گزارش مکتوب
شتاب توسعه استان همدان با گسترش شبکه ریلی
راه آهن یکی از ارزانترین ، راحت ترین و ایمن ترین وسایل حمل و نقل بار و مسافر است و توسعه آن آهنگ پیشرفت را شتاب می بخشد.
راهآهن تهران-همدان- سنندج از طرح های مهر ماندگار و از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان در سال ۸۳ است ، قسمت نخست آن یعنی تهران- همدان در اردیبهشت سال ۹۶ افتتاح شد .
کارشناس راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه راهآهن تهران ـ همدان ـ سنندج به طول۴۱۰ کیلومتر بهصورت یکخطه با سرعت طرح۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای مسافری و۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای باری طراحیشده است می گوید : راهآهن تهران-همدان به طول ۲۶۷ کیلومتر در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، غرقآباد، فامنین و همدان عبورمی کند .
شتاب توسعه استان همدان با گسترش شبکه ریلی شتاب توسعه استان همدان با گسترش شبکه ریلی شتاب توسعه استان همدان با گسترش شبکه ریلی شتاب توسعه استان همدان با گسترش شبکه ریلی شتاب توسعه استان همدان با گسترش شبکه ریلی شتاب توسعه استان همدان با گسترش شبکه ریلی شتاب توسعه استان همدان با گسترش شبکه ریلی شتاب توسعه استان همدان با گسترش شبکه ریلی شتاب توسعه استان همدان با گسترش شبکه ریلی شتاب توسعه استان همدان با گسترش شبکه ریلی
مزایای ریل ، قطار و راه آهن
"مهدی محسنی" با بیان اینکه با راه اندازی قطار مدت زمان سفر کاهش یافته است می افزاید : یقینا با گسترش حمل و نقل ریلی در استان حوادث جاده ای کاهش و مصرف سوخت نیز کمتر خواهد شد.
"زهرا سلطانی" یک شهروند همدانی با اشاره به اینکه سفر با قطار بسیار با صرفه است می گوید: در سفر خود که تابستان امسال با راه آهن همدان انجام شد اگرچه برخی مشکلات بود اما به طور کلی رضایت داشتم.
شتاب توسعه استان همدان با گسترش شبکه ریلی شتاب توسعه استان همدان با گسترش شبکه ریلی شتاب توسعه استان همدان با گسترش شبکه ریلی شتاب توسعه استان همدان با گسترش شبکه ریلی
ظرفیت مناسب حمل بار با قطار باری
این خط آهن تنها برای حمل مسافر در نظر گرفته نشده است و آبان ماه امسال برای نخستین بار۵۰۰ تن کود شیمیایی به وسیله حمل و نقل ریلی از بندر امام به همدان منتقل شد.
سرپرست معاونت اقتصادی و منابع انسانی استانداری همدان با بیان اینکه همدان یک استان کشاورزی محسوب می شود می گوید : پیش بینی می شود از طریق ایستگاه راه آهن سالانه بیش از دو میلیون تن کالا و بار جابجا شود.
"سید محمود عسگریان"می افزاید : با بسیاری از کارخانه های استان همانند "سیمان" رایزنی شده که کالای خود را با قطار جابه جا کنند.
پروژه راه آهن همدان–تهران با وجود آنکه بیش از یک سال از افتتاح آن می گذرد با مشکلاتی مواجه است .
"امیدی" یک شهروندان همدانی با بیان اینکه در همدان قطار به صورت مستقل به تهران وجود ندارد می گوید : مسافران می بایست با قطاری که به مشهد می رود همراه و در ایستگاه ساوه پیاده شوند که البته این قطار سهمیه کمی هم دارد.
بعد از وعده هایی که بنا به گفته مسئولان استانی از جانب مسئولان کشوری بود، علت محقق نشدن این امر ریل گذاری نبودن مسیر تهران اعلام شد که با پیگیری های زیاد قطار همدان- تهران تاکنون راه اندازی نشده است و فقط قطاری که به مشهد می رود در مسیر خود در ایستگاه ساوه و تهران نیز توقف های چند دقیقه ای دارد.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران معتقد است باید به صورت شاتلی ارتباط بین همدان- تهران سرعت بخشیده شود ، زیرا هم اکنون مسافت همدان- تهران با خودرو ۳ ساعت و نیم است که با قطار این مقدار باید کاهش یابد تا برای شهروندان به صرفه باشد.
