش و فناوری در پشتیبانی از سیاستهای تولید ملی و اشتغال گفتگو و تبادلنظر خواهد شد.
در هماندیشی دوم نیز با عنوان «تحلیل وضعیت اجتماعی، فرهنگی و ارتباط آن با تحریم»، شناسایی نقاط آسیبپذیر و التهابآفرین، دغدغهها و حساسیتهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، ضرورت و نقش سرمایههای اجتماعی و نمادین در کمک به رفع چالشهای ملی و تقویت همبستگی ملی، سیاستها و برنامههای دولت در کمک به کاهش نقاط آسیبپذیر و التهابآفرین و نقش مؤسسات آموزش عالی و پژوهش و فناوری در کمک به ایجاد فضای نشاط و امید در جامعه، محورهای مورد گفتگو و تبادلنظر خواهند بود.
در این نشست رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، پژوهش و فناوری، رؤسای مراکز آموزش عالی غیردولتی بزرگ کشور، رؤسای مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به دستگاههای اجرایی، اعضای اصلی اتاق بازرگانی ایران، معاونان پژوهش و فناوری دانشگاههای بزرگ، رؤسای کمیسیونهای آموزش و تحقیقات، فرهنگی، صنایع و معادن، اقتصادی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، تعدادی از رؤسای انجمنهای علمی مرتبط با موضوع نشست و تعدادی از صاحبان صنایع بزرگ کشور نیز حضور دارند.
وزیر علوم از آغاز طرح فرصت مطالعاتی داخل کشور استادان جوان خبر داد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از آغاز طرح فرصت مطالعاتی داخل کشور استادان جوان خبر داد و گفت: اعضای هیئت علمی استخدامی در دوره پیمانی از ابتدای امسال باید ۶ ماه برای دریافت حقوق از دانشگاه در بخش صنعت، فرصت های مطالعاتی بگذرانند؛ سپس درخواست رسمی شدن ارائه دهند.
منصور غلامی در نشست یک روزه روسای دانشگاه ها و موسسه های پژوهش و فناوری با موضوع هم اندیشی دانشگاه و دولت در شرایط که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و تعدادی از وزرای دولت در دانشگاه الزهرا برگزار شده است ، افزود: استادان بر حسب رشته تخصصی خود می توانند زمینه فعالیت یافته و معرفی کنند. در مجامع علمی اغلب نقدهایی به آئین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی وجود دارد.
وی با بیان اینکه آئین نامه یاد شده به بخش های نظری و تولیدات مکتوب علمی توجه دارد، افزود: در بخش هایی از این آئین نامه بازنگری صورت گرفته و به دانشگاه ها ابلاغ شده است که بر اساس آن بخش امتیازدهی خاصی در فعالیت های علمی به پروژه های تحقیقاتی و پایان نامه های کاربردی اختصاص داده شده که در امتیازهای وتویی نقش موثری ایفا می کند.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: استادان در حوزه عملیاتی، فناوری و پژوهشی در صنعت و دانشجویانی که در پایان نامه های کاربردی این موضوعات را به کار می گیرند، از این امتیاز بهره مند می شوند.
به گفته غلامی بخش دیگر آئین نامه ارتقاء نیاز به طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد. اما تنها بخشی از آن اصلاح شد که با بررسی عملکرد این اصلاحات کار وسیعتری انجام می دهیم.
وی گفت: به دانشگاه ها توصیه شده به عنوان اولویت ویژه به مشکلات اطراف خود توجه کنند. پیش از این دانشگاه های مادر هر استان در شورای پژوهش، برنامه ریزی و نوآوری استان ها با انتخاب وزیر علوم حضور داشتند اما تغییراتی ایجاد شد و اندکی از این انتخاب های روسای دانشگاه ها، توسط استانداری ها ضعیف شد و مشخص نیست دانشگاه های مادر تا چه میزان در این شورا انتخاب می شوند. هر چند این تغییرات، در وظیفه دانشگاه های بزرگ استان ها تغییری ایجاد نمی کند.
وی همچنین گفت : پس از دفاع مقدس نیاز به توسعه آموزش عالی در کشور دیده شد و آموزش عالی با شیب تندی در نقاط مختلف کشور توسعه یافت و جمعیت زیادی را تحت پوشش قرار داد که در نتیجه شاهد تربیت نیروی انسانی به میزان کافی در سطح ملی بودیم به طوری که در دهه 70 بخشهای اجرایی با تعداد کافی کارشناسان روبهرو بودند و به مرز اشباع رسیدیم و در دهه 80 با انباشت دانش آموختگان روبهرو شدیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: پس از آن بنا بر نیازهای واقعی جامعه تحقیقات دانشجویی توسعه یافت و دانشجویان به سمت برنامههای تحصیلات تکمیلی و تحقیقات حرکت کردند.
وی گفت: البته در بخش تحقیقات شاید نتوانیم بگوییم که کاملاً روی نیازهای جامعه کار کردهایم اما از نظر بار علمی تولیدات اثرگذار بودهاند.
