اعضای شورای شهر تهران کلیات آیین نامه انتخابات شورایاریها را تصویب کردند و بررسی جزئیات و پیشنهادها به جلسه بعد موکول شد
پس از ارائه گزارش از سوی احمد مسجد جامعی و علی اعطا، حجت نظری گفت: گزارشی که از سوی اقای اعطا به عنوان گزارش کمیسیون نظارت خوانده شد مربوط به آیین نامه قبل است در حالی که ما آیین نامه جدید داریم و این آیین نامه تغییر کرده است.
در ادامه نظری با ماده یک آیین نامه که وظیفه هیات نظارت بر انتخابات را بر عهده ستاد هماهنگی شورایاریها میگذارد، مخالفت کرد و گفت: این امر یعنی مجری خود ناظر باشد و این تعارض منافع است و میبایست تعیین تکلیف شود.
سید محمود میر لوحی نیز گفت: از اسفند پارسال که مقرر شد انتخابات شورایاریها در اردیبهشت ماه برگزار شود در یک دور بیهوده گرفتار شدیم و ملاحظه میکنید در روزهای نزدیک به ۳۱ خرداد (تاریخ اعلام برگزاری انتخابات شورایاری ها) هستیم، ولی هنوز شیپور انتخابات نواخته نشده است.
میر لوحی افزود: امروز اگر مصوبهای در این زمینه داشته باشیم میتوان امید داشت که در اواخر تیر ماه انتخابات برگزار شود در غیر اینصورت انتخابات به بعد از اسفند ماه موکول میشود.
میر لوحی اظهار داشت: اگر میخواهید انتخابات شورایاریها بعد از انتخابات مجلس برگزار شود شفاف بگویید.
وی ادامه داد: اصلاحاتی در آیین نامه صورت گرفته و ساز و کار انتخابات نیز بدین گونه است که هیات اجرایی منطقه مسایل بررسی صلاحیتها را انجام میدهد و اگر اشکالی باشد هیات نظارت منطقهای به ریاست یکی از اعضای بررسی میکند و اگر نشد هیات نظارت مرکزی که همین ستاد شورایاری هاست آن را بررسی میکند.
میرلوحی بار دیگر تاکید کرد: شورایاریها و معتمدین محلی یک راهبرد اساسی در مدیریت شهری و مشارکت مردمی است نباید گذاشت که این راهبرد اساسی حذف شود و به دست انداز تاخیر بیفتد.
در نهایت کلیات ایین نامه انتخابت شورایاریهای شهر تهران با ۱۷ به تصویب رسید.
همچنین پیشنهاد شد که ستاد هماهنگی شورایاریها ناظر بر حسن اجرای انتخابات باشد که این پیشنهاد مورد موافقت اعضا صورت گرفت.
در ادامه محمد سالاری پیشنهاد حذف شورای راهبردی را در آیین نامه انتخاباتی شورایاریها ارائه داد.
سید محمود میرلوحی در این زمینه نیز گفت: مسئله مشارکت در شهرهای بزرگ دنیا یک مسئله مهم و اساسی است و در این شهرها شورای محلات بسیار موثر هستند و به صورت واقعی عمل میکنند این در حالی است که ما غیر از راهپیماییهای مناسبتها ساختاری برای مشارکت مردم نداریم.
وی ادامه داد: ساختار نیم بندی هم داریم که در آن ۵۰۰ هزار نفر به پای صندوقهای رای میایند و ۲۵۰۰ نفر در محلات کمک به شورای شهر میکنند و بازهم تضعیف میکنیم.
میرلوحی گفت: ما باید با جامعه نظام پزشکی، مهندسی، معلمین و صنوف و کسبه هماهنگ باشیم تا از آنان انتظار مشارکت در حل مسائل محلات را داشته باشیم. اگر با ساختار انجمنی اینها همکاری نکنیم چگونه میخواهیم از آنها در محلات استفاده کنیم. دعوت از اینگونه دستگاهها میتواند مفید باشد و شورای راهبردی دقیقا در این زمینه فعالیت خواهد کرد.
در نهایت این پیشنهاد به تصویب نرسید.
