به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، عباس خطیبی با اعلام این خبر افزود: اهداف سال ۱۳۹۸ مانند سال گذشته علاوه بر توسعه خطوط ریلی کشور به صورت ویژه در مسیر تحقق هدف اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی کشور برنامه ریزی شده و امسال با هدف اتصال تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی به شبکه ریلی از مسیر دوم و اتمام راه آهن میانه - تبریز و اتصال ریلی ایران به کشور افغانستان آغاز شده است.
وی در خصوص عملیات اجرایی راه آهن میانه - تبریز گفت: اتمام راه آهن میانه تا بستان آباد هدف ابتدایی ما در مرحله اول این طرح است که هم اکنون عملیات زیر سازی این محور تکمیل شده و در بخش رو سازی نیز ریل گذاری، بالاست ریزی، رلواژ اول و دوم به طول ۱۳۲ کیلومتر و حدود ۶۰ درصد جوشکاری درز ریل و فیبر نوری به اتمام رسیده و عملیات تکمیل خط و ایستگاه بستان آباد با پیشرفت ۷۰ درصدی در دست اقدام است.
خطیبی با اشاره به شرایط جوی منطقه و سرمای هوا ادامه داد: ممکن است زمان پیش بینی شده برای افتتاح با در نظر گرفتن شرایط جوی در پروژه و ادامه بارش برف تا به امروز در منطقه، کمی به تاخیر بیافتد، اما در صورت تامین به موقع منابع و مساعد بودن شرایط جوی، محدوده میانه تا بستان آباد تا تیر ماه به اتمام خواهد رسید.
معاون ساخت و توسعه راه آهن از تلاش برای اتمام عملیات اجرایی بستان آباد تا تبریز خبر داد و گفت: زیرسازی مسیر ۸۰ درصد تکمیل شده و بخش عمده باقیمانده عملیات مربوط به پیچیدگیهای طراحی و مهندسی در محدوده اتصال به ایستگاه راهآهن موجود در تبریز است.
وی افزود: در حال حاضر تمرکز بر اجرای عملیات اجرایی عرشه چند دستگاه پل بزرگ است و خوشبختانه با تامین نقدینگی در اواخر سال گذشته بخشی از ورقهای مورد نیاز برای عرشه فلزی پلها خریداری شده و امیدواریم به زودی شاهد اتمام عملیات عرشه این پلها با دهانههای ۳۰ تا ۵۰ متری باشیم.
خطیبی تملک اراضی محدوده ایستگاه ائلگلی تبریز را بخش دیگری از مشکلات این پروژه برشمرد و اضافه کرد: برنامه ریزی شده تا پایان سال و اوایل سال ۱۳۹۹ راه آهن به ایستگاه ائل گلی برسد که برای این منظور رفع مشکلات معارضین منطقه و آزاد سازی مسیر در رسیدن به این هدف به ویژه رفع معارض در محدوده ایستگاه ائل گلی نقش مهمی دارد.
وی تکمیل راهآهن خواف تا هرات افغانستان را منوط به رفع مشکلات کمبود منابع مالی این پروژه دانست و گفت: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه در شهریور ماه به بهره برداری خواهد رسید.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها با اشاره به ریل گذاری ۱۸۰ کیلومتر راه آهن در سال گذشته اعلام کرد: برای رسیدن به هدف سال گذشته، ۱۹۴ کیلومتر زیر سازی مسیر و بیش از ۱۳ هزار متر مربع عملیات ساخت ایستگاه انجام شد.
خطیبی در خصوص برنامه ریزی امسال گفت: زیرسازی ۲۴۸ کیلومتر مسیر ریلی جدید و تکمیل ریل گذاری ۲۴۰ کیلومتر مسیر جزو اهداف امسال است که در صورت تامین اعتبار به ویژه تخصیص اعتبارات نقدی تحقق مییابد.