خودروسازان نباید روی الزاماتی که سازمان ملی استاندارد وضع میکند چانه زنی کنند
محمد اسلامی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در پایان نشست صد و سومین کمیسیون ایمنی راههای کشور که با حضور همه اعضا و مسئولان و نمایندگان دستگاههای قضایی، پلیس، امدادی و اجرایی در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد در پاسخ به سوالی درباره نقش کیفیت پایین خودروهای داخلی در افزایش تلفات انسانی در تصادفات جادهای افزود: برای ارتقای سطح کیفی خودروها، سازمان ملی استاندارد الزاماتی وضع میکند که نباید روی آن چانه زنی شود چراکه جان و سرمایه مردم و منابع ملی در میان است و چانه زنی و تخفیف روی این استانداردها پذیرفتنی نیست.
رئیس کمیسیون ایمنی راههای کشور افزود: از خودروسازان انتظار داریم که برای تحقق الزامات استاندارد در صنعت خودروسازی به حداقلها بسنده نکنند و توجه آنها به حداکثرها باشد و از این طریق اجازه دهند صنعت خودروسازی ما رشد کند.
وی ادامه داد: از گذشته امیدوار بودیم و همچنان انتظار داریم که صنعت خودروسازی ما در فضای طراحی و خلق خودروهای جدید و پلتفرم گام بردارد و زنجیره تامین داخلی خودرو را به زنجیره تامین جهانی متصل کند و از طریق قدرت سازی در تولید اقلام و متعلقات خودرو بتواند وارد بازارهای جهانی خودرو شده و کشور را از صنعت مونتاژ نجات بخشد.
رئیس کمیسیون ایمنی راهها با اشاره به اینکه فرهنگ رانندگی، جاده و خودرو در کشور ما هنوز جای کار دارند گفت: سالهاست که در فرایند صنعت خودروسازی ما، همه خودروسازها اعم از دولتی و خصوصی تا یکجا بصورت موازی پیش رفته اند، اما باید خودروسازان به لایههای بالاتر که ارزش افزوده بالاتری هم خلق میکند هجرت کنند و خودروهایی در تراز جهانی تولید کنند تا موجب ایجاد آبرو برای صنعت کشور شود.
ساماندهی خودروهای سنگین و کشندهها تا ۶ ماه دیگر
وزیر راه و شهرسازی: در این طرح همه خودروهای سنگین ملزم به نصب حفاظ ایمنی حاشیهای و اخذ پلاک جدید برای یدک کش خود هستند
محمد اسلامی همچنین در پایان صد و سومین نشست کمیسیون عالی ایمنی راهها که با حضور نمایندگان ارشد قوه قضاییه و پلیس راه، دستگاههای امدادی و اجرایی و بیمه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد افزود: یکی از مصوبات مهم این کمیسیون برای کاهش تصادفات، ساماندهی یدک کشها اعم از کامیون ها، تریلی و کانتینرها بود و امروز با توجه به مصوبه کارگروه مربوط، تصمیم گرفته شد در مهلت شش ماهه، همه یدک کشهای جدید، فقط بعد از انطباق با استانداردهای لازم در این بخش، قادر به دریافت پلاک باشند و یدک کشهای قدیمی هم که اکثرا فاقد استاندارد بودند ملزم به نصب حفاظ جانبی و رعایت استانداردهای دیگر یدک کشها هستند.
وی افزود: از این پس باید تمام کامیونها و کشندهها و یدک آنها حفاظ ایمنی داشته باشند چراکه در اکثر تصادفات، خودروی سواری به زیر کامیون کشیده میشود و داشتن این حفاظ موجب میشود که خودروی سنگین، سواری را زیر نگیرد.
اسلامی تصریح کرد: خودروهای موجود و یدک هایشان هم، در مدت ۶ ماه فراخوان شده و ضمن دادن پلاک موقت به یدک ها، هم در معاینه فنی و هم بیمه، یدکهای کامیونها و کشندهها کنترل شده و اگر اصلاح نشود، باید یدک دیگری جایگزین یدک فعلی آنها شود.
وزیر راه و شهرسازی از وفاق کامل همه دستگاهها در تصویب این مصوبه خبر داد و گفت: مورد دیگری که امروز روی آن بحث و تبادل نظر شد، تمدید همکاری و نظارت همه دستگاههای امدادی و اجرایی و پلیس در زمان سفرهای نوروزی با توجه به موفقیت این همکاری در کاهش تصادفات بود.
وی افزود: امروز در کمیسیون ایمنی راهها عملکرد همه دستگاههای اجرایی در ایام تعطیلات نوروز ۱۳۹۸ مرور و مشخص شد تصمیمات اسفند ماه گذشته این کمیسیون در یکپارچگی و همکاری دستگاهها در استقرار و آشکار سازی نقاط حادثه خیز و استقرار پلیس در طول راهها منجر به کاهش ۲۰ درصدی تلفات سوانح در راهها نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۷ شد.
وزیر راه افزود: با توجه به اینکه حجم ترددهای نوروزی به دلیل شرایط آب و هوایی امسال حدود ۶ درصد کاهش یافت، اما تلفات حوادث حمل و نقل عمومی ما ۶/۵ درصد کاهش داشت که نشان دهنده عملکرد موفق و ایمنتر این بخش بوده است.
وی واژگونی خودروها را یکی از مهمترین دلایل تلفات جادهای در نوروز امسال دانست و گفت: بخشی از این واژگونیها بدلیل نداشتن مهارت راننده در کنترل خودرو و بخشی هم متاثر از شرایط جوی بود و امروز مقرر شد سامانه هماهنگی سفرها را زنده نگهداریم و همان فعالیت را به گونهای مراقبت کنیم که بعد از تعطیلات، میزان تلفات جادهای رشد نکند چراکه اساسا تلفات جادهای به هر میزان برای ما غیر قابل قبول است.
وزیر راه و شهرسازی ساماندهی یکپارچه اطلاعات حوادث را از مصوبات مهم دیگر امروز کمیسیون ایمنی راهها دانست و گفت: اگر مردم اطلاع دقیقی از حوادث و علل آن داشته باشند، بطور طبیعی کنترل و مراقبت از الزامات رانندگی را بیشتر رعایت میکنند و به همین دلیل به چند دستگاهی که اطلاعات خود را در سامانه یکپارچه اطلاعات حوادث وارد نکرده بودند یک ماه مهلت داده شد تا اطلاعات خود را به سامانه وارد کنند.
وی همچنین گفت: یکی از طرحهای مهم وزارت راه و شهرسازی که از طریق اپلیکیشن ۱۴۱.ir اجرا شده ساماندهی امداد خودروهاست چراکه ما معتقدیم باید خودروهایی به سایر خودروها امداد رسانی کنند که در سامانه مشخص باشند و در این اپلیکیشن همه اطلاعات سفر از جمله راهها و اطلاعات درباره سفر از جمله امداد خودروها وجود دارد.