وزیر آموزش و پرورش: وزارت آموزش و پرورش به دلیل سیطره آزمون از مسیر خود منحرف شده است
وی با بیان اینکه فضای بسیار سنگین آموزشگاههای علمی آزاد و کتب کمک آموزشی بر آموزش و پرورش سایه افکنده که این وزارتخانه تلاش بسیاری برای از بین بردن این سایه انجام داده، افزود: وزارت آموزش و پرورش، کارگروهی تشکیل داده که در این کارگروه موضوع آموزشگاههای علمی آزاد، آسیب شناسی و ظرفیتهای آن شناسایی شود و حتی در این کارگروه از نظراتا فرادی که در این آموزشگاهها فعالیت میکنند، استفاده شده است.
وی با تاکید بر اینکه مستندات، مجوزها و فرآیندههای این آموزشگاهها بررسی و انطباق آن با قوانین انجام شده است، گفت: بحث گفتمان سازی در سطح جامعه یکی از اقدامات عملیاتی وزارت آموزش و پرورش است که امیدوارم طرح این سوال از سوی خانم ذوالقدر به گفتمان سازی دامن بزند.
بطحایی با بیان اینکه برای گفتمان سازی و همراه کردن خانوادهها باید اقدامات اصولی انجام شود، تاکید کرد: در جلسات با مدیران یکی از اصلیترین و ثابتترین موضوعات بحث آموزشگاههای علمی آزاد و کتب کمک آموزشی است که بر این اساس در بخشنامهای که آبان ۹۷ با عنوان تعارض منافع، ابلاغ شده به مدیران، معاونان وزیر، معاونان ستادی وزارتخانه تا مدیران واحدهای آموزشی تکلیف شده که به هیچ عنوان اجازه تالیف کتب کمک درسی را ندارند که این اقدام برای این بوده که این کوره را سرد کرده و به سیطره این واحدها پایان دهیم.
وی با اشاره به اینکه به صورت مستمر بخشنامه تعارض منافع مورد نظارت قرار میگیرد، افزود: اگر در این بخش تخلفی انجام شود، تخلف حقوقی و اداری محسوب شده و در کمیته تخلفات اداری مورد بررسی قرار میگیرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از ابتدای آبان ۹۷ برگزاری هرگونه آزمون در مدارس ممنوع شده است، گفت: پیش از این، مدارس میتوانند با موسسات آموزشی قرارداد بسته و در مدارس خود آزمون برگزار کنند که طبق مصوبه جدید این کار ممنوع شده است و به آنها گفته شده که منابع مالی مدارس تامین میشود.
وی با اشاره به تبلیغات گسترده رسانهها به ویژه رسانه ملی درخصوص برگزاری آزمونها و همچنین آموزشگاههای علمی آزاد و کتب کمک آموزشی افزود: بنده با رئیس سازمان صداوسیما مذاکرهای داشته و سه نامه به صورت مستمر برای آقای علی عسکری که نخستین آن در تیر ۹۷ و آخرین نامه در آذر ۹۷ بوده، ارسال کردم.
بطحایی همچنین از مکاتبه با رئیس جمهور، شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین مذاکره با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص آسیبهای آموزشگاههای علمی آزاد خبر داد و گفت: در آذر ۹۷ نامهای خدمت مقام معظم رهبری نوشته و استدلالهای وزارتخانه برای کاهش تبلیغات این موسسات و همچینن فعالیتهای آنها عنوان شد که در این راستا درخواست شد که تبلیغات به مجوز آموزش و پرورش و به صورت محدود انجام شود.
وی با اشاره به نامه رئیس مجلس شورای اسلامی به رهبر معظم انقلاب در این باره افزود: پس از این موضوع تبلیغات صداوسیما در زمینه کلاسهای آموزشی و کتب کمک درسی تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حجم فعالیتهای این موسسات نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، گفت: امیدوارم با حذف کنکور این موضوع سرعت بیشتری پیدا کند.
این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه مجوز کتابهای کمک درسی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده میشود، افزود: درخواست میشود مصادیق تخلفات از بخشنامه تعارض منافع به وزارت آموزش و پرورش ارائه شود تا برخورد لازم با این افراد صورت گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارتخانه متبوعش از سالهای گذشته تاکنون به خاطر سیطره آزمون کنکور از مسیر خود خارج شده است، گفت: امروز در مدارس مجال فعالیتهای پرورشی داده نمیشود و خانوادهها به دنبال این هستند که تنها به فرزندان آنها آموزش علمی ارائه شود.
