رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت: ۸۰ درصد وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه ملی اطلاعات محقق شده است
وی افزود: زمانی که شبکه ملی اطلاعات به طور کامل و با مفهوم درست خودش در کشور پیادهسازی شود، ما از فرصتهای فضای مجازی خودمان بهره میبریم، آن زمان دیگر کمپانی مانند گوگل این فرصت را پیدا نمیکند یک روز صبح تصمیم بگیرد اپلیکیشنهایی را که روی گوشیهای همراه کاربران ایرانی نصب هستند حذف کند.
رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: افرادی که این روزها ادعا میکنند وزارت ارتباطات وظایفش را در خصوص توسعه شبکه ملی اطلاعات انجام نداده، احتمالا مفهوم «شبکه ملی اطلاعات» را درک نکردهاند، این شبکه باید در سه بخش زیرساخت، محتوا و خدمات توسعه پیدا میکرد، اما رشد نامتوازن بین این سه لایه باعث شد حتی خدمات وزارت ارتباطات هم خیلی به چشم نیاید؛ به علت اینکه الان ما یک ظرف بزرگ از زیرساخت آماده کردهایم که محتوا و خدمتی بر بستر آن انجام نمیگیرد، جای خالی شبکه ملی اطلاعات به چشم میآید. لایه زیرساخت، چوب ناکارآمد بودن لایه محتوا و خدمات را میخورد.
فتاحی افزود: در سندی که با عنوان سند «تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات» در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده، مسائل مربوط به زیرساخت یعنی تجهیزات فنی مانند روتر، سوئیچ، فیبر نوری، لایه امنیت و مدل دسترسیها برعهده وزارت ارتباطات گذاشته شده است.
وی گفت: لایه دوم این شبکه، خدمات و اپلیکیشنهایی است که بر بستر این شبکه به وجود آمدهاند. خدمات حمل و نقل اینترنتی، پیامرسانها و موتورهای جستوجو که در این فضا شکل گرفتهاند، همگی حاصل شبکه ملی اطلاعات هستند.
معاون وزیر ارتباطات «محتوا» را لایه سوم شبکه ملی اطلاعات خواند و افزود: محتوا آن چیزی است که در دو ظرف خدمات و زیرساخت جاری میشود؛ از همین جهت اهمیت بالایی دارد. این که زیرساخت آماده باشد، روی آن خدمتی ایجاد شود، اما اگر محتوای مناسب وجود نداشته باشد، خروجی چیزی نمیشود که زمان تبیین «سند» مدنظر مسئولان بوده است.
به گفته وی، راهاندازی شبکه ملی اطلاعات با اهداف خاص و با نگاه بیشتر به افزایش ترافیک داخلی و درونزا بودن اقتصاد فناوری اطلاعات مطرح شد، امروزه بخش عمدهای از اینترنت در حوزه محتوا مصرف میشود که بخش عمدهای از آن وارداتی است، محتوایی که میتواند داخل کشور تولید شود.
فتاحی گفت: اکنون شرایط زیرساختی برای دانلود محتوای ویدیویی از سرورهای داخل کشور وجود دارد، در حالی که قبلا سایتهای محتوای ویدیویی مجبور بودند سرورهای شان را بیرون از کشور، هاست (میزبانی) کنند.
رئیس هیئت مدیره شرکت زیرساخت با اشاره به این که این سه لایه باید با یکدیگر متوازن باشند، افزود: امروز بیش از ۵۰ پروژه و اقدام کلان طی دو سال گذشته در حوزه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات انجام شده که نشان میدهد اکنون بیش از ۸۰ درصد از مواردی که طبق سند «تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات» بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گذاشته شده بود، به سرانجام رسیده است و ۲۰ درصد باقیمانده را تا انتهای امسال بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته، به سرانجام خواهیم رساند، نمودارها و اسناد موجود نشان میدهد که ما به اهداف مهمی دست پیدا کردهایم.
وی گفت: وزارت ارتباطات شاخصهایی دارد که میتواند ثابت کند این ۸۰ درصد منطبق بر واقعیت است. امروز میزان گردش پهنای باند ترافیک داخلی ۱۰۰۰ گیگابیت بر ثانیه است که نشان میدهد، رشد ۴۰۰ درصدی در ماه داشته است، البته از آن طرف رشد اینترنت کُند بوده و تنها ۵۰ درصدی بوده و کل پهنای باند کشورمان ۱۵۰۰ گیگ بر ثانیه است.
فتاحی به رشد اپلیکیشنهای ایرانی نیز اشاره کرد و افزود: در یک سال اخیر بیش از ۲۵۰ هزار اپلیکیشن داخل کشور طراحی شده است، الان پلت فرم فعالی داریم که ۴۰ میلیون کاربر ایرانی دارد، این یعنی خبر خوش؛ یعنی با اینکه رقیب این پلتفرم فیلتر نیست، کاربران به آن اعتماد دارند و روی گوشیشان نصب است.
وی تاکید کرد: البته که چنین پلت فرمهایی باید با انجام کارهای ضد انحصاری، حفاظت از حریم خصوصی، نظارت روی اپلیکیشنها دقت به خرج بدهند تا پیشرفت بیشتری صورت بگیرد.
معاون وزیر ارتباطات درباره استقلال در حوزه تجهیزات خارجی گفت: اکنون تجهیزات انتقال ایرانی با استانداردهای بالا تولید شده که از این تکنولوژی بالا در شرکت ارتباطات زیرساخت استفاده میکنیم، تمام اینها قطعاتی از پازلی است که ما به آن شبکه ملی اطلاعات در لایه زیرساخت میگوییم.