رونق توليد کالاهاي داخلي بدون فعاليت مثمر رسانه اي ممکن نيست. اين رسانه ها هستند که مي توانند با استفاده از کارکردهاي اطلاع رساني، آموزش و سرگرمي خود براي به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد ملي به حرکت درآيند.
پژوهش خبری صدا وسیما: توليد و مصرف چرخ دنده هاي اقتصادي هستند. کشورهاي سرمايه داري از رسانه هاي خود به صورت پيدا و پنهان براي به حرکت درآوردن فروش کالاهاي انبوه و جلوگيري از رکود اقتصادي استفاده مي کنند. سال هاست که جريان سرمايه داري به طور گسترده اي رشد اقتصادي خود را به جريان رسانه اي خود گره زده است و سعي کرده است براي کسب سود پديده مصرف گرايي را در کشورهاي جهان سوم رقم بزند. نمونه بارز رشد مصرف گرايي را بايد در صنعت فيلم سازي و سرگرمي غربي جستجو کردکه با ايجاد سبک زندگي مصرفي بازار بزرگ جهاني براي خريد کالاهاي کارخانه هاي خود ايجاد کرده است.
امسال در کشور ما به ابتکار مقام معظم رهبري سال رونق توليد نام گذاري شده است. رونق توليد کالاهاي داخلي بدون فعاليت مثمر رسانه اي ممکن نيست. اين رسانه ها هستند که مي توانند با استفاده از کارکردهاي اطلاع رساني، آموزش و سرگرمي خود براي به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد ملي به حرکت درآيند. رسانه ها بايد به کمک توليد کننده داخلي و مصرف کنننده داخلي بيايند و برحسب وظيفه ذاتي خود به عنوان يک ميانجي و حلقه اي واسطي عمل کنند که کالاي وطني را به مصرف کننده داخلي و حتي خارجي برسانند.
مراحل اقناع مخاطب و پذيرش مصرف کالاي داخلي که به رونق توليد منجر مي شود، کار ساده اي نيست. براي رونق توليد رسانه هاي ما بايد گام هاي متعددي بردارند. تغيير نگرش و باور مردم به کالاهاي داخلي فرايندي است که به صورت اتفاقي و ناگهاني شکل نمي گيرد. آگاهي از توليد و ويژگي ها و قابليت کالاي ايراني براي مصرف کنندگان ايراني گام ابتدايي است. در خيلي از مواقع مردم ما از وجود برخي کالاهايي ايراني و قابل رقابت بودن آنها با کالاهاي خارجي اطلاعات کافي ندارند، کارکرد اطلاع رساني رسانه ها براي معرفي انواع و اقسام کالاهاي ايراني بايد به صورت حداکثري مورد استفاده قرار گيرد. ظرفيت اطلاع رساني رسانه ها براي انواع توليدات ساخت ايران با وجود تعداد زياد رسانه هاي صوتي، ، مکتوب و مجازي در داخل کشور ظرفيت کمي نيست.
در گام دوم رسانه ها بايد بتوانند براي اقناع انگيزه و علاقه مخاطب ايراني به کالاي وطني را ايجاد کنند. اين مرحله از کار رسانه اي ظرافت و هنرمندي هاي خاص خود را دارد. توليد پيام رسانه اي و استفاده از ظرفيت آموزشي و سرگرمي رسانه اي براي ارسال پيام مستقيم و غيرمستقيم به مخاطب هدف کار پيچيده اما تاثيرگذاري است که اين مهم نياز به مشارکت قوي و هماهنگ رسانه ها را دارد. بيان چرايي و چگونگي توليد يک کالاي ايراني در اين مرحله صورت مي گيرد که مي تواند قابليت هاي کالاهاي داخلي را نسبت به کالاي غيروطني نشان دهد و اهميت کار و کارگر ايراني را بازنمايي کند.
رسانه بايد از توليدکننده کالا افزايش قابليت ها را مطالبه کند و از طرف ديگر قدرت افکار عمومي را در مصرف يک صداي کالاي ايراني براي رونق توليد طلب کند. مرحله سوم اقناع مخاطب با جريان سازي رسانه اي همراه است. کمپين هاي متعدد رسانه اي براي مصرف کالاي ايراني بايد شکل بگيرد. رسانه ها بايد گروه هاي مرجع جامعه را براي جريان سازي رسانه اي در خصوص مصرف کالاي ايراني به صحنه بياورد و موج رسانه اي رونق توليد در جامعه را ايجاد کند.
پژوهش خبری// دکترهادی البرزی