رهبر انقلاب اسلامی با استناد به گزارش های مراکز رتبهبندی بینالمللی درخصوص ارتقای جایگاه دانشگاههای کشور، خاطرنشان کردند: ایران اکنون ۱۴ میلیون دانشآموختهی دانشگاهی دارد و بیش از پنج درصد از جمعیت کشور دانشجو هستند که این آمارها نشاندهندهی پیشرفت در دانشگاهها است.
پژوهش خبری صدا وسیما: حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی چهارشنبه هشتم خرداد در دیداری ۳ ساعته با هزاران نفر از استادان و اعضای هیئت های علمی دانشگاهها با تمجید از پیشرفت های حقیقی دانشگاهها و مراکز علمی، پیشرفت پُرشتاب و جهش علمی را برای رسیدن ایران اسلامی به اوج، ضروری خواندند.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنانشان با اشاره به جایگاه برجسته و ممتاز اساتید، دانشمندان، متخصصان و کارشناسان، سخنان شماری از اساتید و محققان در این دیدار را واقعاً قابل استفاده و خوب خواندند و گفتند: حرکت علمی و پیشرفتهای دانشگاهها در دهههای اخیر به معنی واقعی کلمه چشمگیر و برجسته است اما جریانی با سرمنشأ خارجی و با امتداد داخلی سعی دارد با بیارزش نشان دادن و یا کوچک شمردن حرکت علمی کشور و پیشرفتهای بهدستآمده، مردم و جوانان را ناامید کند.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر سازمانیافته بودن این جریان افزودند: یک نمونه از این جریان، «پروژهی ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد برای ایران» است که هدف آن، زیر سؤال بردن پیشرفتهای علمی و دانشگاهی است و متأسفانه عدهای هم در داخل در حرکتی مرکب از خباثت و خیانت با آنها همصدایی میکنند.
رهبر انقلاب اسلامی با استناد به گزارشهای مراکز رتبهبندی بینالمللی درخصوص ارتقای جایگاه دانشگاههای کشور، خاطرنشان کردند: ایران اکنون ۱۴ میلیون دانشآموختهی دانشگاهی دارد و بیش از پنج درصد از جمعیت کشور دانشجو هستند که این آمارها نشاندهندهی پیشرفت در دانشگاهها است.
پژوهش خبری مهمترین محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب در این دیدار را شاخص یابی و ارائه کرده است.
* چشمگیر بودن حرکت علمی با وجود فاصله داشتن تا نقطه مطلوب:
1- پیشرفت های خیرهکننده برخلاف تبلیغاتِ جریانی که بهدنبال کمسواد نشان دادن نخبگان ایرانی است:
1-1- اذعان افراد به ظاهرغیرسیاسی ولی با باطن سیاسی به پیشرفتهای علمی کشور
1-2- پیشرفت های خیرهکننده در نانو
1-3- پیشرفت های خیرهکننده در علوم هستهای و غنیسازی بیست درصد
1-4- پیشرفت های خیرهکننده در سلولهای بنیادی
1-5- اهتزاز پرچم استقلال و پیشرفت علمی کشور در دانشگاههایی که اساس ایجاد آنها برای وابسته کردن کشور بود
2- تلاش جریانی با سرمنشأ خارجی و امتداد داخلی برای کوچک شمردن حرکت علمی کشور:
2-1- پروژه ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد
2-2- حرکت مرکب از خباثت و خیانت در داخل همصدا با این جریان
3- ارتقای جایگاه دانشگاههای کشور با استناد به گزارشهای مراکز رتبهبندی بینالمللی:
3-1- چهارده میلیون دانشآموخته دانشگاهی
3-2- دانشجو بودن بیش از پنج درصد از جمعیت کشور
4- فاصله زیاد کشور تا رسیدن به نقطه مطلوب پیشرفت علمی:
4-1- لزوم رسیدن به نقطه اوج در گام دوم
4-2- ضرورت حرکت جهشی برای جبران عقبماندگی تاریخی کشور از لحاظ علمی
4-3- ضرورت رفع مشکلات و نواقص در محیطهای دانشگاهی:
4-3-1- در زمینههای علمی
4-3-2- در زمینههای فرهنگی
4-3-3- در زمینههای تربیتی
4-3-4- در نحوه مدیریتها:
4-3-4-1- لحاظ شدن عمق علمی در کیفیت تحصیل در برخی رشتهها و برخی مدارک تحصیلی
4-3-5- ضرورت افزایش بودجههای علمی و فرهنگی
4-3-6- ضرورت ارزیابی و رتبهبندی دانشگاهها با تعیین معیارها و مزیتهای لازم
4-3-7- ارتقای کیفی دانشگاهها
4-3-8- شکل گیری رقابت مثبت میان دانشگاهها
* وظیفه مهم دانشگاهها در قبال جامعه:
1- لزوم ایجاد سازوکار مناسب برای مواجهه دانشگاه با مسائل اجتماعی
2- لزوم تلاش برای یافتن راهحلهای مشکلات و آسیب های اجتماعی
3- لزوم کمک و راهنمایی خواستن دستگاههای مختلف از دانشگاهها
4- مراقبت درخصوص جداشدن استادان از مسائل مردم و جامعه:
4-1- گرفتار شدن جامعه دانشگاهی به آسیبهای مشابه محیطهای روشنفکری:
4-1-1- در کنار مردم نبودن جریان روشنفکریِ نشئتگرفته از غرب و نشستن در برج عاج
