وزیر صنعت: صادرات پیشران و موتور توسعه اقتصادی کشور در سال آینده است که یکی از لوازم آن برندسازی است
وی گفت: در مبانی این مهم، هیچ اختلافی بین دولت، مجلس و بخش خصوصی وجود ندارد، اما باید موانع صادراتی و برندسازی را جمع بندی کنیم.
رحمانی افزود: حتی در شرایط کنونی تحریم نیز میتوان کارهای زیادی انجام داد و شاهدیم بسیاری از واحدها در حال فعالیت بوده و تحریمها را به نوعی دور میزنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از طرحهای ویژه سال آینده وزارت صنعت، تاکید روی صادرات و بخش معدن است.
رحمانی افزود: ارزش تولیدات بخش معدن ۲۰ میلیارد دلار است که پارسال فقط ۹ میلیارد دلار آن را صادرات تشکیل میداد و امسال نیز به بیش از هفت میلیارد دلار صادرات رسیده است.
وی همسایه بودن تعداد کشورهای زیادی با ایران را یکی از ظرفیتهای اصلی صادرات برشمرد و گفت: هدف اصلی ما در شرایط فعلی، حفظ تولید است و حتی از موضوع توسعه نیز مهمتر است، زیرا به معنای حفظ اشتغال موجود خواهد بود.
رحمانی افزود: باید برند ایرانی را جدی بگیریم تا تولید و اشتغال توسعه یابد.
وزیر صنعت گفت: مسائل و مشکلات تولیدکنندگان و برندها را میشناسیم و واقفیم، امروز برندسازی یک ضرورت است و اگر بخواهیم کالای ایرانی را به جهانیان بقبولانیم، راه آن از برند سازی میگذرد.
وی افزود: صادرات جهان نیز در سالهای گذشته به همین شیوه یعنی برندسازی تقویت شده است و امروز برندها در سطح جهان باهم رقابت میکنند نه کشور ها.
رحمانی گفت: برندسازی تقویت یک ملت و اقتصاد است، در این پیوند باید کار فرهنگی و رسانهای انجام دهیم.
وی افزود: امروز تشکیل شرکتهای صادراتی تخصصی یک نیاز بوده و باید جدی گرفته شود.
رحمانی با اشاره به ظرفیت بالای کاشی و سرامیک در کشور که با بهترین استاندارد ارائه میشود، گفت: شاید تا ۲ برابر آن ظرفیت برای صادرات در کشورهای اطراف ما وجود دارد، اما در عمل صادرات این اقلام بسیار ناچیز است.
وزیر صنعت با اشاره به تدوین نقشه راه معدن افزود: حتی در حوزههایی مانند خودرو که با بحران مواجه شدیم، همچنین لوازم خانگی، پوشاک و لوازم الکترونیک هم بسته ساماندهی تدوین شده است.
در این مراسم از ۲۳ نشان تجاری برتر کشور با اهدای تندیس و لوح یادبود قدردانی شد.