ذوالقدر: در برابر موسسات آموزشی از ظرفیتهای قانونی استفاده کنید
سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در تشریح سوال خود از وزیر آموزش و پرورش درباره رشد بی رویه آموزشگاه علمی آزاد و اینکه کتب کمک آموزشی حداقل استانداردهای لازم را ندارند، گفت: نکته قابل تأمل دیگر، موضوع گرانی کاغذ است که علیرغم اینکه حوزه نشر را به شدت متاثر کرده، اما کماکان رونق فروش و نشر کتب کمک آموزشی را داریم، آقای وزیر باید پاسخگوی این سئوال باشید که چه شکاف عظیمی را در نظام آموزشی ایجاد کردهاید که با وجود گرانیها، خانوادهها ناگزیرند جهت پرکردن ضعفهای آموزشی، از این کتابها استفاده کنند؟ یا شاید بتوان گفت چه پشتوانهای در اختیار این ناشران است که علیرغم گرانیها و مشکلات کمبود کاغذ، کماکان بازار پررونقی را میتوانند برای خود حفظ کنند و ادامه دهند؟
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر افزود: آقای بطحایی، آیا با این سوء استفادهها و تجاری سازیهای علم و دانش، انتظار دارید تا روح و روان آینده سازان کشور پرورش انسانی و اخلاقی کسب کند؟! فکر میکنید با بِه خُورد دادن این روشهای غیراستاندارد، نسل آینده که در این نظام آموزشی باید استعدادهای بالقوه شان بالفعل شود، قادر خواهند بود تا در صنعت، کشاورزی، تجارت، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و تمدن کشور، منطقه و بین الملل، نقش آفرینی کنند؟!
وی گفت: آیا انتظار دور از ذهنی نیست که بتوان نسل آینده خلاق و کارآفرین تربیت کرد؟! و آیا این به معنای قربانی کردن استعداد، توان و ظرفیت فرزندان و دانش آموزان ما در نظام آموزشی نیست؟ به طور قطع باور و اشراف دارید که با چنین روشهای فرزندان ما نه تنها مهارت برای شروع یک کسب و کار را نمیآموزند بلکه مهارتهای زندگی را نیز فرا نخواهند گرفت و در خلاء آموزش صحیح و متناسب با نیاز جامعه، افزایش آسیبهای اجتماعی و فرهنگی را خواهیم داشت؟!
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: درسی همانند تصمیم کبری که تأکید بر برنامه ریزی و هدفمند زندگی کردن داشت حذف شده، درسی همانند چوپان دروغگو که افزایش اعتماد اجتماعی را بر مبنای راستی و درستی به دانش آموزان آموزش میداد حذف شده، چه جایگزینی برای این عناوین درسی گذاشته اید؟ آیا این علمی که امروز در مدارس در حال روایج یافتن است با علمی که امیرالمومنین علی (ع) ذکر کردند بسیار فاصله ندارد؟! خَیرُ العِلمِ ما أصلَحتَ بِه رَشادَکَ، و شَرُّهُ ما أفسَدتَ بِهِ مَعادَکَ (بهترین دانش، آن است که به کار هدایت و رستگاری تو آید و بدترین دانش آن است که آخرتِ خویش را با آن تباه گردانی).
ذوالقدر خطاب به وزیر گفت: آقای بطحایی؛ بپذیرید بی توجهی و سکوت و انفعال شما در مقابل روشهای آموزشی محفوظاتی و عاری از آموزش مهارت، ناسپاسی به رنج و زحمت نیاکانمان در زنده نگهداشتن تاریخ، فرهنگ، تمدن، سنت ها، دین و آئین ایران و ایرانیان نیست؟
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: آقای وزیر! اگر به نام مولفان کتابهای کمک آموزشی پرتیراژ نگاه میکردید نام ۳۷ مولف کتب درسی آن وزارتخانه را میدیدید، چه دلیلی دارد؟ آیا این مولفین که لیست آنها موجود است نباید متعهدانه، دانش و تخصص خویش را در تدوین و تألیف کتب درسی با محتوا و باکیفیت قرار دهند؟ به جای آنکه خلاءها را در جای که وظیفه و تعهد دارید، رفع کنید آن را به محلی برای سوء استفاده بدل کرده اید و نکات و پیچیدگیهای کتب درسی را در کتب کمک آموزشی قرار میدهید تا تیراژتان بالا رود و از این استخوان لای زخم گذاشته به دست خویش، برای خود عایدی بسازید فارغ از اینکه چگونه شکاف طبقاتی و اجتماعی و عدالت آموزشی را به زیر سئوال میبرید.