نائب رئیس ستاد هماهنگی شورایاریها
نائب رئیس ستاد هماهنگی شورایاریها با تاکید بر اینکه شورای راهبردی نقش هماهنگی و پشتیبانی را برعهده دارد، گفت: برای آنکه مشارکت جمعی بیشتری را فراهم کنیم چهار قشر و گروه را از جمله پزشکان، کارگران، اصناف و سازمان نظام مهندسی به اعضای آن اضافه شود.
سید آرش حسینی میلانی در یکصد و چهل و ششمین جلسه صحن علنی شورای شهر تهران و در مخالفت با پیشنهاد حذف شورای راهبردی انتخابات شورایاریها در آئیننامه اجرایی برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاریها گفت: انتخابات شورایاریها در ۳۵۲ محله در شهر تهران برگزار خواهد شد که نیازمند پیشنیازهایی است که یکی از این پیشنیازها، همکاری دستگاههای مختلف است.
وی ادامه داد: دستگاههای مختلف الزامی برای همکاری ندارند مگر آنکه سهم و نقشی برای آنها در فرآیند انتخابات قائل شویم که از جمله آنها مسائل انتظامی، پشتیبانی و امنیتی و... است. در انتخابات شورایاریها باید حتماً مسائل امنیتی را مورد لحاظ قرار داد تا با مشکلات پیش بینی نشده مواجه نشویم.
پیشنهاد حذف شورای راهبردی انتخابات شورایاریها با ۱۰ مخالف و پنج رای موافق به تصویب نرسید.
سید آرش حسینی میلانی پس از تبیین ایرادها به آیین نامه اجرایی انتخابات شورایاریها گفت: در بحث پیشبینی مکانیزم رسیدگی به صلاحیتها، برای هر منطقه یک هیات اجرایی و یک هیات نظارت تشکیل میشود و هر عضو شورای شهر هم مسئولیت نظارت بر انتخابات یک منطقه را برعهده دارد.
سید آرش حسینی میلانی در یکصد و چهل و ششمین جلسه صحن علنی شورای شهر تهران و در جریان رسیدگی به طرح آئیننامه اجرایی برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاریها، در واکنش به ایرادات کمیسیون حقوقی گفت: رفت و آمدها و جلسات مختلف و متعددی با اعضای شورا، شهرداری و صاحبنظران برای اصلاح آئیننامه انتخابات برگزار شده و نظرات افراد مختلف در این باره دریافت شده است.
وی درباره ایراد گرفته شده به نسبت فامیلی اظهار داشت: منظور از مسئله نسبت فامیلی، نسبت فامیلی درجه یک است که در دستورالعمل انتخابات اعمال خواهد شد.
این عضو شورای شهر ادامه داد: در بحث پیشبینی مکانیزم رسیدگی به صلاحیتها، برای هر منطقه یک هیات اجرایی و یک هیات نظارت تشکیل میشود و هر عضو شورای شهر هم مسئولیت نظارت بر انتخابات یک منطقه را برعهده دارد. در صورت رد صلاحیت کاندیدا و شکایت وی، هیات نظارت منطقه صلاحیت افراد را بررسی میکند و اگر مجددا صلاحیت کاندیدا رد شود و فرد مجددا اصرار کرد، در هیات نظارت مرکزی رسیدگی خواهد شد.
حسینی میلانی درباره حد نصاب برگزاری جلسات هم تصریح کرد: حد نصاب جلسات در دستورالعمل اجرایی تدقیق شده است. معتمدین محلات نیز دارای علیالبدل هستند که در صورت غیبت اعضای اصلی، اعضای علیالبدل شرکت کرده و رای خواهند داد.
کلیات آئیننامه اجرایی برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری با ۱۷ رای و بدون مخالف تایید شد.
رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورا
رویکرد مشخص شورا؛ شفافیت در خصوص انضباط مالی شهرداری
سید محمود میرلوحی در یکصد و چهل و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به طرح ارایه شده برای بهبود عملکرد ذیحسابی شهرداری تهران، گفت: رویکرد شورای شهر در خصوص انضباط مالی رویکرد شفافیت مشخص است.
رییس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورا تاکید داشت: ذیحساب مسئول تشخیص برخی از اسناد نیست، اما مسئول تطبیق اسناد و گزارشها است.