شتاب توسعه استان همدان با گسترش شبکه ریلی شتاب توسعه استان همدان با گسترش شبکه ریلی شتاب توسعه استان همدان با گسترش شبکه ریلی
قطار همدان-تهران ، در حد وعده و وعید
"سعید محمدزاده" با بیان اینکه در حال رایزنی برای تهیه ناوگان برای مسیرهمدان- تهران هستیم می گوید: هم اکنون کل مسیر ریل گذاری شده است و فقط باید قطار برای این مسیر تدارک دیده شود.
این مسئول با اشاره به اینکه برای راه اندازی مسیر همدان- تهران باید از واگن های بخش خصوصی استفاده شود می گوید براساس گفته های آنان این مسیر برای جابجایی مسافر از نظر اقتصادی به صرفه نیست .
او با اشاره به اینکه قرار شده است یک قطار برای مسیر همدان- تهران اختصاص یابد می گوید : این موضوع هم اکنون در حد قول و وعده است.
در مراسم معارفه مدیرکل راه و شهرسازی استان که آبان ماه امسال برگزار شد زمانی که "حاجی بابایی" نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس از روند راه اندازی قطار همدان- تهران گلایه کرد ،" علیرضا محفوظی" معاون حقوقی و امور مجلس و استانهای وزیر راه و شهرسازی گوی را در میدان استان همدان انداخت و گفت : "نباید تنها چشم به دولت داشت ."
مشکلات ایستگاه فعلی قطار
یکی دیگر از مشکلاتی که شهروندان استان با آن مواجه اند دور بودن ایستگاه قطار از مرکز شهر همدان است.
"سمیرا مرتضوی" از شهروندان همدانی که چندین بار از قطار استفاده کرده است می گوید: مسافران می بایست از ایستگاه باری که ۱۳ و نیم کیلومتر با شهر همدان فاصله دارد استفاده کنند که این خود موجب ایجاد سفر اضافی می شود .
او نداشتن روشنایی و علائم رانندگی را از دیگر مشکلات این مسیر می داند و می گوید : تردد در این مسیر بویژه شب ها بسیار خطرناک است.
برای تکمیل راهآهن تهران-همدان باید ادامه خط تا داخل شهر ساخته و ایستگاه راهآهن مسافری احداث شود، طرحی که علی رغم کلنگ زنی آن و گذشت بیش از ۱۹ ماه از افتتاح این راه آهن هنوز محقق نشده است.
" فرزانه" مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان که هم اکنون در معاونت عمرانی مشغول فعالیت است در گفتگویی با رسانه ها در تاریخ ۲۹ اریبهشت امسال گفت : ایجاد ایستگاه درون شهری قطار همدان نیازمند اعتبارات کلان است.
سرپرست توسعه و زیرساخت کشور نیز در پاسخ به وضعیت ایستگاه درون شهری همدان با بیان اینکه مسیر درون شهری قطار در همدان ۱۳و نیم کیلومتر است می گوید : زیرسازی ۲ کیلومتر ابتدایی این مسیربه اتمام رسیده ، مطالعه ۷ و نیم کیلومتر بعدی هم انجام و برای ۴ کیلومتر انتهایی که در داخل شهر است نیز در حال گفتگو هستیم .
"عباس خطیبی" درباره ساختمان ایستگاه درون شهری نیز می افزاید : این ساختمان مطابق با فرهنگ مردم همدان ساخته خواهد شد .
شتاب توسعه استان همدان با گسترش شبکه ریلی شتاب توسعه استان همدان با گسترش شبکه ریلی شتاب توسعه استان همدان با گسترش شبکه ریلی شتاب توسعه استان همدان با گسترش شبکه ریلی
دو طرح پیشنهادی برای ایستگاه قطار
کارشناسان برای مسیر داخل شهر تا ایستگاه درون شهری دو طرح پیشنهادی ریل گذاری به صورت زیرزمینی و دیگری به صورت احداث پل در نظر گرفته اند.
"محمد زاده" مدیرعامل رجا معتقد است : ایجاد مسیر زیرزمینی هزینه ای افزون بر۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد.
"آقای عراقی" معاون عمرانی استانداری همدان با احداث مسیر روگذر قطار مخالف است .او می گوید : "احداث ریل به صورت پل و یا در سطح زمین موجب سرو صدا و زشت شدن نمای شهر می شود."