عضو مجمع نمایندگان استان تهران گفت: آقای وزیر بهتر نیست به جای زانو زدن در برابر این موسسات و آموزشگاهها و اظهار عجز و ناتوانی در رسانهها از برخورد با آنها، از ظرفیتهای قانونی که دارید استفاده کنید؛ از جمله این ظرفیتها، مصوبه ۴۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگری قانون تعطیلی موسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دائر شده و میشود است، که شاید شما انگیزه و دلیلی برای استفاده نداشتید، اما امیدواریم لااقل برای آینده و بعد از شما به کار گرفته شود.
ذوالقدر با بیان اینکه حجم گردش مالی این موسسات آموزشی که امتیاز داشتن کتب کمک آموزشی را نیز دارند ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، افزود: در برابر بودجه ۵۰ هزار میلیاردی آموزش و پرورش که فقط ۱.۵ درصد آن برای موضوعات آموزشی و برنامه ریزیها هزینه و ۹۸.۵ درصد آن صرف پرداخت حقوق معلمین میشود، رقم بسیار قابل توجه و فسادبرانگیزی است.
وی گفت: عدم توانایی دانش آموزان در صحبت کردن به زبان عربی که زبان قرآن است از دغدغههای فراکسیون قرآن کریم نیز است و همچنین زبان انگلیسی که زبان بینالمللی امروز دنیاست نشانگر ضعف آشکار نظام آموزشی کشور است. چرا که نتوانسته استعداد و ظرفیت دانش آموزان را به درستی پرورش دهد به طوری که به عنوان یک مسلمان و مسلمان زاده و رشد یافته در امالقرای جهان اسلام و مرکز فقه و فقاهت مذهب جعفری، حتی از مهارت روخوانی روان قرآن نیز عاجزند! و از خواندن و فهمیدن درست اشعار و ادبیات شعرای پارسی زبان همچون: حافظ، سعدی و فردوسی؛ ناتوانند!
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: یادآوری می کنم که کتب درسیِ خالی از محتوی باعث فقدان مهارت، تجاریسازی آموزش و پرورش، تشدید تبعیض آموزشی و محرومیت، استفاده از یارانه کاغذ برای تقلیل دانش و سواد دانش آموزان و نه برای تعمیق علمی بیشتر، عدم پرداخت مالیات و توأمان ضربه زدن بر پیکره دانش و علم، سرمایههای انسانی و آینده سازان کشور و ایجاد معافیت مالیاتی برای سودآوریهای کلان گروهی و شکاف عدالت آموزشی در کشور است.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: هشیار باشید که با اظهار نظر خویش، مبادا رأی مثبت بر غلطترین اقدام و عملکرد، برای رشد علمی و آموزشی کشور و آموزش و پرورش سرمایههای انسانی کشور بدهید. به عنوان وکلای مردم، وکلای خانوادهها و دانش آموزان با رأی خویش حمایت کنید تا ناکارآمدیها و غلطها و کژیها کنار گذاشته شود و کمک کنید که تعالی نظام آموزش و پرورش را متناسب با نیاز جامعه، خانوادهها و با گسترش عدالت آموزشی در راستای تحقق قانون اساسی اجرایی کنیم.
نمایندگان از پاسخ وزیر آموزش و پرورش درباره کتابهای کمک آموزشی قانع نشدند
نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی، از پاسخ وزیر آموزش و پرورش در خصوص رشد بی رویه آموزشگاههای علمی آزاد و کتابهای کمک آموزشی با ۹۳ رأی موافق، ۱۱۴ رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در جلسه قانع نشدند.