میرلوحی گفت: ما میدانیم که برخلاف آنچه دوستان در گزارشهایشان فقط اعلام میکنند که این میزان از دیون را پرداخت کردیم کار درستی نیست و ما نمیدانیم چه نسبتی در پرداختها اشاره شده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری تهران تاکید کرد: ذیحسابان باید به طور منظم گزارش ارایه دهند.
وی همچنین با اشاره به بدهیها و شفافیت در نحوه پرداخت آنها افزود: باید بحث مالی و ذیحسابی از یکدیگر جدا شود تا گزارشهای ارایه شده از قوام بیشتری برخوردار باشد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران، گفت: بهتر بود بخشهای خزانه و مالی با یکدیگر تلفیق و بخش ذیحسابی از آن جدا شود.
نائب رئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورا
ذیحساب باید از ساختار شهرداری تهران تفکیک شود
نائب رئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورای شهر تهران گفت: در تکلیف برنامه پنجساله سوم تأکید شده که موضوع ذیحسابی باید از ساختار شهرداری تهران تفکیک و در دبیرخانه شورای اسلامی شهر تهران جانمایی شود.
سید حسن رسولی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران در بررسی "لایحه معرفی محمدرضا زارعلی سرپرست اداره کل امور مالی و اموال شهرداری بهعنوان ذیحساب ۲ "، اظهار کرد: یکی از بازوهای نظارت مالی و محاسباتی شورای اسلامی شهر تهران درباره تصمیمات و رویدادهای مالی شهرداری تهران، ذی حسابی است.
وی ادامه داد: در تکلیف برنامه پنجساله سوم تأکید شده که موضوع ذیحسابی باید از ساختار شهرداری تهران تفکیک و در دبیرخانه شورای اسلامی شهر تهران جانمایی شود. نمیشود فردی بهطور همزمان مدیرکل امور مالی شهرداری و ذیحساب شورا باشد، زیرا نهتنها تصدی بیش از یک شغل است بلکه ذینفع واحد نیز است.
نائب رئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورای شهر تهران بابیان اینکه این موضوع سال گذشته و امسال مورد توجه قرار گرفته است، اعلام کرد: باید در اصلاح ساختار به سمتی حرکت کنیم که ذیحسابی از کل دستگاه شهرداری از هر حیث ازجمله استخدامی، مالی و ... جدا شود. اگرچه هنوز تکلیف برنامه سوم شهر تهران درباره ذیحسابی عملیاتی نشده است، اما آقای زارعی حواسشان باشد که باید میان ذیحسابی و مدیریت در شهرداری تهران یکی را انتخاب کنند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا
انتخاب مدیران شهرداری به عنوان ذیحساب مصداق تعارض منافع است
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: یعنی ما در بدنه شهرداری کسی را نداریم که یکی را به عنوان مدیرکل مالی و دیگری را به عنوان ذیحساب انتخاب کنیم تا همراه ما در بازرسیها و بررسی پروندههای عملیات مالی باشد؟
محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه معرفی مدیرکل اداره کل امور مالی و اموال شهرداری تهران به عنوان ذیحساب گفت: ما از ابتدا در شورا مطرح کردیم که متاسفانه در حوزه ذیحسابی هیچگونه گزارشی از سوی ذیحسابان تمامی سازمان ها، شرکتها و مناطق ۲۲ گانه به نهاد نظارتی شورا ارائه نشده است، در صورتی که تمام آنها به لحاظ قانونی به مصوبه شورا را نیاز دارند.
وی ادامه داد: جالب است که کمیسیون برنامه و بودجه نیز در یک اقدام بسیار خوب تصمیم گرفت که حوزه ذیحسابی از حوزه اجرایی و شهرداری تهران منفک شود و حتی حقوق و مزایای آن توسط شورا پرداخت شود، اما امروز مشاهده میکنیم که طی تصمیمی سرپرست اداره کل امور مالی و اموال شهرداری به عنوان ذیحساب معرفی شده است و اجرای مصوبه را به بعد موکول کرده اند. اکنون ۲ سال از دوره پنجم شورا گذشت، پس چه زمانی قرار است این تصمیمات را عملیاتی کنیم؟
این عضو شورا اضافه کرد: یعنی ما در بدنه شهرداری کسی را نداریم که یکی را به عنوان مدیرکل مالی و دیگری را به عنوان ذیحساب انتخاب کنیم تا همراه ما در بازرسیها و بررسی پروندههای عملیات مالی باشد؟
وی تصریح کرد: انتخاب مدیرکل مالی به عنوان ذیحساب نیز عین تعارض منافع است و ما نمیتوانیم برخلاف مصوبه خود تصمیم بگیریم لذا من تقاضای برگشت این لایحه را دارم.