"محمدزاده" با اشاره به اینکه می توان با ایجاد دیوار صوتی مانع سروصدا شد معتقد است : "اگر ایستگاه درون شهری غیر از کنار ترمینال ساخته شود جذابیتی نخواهد داشت و فرقی با ایستگاه فعلی در نزدیکی روستای رباط شورین ندارد."
"محمدسعید ایزدی" معاون وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه انتقال ایستگاه راهآهن به داخل شهر برای رفاه حال مردم است می گوید: باید بین ایستگاه راهآهن و شهر برای مسافران امنیت وجود داشته باشد.
راه سوم برای حل مشکل ایستگاه قطار
البته جدای از نظراتی که در بالا در مورد جابجایی ایستگاه راه آهن مطرح شد، با توجه به وضعیت درآمدی دولت و هزینه های بالای ایجاد ایستگاه جدید راه آهن به نظر می رسد یکی از راههای حل این مشکل هم می تواند تقویت ایجاد حمل و نقل عمومی و مسائل ایمنی از داخل شهر تا ایستگاه راه آهن فعلی و بالعکس باشد به نحوی که رضایت مسافران را در پی داشته باشد، این راه از هزینه های مجدد برای ساخت ایستگاه جدید و مسیر ایستگاه فعلی تا ایستگاه جدید جلوگیری می کند.
سفر با خودرو به تهران در حدود ۳.۵ ساعت زمان می برد که برای راه اندازی حمل و نقل ریلی این مسیر یقینا باید سرعت قطار در راستای کاهش زمان افزایش یابد تا برای شهروندان مقرون به صرفه باشد.
قطار همدان سریع السیر می شود؟
هنگامی که نخستین مسافران قطار از همدان در اردیبهشت ماه سال ۹۶ راهی مشهد شدند، یک سرمایهگذار نامدار همدانی به نام "محمد رضا شاه نظری" در مراسم بدرقه نخستین مسافران و در جمع خبرنگاران از راهاندازی قطار سریعالسیر همدان- تهران در آینده نزدیک خبر داد،
وعده ای که نه تنها روی زمین ماند بلکه خبری از"شاهنظری" هم نشد. چندی بعد نیز در وعده ای دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت یعنی "امیر خجسته" خبر از سرمایهگذاری چینیها داد. او مهرماه ۹۶ در مصاحبه با رسانههای مختلف استان خبر از این سرمایهگذاری داد و اعلام کرد که دولت توان سرمایهگذاری ندارد.
"جبارعلی ذاکری" معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه خط فعلی همدان- تهران ارتقاء سرعت داده شده و به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است می گوید: در خصوص سریعالسیر کردن راهآهن همدان-تهران وظیفهای برعهده ما نیست و ما وظیفه خود را در این حوزه انجام دادیم.
مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران هم با بیان اینکه راه آهن تهران- همدان- سنندج از ابتدا برای سرعت۱۶۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شد می گوید : البته به مرور زمان به سرعت مورد نظر میرسد چرا که بر اساس حرکت قطار سرعت پایدار میشود.
"وحید علیقارداشی" می افزاید: راهآهن یک برنامه کلی را در کشور برای احداث خطوط سریعالسیر دنبال میکند از جمله مسیر تهران–همدان که در مرحله مذاکره است.
مدیرکل راه آهن همدان، اداره ندارد
از زمان افتتاح راه آهن همدان به دلیل نداشتن سازمانی در استان مدیریت این راه آهن با استان قم بود که در آذرماه امسال همدان بر روی کاغذ صاحب اداره کل راه آهن و همزمان مدیریت راه آهن غرب کشور به مدیریت "روح الله تقی" زاده شد ، اما هنوز به طور عملی اداره ای به این منظور در همدان ایجاد نشده است..
استان همدان استانی با ظرفیت بالا در زمینه های گردشگری، معدنی و کشاورزی است که با ۹ استان کشور همسایه است. یقینا توسعه حمل و نقل ریلی می تواند نه تنها سهم بسزایی در استان بلکه در کشور نیز داشته باشد و همدان را به کریدور ریلی غرب به شرق و شمال به جنوب کشور تبدیل کند.
تنظیم و نگارش : لیلا نادعلی فر