در این نشست سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات متن سوال نماینده سوال کننده را به شرح زیر قرائت کرد:
با توجه به رشد بی رویه آموزشگاههای علمی آزاد و کتابهای کمک آموزشی که حداقل استانداردهای لازم را ندارند و به گفته جنابعالی این موضوع، برنامههای درسی آموزش و پرورش را تهدید میکنند، چه اقداماتی برای جلوگیری از این تهدیدها و همچنین هدایت آموزش و پرورش در مسیر درست آن و حذف مافیای کنکور صورت پذیرفته است؟
نتیجه بررسی:
در اجرای ماده (۲۰۷) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، سوال فوق در جلسه رسمی مورخ ۸/۱۱/۱۳۹۷ کمیسیون با حضور ۱۹ نفر از نمایندگان عضو کمیسیون، نماینده محترم سوال کننده و وزیر محترم مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سوال کننده از پاسخهای ارائه شده وزیر آموزش و پرورش، کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داده و مستند به بند (۳) ماده (۲۰۷) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش سوال جهت اعلام وصول در اولین جلسه ارسال میگردد.
مهمترین برنامه آموزش و پرورش؛ اجرای سند تحول بنیادین
بطحایی همچنین در پاسخ به سوال هاجر چنارانی، نماینده نیشابور افزود: بخشی از سوال مطرح شده به این موضوع کلی آموزش و پرورش برمی گردد که برای ارتقای این وزارتخانه چه اقدامی انجام شده، مهمترین برنامه ما اجرا و استقرار سند تحول بنیادین است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین با جامعیتی که دارد همه ارکان نظام آموزش و پرورش را در بر میگیرد و با اجرای آن تمامی خواستهها محقق میشود، گفت: در سال گذشته با فراهم کردن زیرساختهای لازم برای اجرای سند تحول تلاش کردیم تا برنامههای عملیاتی این موضوع فراهم شود، اولین کاری که باید صورت میگرفت تصویب سه زیرمجموعه نظام باقی مانده از ۶ زیر نظام سند تحول بود که در سال گذشته صورت گرفت در هر زیر نظام برنامههای لازم تعریف شده است.
وی با اشاره به اینکه برنامههای سال گذشته براساس سند تحول باز تنظیم شد و در سال جاری تمام برنامههای وزارت آموزش و پرورش در تمام سازمانها و استانها مبتنی بر سند تحول بنیادین تنظیم شد، افزود: اگر بتوانیم با محدودیتهای اعتباری تخصیص خود را کامل دریافت کنیم در سال جاری در اجرای سند تحول گام جدی برمی داریم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در سوال مطرح شد که چرا آخرین مدرک تحصیلی فرهنگیان اعمال نمیشود، گفت: هر کارمند تنها یک بار میتواند مدرک تحصیلی خود را ارائه کند و این موضوع مختص آموزش و پرورش نیست، تلاش کردیم تا در این زمینه آموزش و پرورش مستثنی شود.
وی با بیان اینکه من به عنوان یک عضو در شورای عالی اداری تمام تلاش خود را کردم تا بتوانیم مدارک تحصیلی معلمان را اعمال کنیم، افزود: یکی از کارهای تشویقی برای معلمان اعمال مدارک تحصیلی آنان است، طی سه نامه به آقای انصاری تمامی این مطالب را منعکس کرده ام.
وزیر آموزش و پرورش در پایان با تاکید بر اینکه درخواست میکنم کمیسیون اجتماعی و یا آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی جلسهای را تشکیل و از آقای انصاری به عنوان عضو موثر شورای اداری دعوت کنند تا این موضوعات در آن نشست مطرح شود، گفت: اگر تبلیغات مسمومی در صداوسیما پخش میشود به وزیر آموزش و پرورش ارتباطی ندارد، اما تمام تلاش خود را برای پیگیری این موضوع به کار میگیرم.
تشریح سوال نماینده نیشابور از وزیر آموزش و پرورش
هاجر چنارانی در تشریح سوال خود از وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه در راستای ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و انسانی چه اقداماتی انجام شده است؟، گفت: هر زمانی که در جمع فرهنگیان حاضر میشویم عنوان میکنند که تعداد ما زیاد است، اما زیادی نیستیم.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با طرح سوالی مبنی بر اینکه اقدامات وزارت آموزش و پرورش برای احتساب آخرین مدرک تحصیلی معلمان چه بوده است، افزود: آموزش و پرورش جایگاه بسیار بالایی دارد و رهبر معظم انقلاب به این وزارتخانه به عنوان یکی از مهمترین ارکان اشاره کرده است.
وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش میتواند یک شهروند فعال تربیت کند، گفت: بین یک هیات علمی و یک معلم و آموزگار چه تفاوتی وجود دارد، تمام جامعه میدانند که کار آموزگار سختتر است، اما آیا مزایایی که برای هیات علمی در نظر گرفته میشود به معلمان نیز داده میشود.