رئیس شورای شهر
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بعید میدانم انتخابات شورایاریها ۳۱ خردادماه برگزار شود، تاریخ انتخابات در هیئت رئیسه مطرح و زمان دقیق انتخابات تعیین میشود.
محسن هاشمی رفسنجانی در پایان یکصد و چهل و هفتمین جلسه شورای شهر با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه کلیات آیین نامه شورایاریها در صحنه شورای شهر به تصویب رسید، اظهار کرد: اعضای شورای اسلامی شهر تهران ۱۲ پیشنهاد در خصوص این آیین نامه به هیئت رئیسه ارائه کردند که سه پیشنهاد آن رای آورد و بررسی بقیه جزئیات به جلسه آتی شورای شهر موکول شد.
رییس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای طرح زوج و فرد در تهران اضافه کرد: تا جایی که میدانم این طرح به صورت شناور در تهران برگزار میشود و افراد میتوانند هر ۳ ماه ۲۰ روز وارد طرح زوج و فرد شوند. البته این موضوع مصوبه شورای عالی ترافیک است که اعضای شورای شهر در آن جا نماینده ندارند.
هاشمی در تشریح بررسی دستور جلسات امروز صحن شورای شهر تهران عنوان کرد: در جلسه امروز محمدرضا زارعلی طی لایحهای از سوی شهرداری به شورا معرفی شده بود که رای آورد و به عنوان ذیحساب فعالیت خود را شروع خواهد کرد.
رییس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه تهران تاکید کرد: با توجه به اینکه در جنگ اقتصادی هستیم و تعداد کسانی که در این نمایشگاه شرکت میکنند به ویژه شرکتهای خارجی بسیار کمتر شده است نمایشگاه پرمخاطبی نبوده است.
هاشمی ادامه داد: برای برگزاری نمایشگاه الکامپ در سال گذشته نیز مشکل خاصی و شکایتی اعلام نشد و امسال نیز باید بررسی شود که آیا این نمایشگاه مشکل ترافیکی داشته است یا خیر؟
وی در پاسخ به این پرسش که بررسی ترافیک نمایشگاه بعد از برگزاری آن، نوشدارو بعد از مرگ سهراب است، گفت: موضوع سهراب که یک فرضیه بوده و واقعیت نداشته است.
هاشمی در پاسخ به یک خبرنگار که گفت: چرا همه چیز را به شوخی میگیرید؟ گفت: همه شوخیهای من جدی است.
محسن هاشمی گفت: انتظار مدیریت شهری و شهروندان تهرانی از معاون اول ریاست جمهوری، حل مشکل تامین تجهیزات مترو است.
محسن هاشمی در ابتدای یکصدو چهل و هفتمین جلسه شورا گفت: همانطور که در نظرسنجیهای علمی مشخص شده است دو اولویت نخست مردم تهران حل مساله ترافیک و آلودگی هواست و تنها راه اصولی حل این دو معضل، توسعه حمل ونقل عمومی انبوه بر غیرآلاینده، یعنی مترو است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هم اکنون زیرساختهای مناسبی در شبکه حمل ونقل عمومی تهران وجود دارد، تاکید کرد: این امکانات ظرفیت بیش از هفت میلیون سفر در روز را دارد، اما بدلیل کمبود تجهیزات از یک سوم آن ظرفیت استفاده میشود و به دلیل نداشتن واگن به میزان لازم، با وجود افزایش خطوط متروی تهران، تعداد مسافران مترو اندکی کاهش یافته است.