* امید، شرط اساسی برای پیشرفت علمی کشور:
1- هشدار درباره وجود جریان یاس آفرین در داخل و خارج:
1-1- انکار دستاوردهای پُرافتخار علمیِ ایران
1-2- بی انگیزه کردن دانشجویان نخبه و ترغیب آنان به خروج از کشور
1-3- مایوس کردن استادان از پیشرفت علمی
2- پیشرفتهای علمی ایران، موجب نگرانی قدرتهای استعمارگر و سلطهگر:
2-1- شتاب پیشرفت علمی ایران ۱۳ برابر متوسط دنیا
2-2- در رتبههای برتر جهانی قرار داشتن ایران در برخی علوم
3- ضرورت آگاه شدن دانشگاهیان از موفقیتهای عظیم علمی کشور:
3-1- لزوم قرار گرفتن گشتوگذار علمی در برنامه استادان و دانشجویان به منظور آگاهی از تواناییها و ایجاد امید
4- توصیه موکد به استادان برای دمیدن روح امید در دانشجویان
* علم نافع، ضرورتی جدی:
1- علمی برای شناسایی نقاط کور و ارائه راهحل علمی
2- علمی برای حل بیماریهای مزمن اقتصادی:
2-1- بهرهوری پایین
2-2- اسراف بسیار خسارتبار در مصرف انرژی
2-3- نفتی بودن و دولتی بودن اقتصاد
2-4- مشکلات نظام مالیاتی
2-5- ساختار بودجه
3- علمی برای جستجوی راههای علمیِ شکستن تحریمها
4- علمی برای تحقق رونق تولید
5- تحقیقات عمیق از ابعاد مهم علم نافع:
5-1- فراهم شدن بستر پیشرفت درازمدت کشور با پژوهشهای عمیق
5-2- ضرورت فرصت دادن به دانشمندان درخصوص بلندپروازی در کارهای علمی
6- ابراز خرسندی از اقدام وزارت صنعت در اعلام فهرست مشکلات و نیازهای این بخش:
6-1- لزوم ورود وزارت علوم و دانشگاهها برای حل این مسائل
7- لزوم برنامهریزی درخصوص گرایش بیشتر جوانان به علوم پایه:
7-1- کم توجهی به علوم پایه به علت نداشتن دستاورد عینی و نقد
7-2- ضرورت سرمایهگذاری مستمر در علوم بنیادی و پایه
7-3- ضرورت حرکت پیش دستانه در علوم بنیادی و پایه
7-4- ضرورت زمینه سازی و طی کردن راه دستیابی به حقایق کشفنشده عالم
* فضای فرهنگی دانشگاه ها:
1- انتقاد از فضای فرهنگی شماری از دانشگاهها
2- لزوم تبدیل دانشگاهها به محل تربیت جوانان مؤمن، انقلابی،َ پاکدامن، دلبسته به کشور و مستعد خدمت به مردم
3- لزوم جریان سازی استادان انقلابی و متدین در دانشگاهها
4- لزوم غالب شدن جریان فکری و فرهنگی استادان متدین و انقلابی
5- ساختن انسانی والا و مجهز به سلاح علم، هدف دانشگاه
6- تعلیم اخلاق و سبک زندگی به دانشجو همراه با علم
7- ربط نداشتن جریانسازی فکری و فرهنگی به امکانات امنیتی و انتظامی
8- موثر بودن پاسخگویی به سؤالات دانشجویان از طریق استادان انقلابی و متدین
9- لزوم مقابله با ارتجاع، التقاط و انحراف در دانشگاهها:
9-1- ابراز وجود جریان چپ مارکسیستی در برخی دانشگاه ها با وجود فرو ریختن مظاهر اصلی این جریان یعنی شوروی سابق
9-2- جدی نبودن این جریان در عین ابراز وجود
9-3- ظاهر چپ و باطن غربی و آمریکایی این جریان
* مذاکره با آمریکا:
1- جنجال رسانه های خارجی درباره مذاکره
2- بازگشت ایران به میز مذاکره مقصود آنها از طرح مذاکره با آمریکا:
2-1- بی فایده بودن مذاکره با آمریکا
2-2- ضرر داشتن مذاکره با آمریکا
2-3- اتفاق همه مسئولان کشور درخصوص مذاکره نکردن با آمریکا
3- مشکل مذاکره نداشتن ایران با اروپا و دیگر کشورها
4- تعیین موضوع مذاکره، مسئله اصلی در مذاکره:
4-1- مذاکره نکردن ایران درباره موضوعات ناموسی و اساسی انقلاب نظیر توان دفاعی کشور
5 - استفاده آمریکا از راهبرد فشار با هدف خسته کردن طرف مقابل و رسیدن به مقاصد زورگویانه:
5-1- استفاده درست از اهرمهای فشار تنها راه مقابله با ترفند آمریکاییها:
5-1-1- اهرم های غیرنظامی فشار جمهوری اسلامی:
5-1-1-1- بیانیه اخیر شورای عالی امنیت ملی کشور برای کاهش برخی تعهدات هستهای
5-1-1-2- تواناییهای علمی و فناوری کشور در زمینه هستهای
5-1-2- ابزارهای نظامی در صورت لزوم
6- استفاده آمریکا از تاکتیک مذاکره بهعنوان مکمل فشار:
6-1- مذاکره، وسیلهای برای آمریکا به منظور چیدن محصول فشارها
6-2- لغزش و باخت قطعی درصورت پذیرش فریب «دعوت به مذاکره» آمریکاییها
7- نیاز به غنی سازی و مخالفت مبنایی با سلاح های کشتار جمعی:
7-1- حرام دانستن سلاحهای کشتار جمعی بر مبنای فقهی، دینی و شرعی
7-2- نیازمندی به غنی سازی هسته ای برای نیازهای آینده کشور
8- ظاهر متفاوت و باطن یکسان دولت های فعلی و قبلی آمریکا
پژوهش خبری// امید جلوداریان