چنارانی با تاکید بر اینکه خصوصی سازی مدارس از ۷ درصد به ۱۳ درصد افزایش یافته است، تاکید کرد: آیا شعار انقلاب اسلامی پولی کردن مدارس بود، در هیچ جای دنیا تا این حد مدارس خصوصی وجود ندارد، در خصوصی سازی مدارس چه منفعتی وجود دارد که تا این حد به دنبال آن هستید.
وی با بیان اینکه قرار بود حافظه محوری در مدارس کنار گذاشته شود، اما هم اکنون نمره ۲۰ جای خود را به عالی داده و همان نظام حافظه محوری پابرجا است، افزود: کنکور و مافیای آن امروز در آموزش و پرورش سیطره یافته در حالی که ۸۵ تا ۹۰ درصد رشتههای دانشگاهی به کنکور نیازی ندارند لذا این سوال مطرح میشود که کنکور چه منفعتی برای وزارت آموزش و پرورش دارد که به مافیا در این وزارتخانه کمک میکند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه فاصله حقوق معلم با پزشک حدود ۴۰ درصد است، گفت: یک دندانپزشک سه ساعت کار میکند و به اندازه حقوق یک ماه معلم دریافتی دارد.
وی از عدم ارتقای بحث درمان فرهنگیان همانند کارت طلایی، بیمه طلایی و سایر بخشهای مرتبط با حوزه درمان آنها انتقاد کرد.
چنارانی ضمن انتقاد از کاهش بودجه سالانه وزارت آموزش و پرورش، گفت: حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان امسال شامل افزایش حقوق نشده است و متاسفانه ۹۹ درصد بودجه آموزش و پرورش به پرداخت حقوق اختصاص مییابد و دیگر بودجهای برای سایر بخشهای این وزارتخانه نیست.
وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش نباید خود را درگیر ساخت و ساز مدارس کند، افزود: این وظیفه باید برعهده شهرداریها در شهرها و بنیاد مسکن در روستاها گذاشته شود و اختصاص درصدی از واردات، صادرات، مالیات و فروش نفت به این وزارتخانه ضروری است.
چنارانی با اشاره به اینکه تعریف سیستم مناسب برای رفاه و معیشت فرهنگیان و اصلاح وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از مطالبات به حق این قشر است، گفت: برای زیرساختهای اقتصادی این وزارتخانه چه اقداماتی صورت گرفته است، در حالی که آموزش و پرورش ۴ اردوگاه کشوری دارد چرا باید معلمان در سفرهای خود در مدارس ساکن شوند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر وزارتخانه باید یک پیوست آموزش و پرورش داشته باشد، افزود: چرا یک دانش آموز باید به دلیل نبود امکانات در آتش بسوزد، وزارت نفت در این بخش چه اقداماتی انجام داده است، سایر وزارتخانهها نیز وظایف خود را در برابر آموزش و پرورش به درستی انجام نداده اند در حالی که وزارت اقتصاد میتواند با همکاری بانکهای عامل برای جذب سرمایه گذار اقدام کند.
قانع شدن نماینده نیشابور از پاسخ بطحایی
هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه از پاسخهای وزیر آموزش و پرورش در خصوص ارتقای جایگاه این وزارتخانه به عنوان مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و انسانی قانع شد.
سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات متن سوال نماینده سوال کننده را به شرح زیر قرائت کرد: در راستای ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و انسانی چه اقداماتی انجام شده است؟
نتیجه بررسی:
در اجرای ماده (۲۰۷) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، سوال فوق در جلسه رسمی مورخ ۸/۱۱/۱۳۹۷ کمیسیون با حضور ۱۸ نفر از نمایندگان عضو کمیسیون، نماینده محترم سوال کننده و وزیر محترم مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سوال کننده از پاسخهای ارائه شده وزیر آموزش و پرورش، کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داده و مستند به بند (۳) ماده (۲۰۷) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش سوال جهت اعلام وصول در اولین جلسه ارسال میگردد.
انتصابات در آموزش و پرورش براساس چارچوب مشخص انجام میشود
در ادامه وزیر آموزش و پرورش گفت: در وزارت آموزش و پرورش چارچوبی برای تعیین مدیران داریم و براساس آن انتصابات صورت میگیرد.