وی افزود: اگر دولت و مجلس، حمایت لازم را از مترو انجام دهند، چندین برابر هزینه ساخت واگنهای مترو از محل صرفه جویی در سوخت که امروز به یک پنجم قیمت تمام شده آن فروخته میشود، بدست میآید، جان هزاران شهروند تهرانی که براثر آلودگی هوا، استرس و تنش حاصل از ترافیک وآلودگی هوا از بین میرود، حفظ میشود و اشتغال، رونق تولید داخل و اقتصاد مقاومتی ایجاد میگردد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: تنها انتظار مدیریت شهری و شهروندان تهرانی از معاون اول ریاست جمهوری آن است که مشکل تامین تجهیزات مترو را حل کنند که لازمه آن سه اقدام اداری است:
- نخست تخصیص سهمیه یا مسدودی ارزی توسط بانک مرکزی برای تجهیزات مترو
- ابلاغ تایید بازپرداخت اصل و سود تسهیلات ارزی توسط سازمان برنامه و بودجه
- تخصیص پیش پرداخت ریالی و ضمانتهای وزارت اقتصاد وبانک مرکزی برای تامین کننده خارجی تجهیزات.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه معاونت حمل ونقل شهرداری ومدیریت شرکت مترو نیز نیاز به تحرک، تلاش وپیگیری بیشتری دارد تا بتواند مطالبه به حق شهروندان تهرانی را جهت تجهیز سیستم حمل و نقل عمومی محقق کند، افزود: در این شرایط سخت اقتصادی، استفاده از وسیله نقلیه شخصی با توجه به طرح ترافیک، کمبود پارکینگ و محدودیتها، دشوار است و سایر سیستمهای حمل ونقل نظیر تاکسیهای اینترنتی وخطی نیز برای بسیاری از اقشار جامعه گران محسوب میشوند، بنابراین تجهیز مترو اقدامی عدالت گرایانه در جهت تحقق شعارهای انقلاب برای خدمت به مردم بخصوص فرودستان وطبقه پایینتر از متوسط است و باید بدانیم هیچ بهانه و توجیهی برای کوتاهی در خدمت و معطل گذاشتن انتظارات به حق مردم پذیرفته نیست.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورا
مجید فراهانی در خصوص معرفی ذیحساب ۲ گفت: ثبت نظارت مالی مهمترین کارهایی است که صورت میدهیم و این نظارت توسط سه بخش مهم نظارت قبل از خرج، حین خرج، پس از خرج در شهرداری، مناطق، واحدها و سازمانهای وابسته صورت میگیرد.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران افزود: نظارت قبل از خرج در تصویب بودجه سالانه اتفاق میافتد. نظارت حین خرج با انتخاب قائم مقامان ذیحساب ۱ و ذیحساب ۲ رخ میدهد.
وی ادامه داد: شهرداران مناطق به عنوان قائم مقامان ذیحساب ۱ بوده که بر اساس قانون مورد بررسی قرار گرفته است و اعضای شورا به وی رای داده اند. همچنین قائم مقامان ذیحساب ۲، در مناطق، سازمانها و شرکتها مستقر هستند که شرایط خاصی دارند.
فراهانی تاکید کرد: نظارت پس از خرج شامل گزارشات حسابرسی است که در دستور کار شورا قرار دارد.
عضو شورای شهر تهران افزود: برای نظارت حین خرج در اداره کل مالی شهرداری تهران، مدیر کل مالی شهرداری به عنوان ذیحساب ۲ انتخاب میشود.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر گفت: آقای خسروی در گذشته به عنوان مدیر کل مالی شهرداری تهران انتخاب شده که ایشان به عنوان ذیحساب پیشنهاد شده بود و بررسی و مورد تصویب شورای شهر قرار گرفت.
عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: آقای محمدرضا زارعلی از سوی شهردار تهران پیشنهاد شده و در دستور شورا قرار گرفته است.
در بررسی این لایحه بعد از توضیحات مجید فراهانی؛ عبدالحمید امامی معاون مالی واقتصاد شهری شهرداری تهران نیز گفت: یکی از برنامههای اصلی معاونت مالی شفاف سازی و انظباط مالی و سلامت اداری است و یکی از ارکان این امر ذی حسابها هستند.
امامی ادامه داد: ما برای اینکه بخواهیم محیط شهرداری سالمتر از گذشته باشد باید دو مورد را مد نظر قرار دهیم نخست انتخاب مدیران ارشد از سوی شورای محترم و آقای شهردار است که این انتخاب باید با حساسیت صورت گیرد تا افراد سالمی انتخاب شوند.
وی ادامه داد: اما بخش اصلی در بدنه شهرداری هاست که باید سیستماتیک کنترل و مکانیزه شود تا اختیار از افراد سلب گردد که از طریق بخش نظارتی مالی و ذیحسابی شهرداری صورت میگیرد.