غلامی افزود: در نتیجه این اقدامات است که اکنون کشور در جایگاه اول منطقه و جایگاه نزدیک به دوم در غرب آسیا را در علم دارد که دستاورد علمی دانشگاهها است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، افزود: تاکنون به بحث تولید و اشتغال کمتر توجه شده بود که در دهه 90 این موضوع مورد توجه قرار گرفت.
وی افزود: در دو، سه سال گذشته برای اشتغالپذیری بیشتر برنامههایی را به صورت مدون اجرا کردهایم که برای مثال سامانهای برای این موضوع طراحی شده و به مرور بحثهای مختلفی این سامانه اجرایی میشود و رابطه دانشگاه و صنعت را به تدریج تقویت میکند.
غلامی ادامه داد: همچنان که با هماهنگی وزارت علوم و وزارت جهاد کشاورزی دانشجوهای رشته کشاورزی برای کسب مهارت از امکانات جهاد دانشگاهی استفاده میکند و از سال 97 هم اعضای جدید هیأت علمیها باید حداقل 6 ماه در صنعت فرصت مطالعاتی داشته باشند و سپس درخواست رسمی شدن بدهند.
وی گفت: همچنین در ابعاد وسیعتر برای نزدیک کردن دانشگاهها به جامعه به دانشگاهها توصیه شده که حل مشکلات منطقهای را در اولویت قرار دهند که البته آییننامه جدیدی در این باره ابلاغ شده که انتقال اولویت به نظر استاندار هم بستگی پیدا کرده که باید در این باره کارهای بیشتری انجام گیرد.
غلامی خاطرنشان کرد: در نشستهای این چنینی به دنبال این هستیم که پس از اخذ نظرات کارشناسی به سرعت نظرات جمعبندی شوند و به سمت اجرایی شدن حرکت کنیم تا به سرعت در مسیر حل مشکلات گام برداریم و در این راه انگیزه در اساتید، انرژی در هیأت علمی جوان و دانشجوها وجود دارد تا نقش دانشگاهها به عنوان وظیفه ملی و انقلابی اجرا شود.
وزیر علوم،تحقیقات و فناوری همچنین با تاکید بر نقش دانشگاه ها برای عبور از شرایط تحریم،گفت: ارتباط با صنعت و سیاست های اشتغال از مواردی هستند که دانشگاه ها به طور جدی در دستور کار دارند تا برای حل مشکلات کشور نقش موثری داشته باشند.
در این نشست علاوه بر اسحاق جهانگیری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ وزرای کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت نیز سخنرانی خواهند کرد.
این نشست یکروزه باهدف «تبیین وضعیت و چالشهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور در شرایط تحریم» و «چگونگی بهرهبرداری از ظرفیتهای علمی و تخصصی جامعه دانشگاهی در مواجه با چالشهای احتمالی» برگزار شده است.
این نشست شامل یک بخش افتتاحیه و دو هماندیشی با محورهای «سیاستهای تولید ملی و اشتغال» و «تحلیل وضعیت اجتماعی، فرهنگی و ارتباط آن با تحریم» است.
در هماندیشی «سیاستهای تولید ملی و اشتغال»، پیرامون سیاستها و برنامههای دولت در توسعه تولید ملی و اشتغال، نقش توسعه فناوری در ایجاد اشتغال و کارآفرینی، جلب مشارکت بخش غیردولتی و توسعه سرمایهگذاری، نقش مؤسسات آموزش عالی و پژوهش و فناوری در پشتیبانی از سیاستهای اشتغال و کارآفرینی دولت، نحوه تأمین مواد اولیه، قطعات، تجهیزات و فناوریهای مورد نیاز صنعت و سایر بخشهای صنعتی و اجرایی، پشتیبانی از مراکز تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی و ارتقا کیفیت کالای ایرانی و نقش دانشگاهها و مؤسسات پژوهش و فناوری در پشتیبانی از سیاستهای تولید ملی و اشتغال گفتگو و تبادلنظر خواهد شد.
در هماندیشی دوم نیز با عنوان «تحلیل وضعیت اجتماعی، فرهنگی و ارتباط آن با تحریم»، شناسایی نقاط آسیبپذیر و التهابآفرین، دغدغهها و حساسیتهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، ضرورت و نقش سرمایههای اجتماعی و نمادین در کمک به رفع چالشهای ملی و تقویت همبستگی ملی، سیاستها و برنامههای دولت در کمک به کاهش نقاط آسیبپذیر و التهابآفرین و نقش مؤسسات آموزش عالی و پژوهش و فناوری در کمک به ایجاد فضای نشاط و امید در جامعه، محورهای مورد گفتگو و تبادلنظر خواهند بود.
در این نشست رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، پژوهش و فناوری، رؤسای مراکز آموزش عالی غیردولتی بزرگ کشور، رؤسای مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به دستگاههای اجرایی، اعضای اصلی اتاق بازرگانی ایران، معاونان پژوهش و فناوری دانشگاههای بزرگ، رؤسای کمیسیونهای آموزش و تحقیقات، فرهنگی، صنایع و معادن، اقتصادی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، تعدادی از رؤسای انجمنهای علمی مرتبط با موضوع نشست و تعدادی از صاحبان صنایع بزرگ کشور نیز حضور دارند.