بطحایی، در پاسخ به سوال علی وقف چی، نماینده زنجان و طارم افزود: برای اینکه بتوانیم انتصابات را مبتنی بر روال معین پیش ببریم ضوابطی را تعیین کرده ایم که چارچوب حرکت ما را مشخص میکند، مدرک تحصیلی، سنوات و رزومه را مدنظر قرار میدهیم سپس کاندیداها را بررسی میکنیم، در این فرآیند با بررسی رزومه، افراد امتیازبندی میشوند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بعد از انتصاب فرد در پست مدیریتی، گروهی عملکرد وی را تحت نظر قرار میدهند و اعضای این گروه معتمد من هستند، گفت: زمانی که به جایی میرسیم که فرد همکار باید جابه جا شود فرد را جابه جا میکنیم.
وی با اشاره به اینکه در خصوص استان زنجان فرد مدیر برغم جلسات برگزار شده با وی که اشکالات و مسائل مطرح شد، به جایی رسیدیم که باید تغییر صورت میگرفت، افزود: وظیفه داشتیم با استانداری زنجان و مجمع نمایندگان استان در خصوص این مدیر هماهنگی لازم را انجام دهیم.
بطحایی با تاکید بر اینکه باید از مسیر مشخص برای تعیین مدیران حرکت کنیم، اگر غیر از این باشد نمیتوان مسائل آموزش و پرورش را مدیریت کرد، گفت: ۶۰۰ هزار کلاس درس در آموزش و پرورش وجود دارد اگر نتوانیم از فرآیند مشخص عبور کنیم شیرازه کار از دستمان خارج میشود و نمیتوانیم آن را اداره کنیم.
وی با اشاره به اینکه در مباحث مطرح شده اتهاماتی به برخی از افراد میزنند که امکان دفاع از خود را ندارند، افزود: اشاره شد علیرغم اینکه فردی محکومیت جزایی و قضایی داشته در پست هیات مدیرهای منصوب شده، امکان انتصاب هیچ فردی بدون استعلام از مراجع ذی ربط وجود ندارد هرچند که وزیر قصد آن را داشته باشد.
بطحایی با تاکید بر اینکه آقای کریمی سالها قبل از من معاون بین الملل آموزش و پرورش بوده است، گفت: در زمینه انتصابات آموزش و پرورش آبروی من در گرو است، مطرح کردن این موضوعات زیر سوال بردن همکاران خودتان محسوب میشود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه براساس اختیاراتی که مجلس تعیین کرده جابه جایی مدیران از اختیارات وزیر است، افزود: استاندار قبلی زنجان به کرات اعلام میکرد اکنون وقت جابه جایی است، اما من تلاش کردم تا موضوعات مطرح شده برطرف شود، استاندار جدید اعلام کرد که صبر کنید تا مسائل را بیشتر بشناسند، مجمع نمایندگان استان اعلام میکرد که شرایط تزلزل به قدری تاثیر گذاشته که اگر جابه جایی امروز صورت بگیرد بهتر از فرداست.
وی با بیان اینکه با لحن بلند فضای دفتر من را بهم ریختید هرچند که چندین بار مسائل را برای شما توضیح و وظیفه خود را انجام داده ام، گفت: مجمع نمایندگان که در این نشست حاضر هستند اعلام میکردند که استان در حال فروپاشی است، چرا باید در آموزش و پرورش که یک لحظه آب خوش از گلوی من پایین نمیرود برای پستی حق را ناحق کنم.
بطحایی در پایان با تاکید بر اینکه اگر به این تشخیص رسیدم که براساس اختیارات فردی را تغییر دهم آن را انجام میدهم هرچند شما مخالف باشید، اما من با مجمع نمایندگان نیز در خصوص این جابه جایی مشورت کردم، افزود: باید از حق آقای نعمت اللهی دفاع کنم این فرد دارای سابقه است و قبل از اینکه به آموزش و پرورش آورده شود در سازمان برنامه و بودجه در رده معاون وزیر فعالیت میکرد.
تشریح سوال نماینده زنجان از وزیر آموزش و پرورش
علی وقف چی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس در تشریح سوال خود از وزیر آموزش و پرورش درباره دلایل عزل و نصبهای مدیران بدون توجه به حداقل ملزومات عزل و نصب مسئولان وزارت آموزش و پرورش از جمله مدیرکل آموزش و پرورش زنجان گفت: وزیر آموزش و پرورش به یک بانوی فرهنگی که در رأس آموزش و پرورش استان زنجان بود توهین کرد، چگونه در عرض ۸ ماه عملکرد این مدیر ارزیابی شده بود که بدون هیچگونه مراسم تودیع و معارفهای از سمت خود کنار گذاشته شد.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ توبیخی در پرونده این مدیر خانم وجود نداشته و حتی ۸ تشویقی به این فرد داده شده است، افزود: بهانه وزارت آموزش و پرورش این بود که این خانم مشکل امنیتی دارد، اما بنا بر گفته حراست هیچگونه مشکلی در پرونده این خانم وجود نداشته است.
وی با تأکید بر اینکه قائم مقام وزیر بدون هیچ گونه سابقه فعالیتی چنین سمتی را اخذ کرده است، گفت: نگاهها، انتصابات و انتخابها در وزارت آموزش و پرورش چالشهای بزرگی در این وزارتخانه ایجاد کرده است و عدهای در این وزارتخانه میخواهند به هر بهایی در مسند قدرت قرار گیرند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه چرا ۸ نفر از مدیران و معاونان وزارت آموزش و پرورش خارج از بدنه فرهنگیان انتخاب شدهاند، تأکید کرد: آیا قائم مقام وزیر خاک این وزارتخانه را خورده که چنین سمتی در وزارت آموزش و پرورش کسب کرده است. پشت پرده حضور وی در این وزارتخانه چیست؟
وقفچی با بیان اینکه فردی حکم هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان را اخذ کرده که بر اساس گزارش سازمان بازرسی متهم به فساد است، افزود: ارتقاء کشور در گرو توسعه جایگاه فرهنگیان است و قطعاً اگر کشور معلم خوبی نداشته باشد نمیتواند در جایگاه قضاوت قاضی خوبی داشته باشد.
این نماینده مردم در مجلس دهم بر افزایش حقوق فرهنگیان تاکید کرد.
وی گفت: اگر حقوق یک قاضی صد برابر شود، فساد ریشهکن نمیشود بلکه باید یک قاضی توانمند انتخاب شود تا بتوان فساد را ریشهکن کرد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تمام تلاش مجلس ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش و منزلت معلم است، افزود: راهی جز توجه به آموزش و پرورش وجود ندارد و حرکتهای وزیر اهانت به یک میلیون فرهنگی و نمایندگان است.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر آموزش و پرورش بگوید شاخصههای حضور برخی افراد در این وزارتخانه چه بوده است.
قانع شدن نمایندگان از پاسخهای بطحایی به سوال سوم
نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی، نمایندگان از پاسخ وزیر آموزش و پرورش در این زمینه با ۱۱۰ رأی موافق، ۷۰ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه قانع شدند.
در این نشست سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات متن سوال نماینده سوال کننده را به شرح زیر قرائت کرد:
دلایل عزل و نصبهای مدیران بدون توجه به حداقل ملزومات عزل و نصب مسئولین وزارت آموزش و پرورش از جمله مدیرکل آموزش و پرورش زنجان چیست؟
نتیجه بررسی:
در اجرای ماده (۲۰۷) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ابتدا سوال فوق با حضور وزیر و نماینده سوال کننده، در جلسه مورخ ۹/۱۰/۱۳۹۷ این کمیسیون مطرح و پس از استماع توضیحات جناب آقای وقف چی نماینده سوال کننده و پاسخهای بطحایی وزیر آموزش و پرورش و نظر به اقناع نماینده سوال کننده از پاسخهای ارائه شده وزیر، کمیسیون قلمرو سوال را منطقهای تشخیص داده و مستند به بند ۴ ماده ۲۰۷ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی راه حل پیشنهادی ذیل به موجب نامه شماره ۸۸۲۰۹ مورخ ۱۲/۱۰/۹۷ جهت بررسی به هیات رئیسه تقدیم شد.
پیشنهاد: جلسهای با حضور وزیر و مدیران کل حراست، بازرسی و رسیدگی به شکایات و معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش و همچنین رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری برگزار شود.
متعاقبا نظر به عدم نتیجه بخشی مساعی هیئت رئیسه در حل و فصل موضوع و اعلام وصول سوال منطقهای در جلسه علنی مورخ ۲۷/۰۱/۹۸ گزارش نهایی سوال جهت طرح در صحن علنی تقدیم میشود.