امامی افزود: در همین راستا در نظر داریم مثلثی بین سه مجموعه ذیحسابی، بازرسی و حراست تشکیل دهیم تا به طور جامع مسائل مالی و دیگر مسائل را در مناطق و شرکتها کنترل کنند.
امامی در ادامه با اشاره به سوابق آقای زارعلی در حوزه مالی گفت: آقای زار علی دارای سابقه در زمینه ذیحسابی است که نسبت به مدیر کلهای قبلی که خارج از مجموعه بودند این نقص را میتواند جبران کند. امیدواریم افراد مناسبی را به شورا معرفی کنیم تا خدمات مورد نظر را ارایه کنیم.
در ادامه محمد رضا زارعلی نیز گفت: ایجاد بانک اطلاعاتی ذیحسابی، برقراری ارتباط منظم جهت گزارش دهی به شورای محترم، برگذاری دورههای آموزشی ذیحسابان، بررسی مجدد ایین نامه قوانین ذیحسابی از جمله مواردی است که در دستور کار قرار خواهیم داد.
وی افزود: ذیحساب باید استقلال رای داشته باشد تا نهایت دقت نظر را داشته باشد لذا با توجه به اینکه اکثر سوابق خدمتی را در این حوزه گذراندم این تعهد را میدهم حافظ رای شما باشم.
در نهایت محمدرضا زارعلی با ۱۳ رای به عنوان ذیحساب دو انتخاب شد.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورا در تذکری بر ارائه گزارش نظارتی از حسن اجرای مقررات مالی و معاملاتی شهرداری تهران تاکید کرد.
مجید فراهانی در صد و چهل و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: ارتقاء سطح سلامت و انضباط مالی و مقابله با تخلفات مالی و محاسباتی یکی از انتظارات به حق شهروندان از شورای شهر است.
وی افزود: بر اساس تبصره ۷ مصوبه «اصلاحیه مصوبه انتخاب ذی حساب و عوامل ذی حسابی در شهرداری تهران، سازمانها و شرکتهای تابعه» ابلاغی در تیر ۸۶ ذیحساب موظف است هر دو ماه یک بار گزارش نظارتی از حسن اجرای مصوبات بودجه شهرداری تهران و واحدهای تابعه را به شورا ارائه کند.
عضو شورای شهر تهران گفت: بر اساس تبصره ۳ مصوبه «تایید ۳۰ نفر از کارکنان شهرداری تهران به عنوان قائم مقام ذی حساب در واحدهای تابعه» ابلاغی در تیر ۹۷، بهمنظور ارتقاء سطح سلامت اداری، انضباط مالی و پایبندی به مقررات قائممقامان ذیحساب دو (۲) مکلفند درصورتیکه انجام خرجی را برخلاف قوانین و مصوبات شورا تشخیص دهند با اخذ دستور کتبی متضمن قبول مسئولیت دستوردهنده خرج، مراتب را مطابق فرم بند ۱۵ «آییننامه اجرائی شرح وظایف و حدود اختیارات ذیحساب و نحوه انتخاب قائممقامان ذیحساب دو» به ذیحساب شهرداری تهران اعلام و رونوشتی از گزارش فرم را به شورا ارسال کنند.
فراهانی افزود: متاسفانه علی رغم تصریح مصوبات شورا این تکالیف قانونی توسط ذیحساب شهرداری تهران و قائم مقامان ذیحساب دو (۲) واحدهای اجرائی با بی توجهی مواجه شده و هیچ گونه گزارشی تاکنون به شورا نرسیده است.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورا گفت:: بر همین اساس در اجرای بند ۳ ماده ۷۱ قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «ارائه گزارش نظارتی از حسن اجرای مقررات مالی و معاملاتی شهرداری تهران و واحدها، سازمانها، شرکتها و موسسات وابسته» به ذیحساب و قائم مقامان ذیحساب دو (۲) شهرداری تهران تذکر میدهم.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: نارضایتی خود را از اجرا نشدن مقررات و گزارشگری به شورا پس از اخذ رای توسط ذیحساب شهرداری تهران اعلام مینمایم و خواستار پایان دادن به این روند عدم گزارشگری و پنهان سازی اطلاعات نظارت مالی حین خرج هستم.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا