پخش زنده
امروز: -
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران از افزایش ۱۰ هزار درصدی (۱۰۰ برابری) صادرات ایران در چهار دهه گذشته خبر داد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ محمدرضا مودودی در مراسم دومین جایزه ملی برندهای (نشانهای تجاری) برتر در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران افزود: این میزان رشد در صادرات، حاصل تلاش نشانهای تجاری داخلی است که همچنان رو به پیشرفت است.
وی گفت: در جهان امروز شتاب و سرعت موجب به وجود آمدن عصر پیچیدگیهای انتخاب شده است.
رحمانی افزود: زمانی کارخانجات، سرمایهها، سرمایه فکری و نوآوریها، تعیین کننده قدرت اقتصادی بودند، اما امروز برندها تعیین کننده جایگاه کشورها هستند.
مودودی گفت: امروز ۱۰۰ برند برتر جهان، ۱۸۷۲ میلیارد دلار ارزش دارند که معادل ۱۱ درصد کل صادرات جهان است، در این میان ۱۰ برند نخست، حدود ۴۲ درصد از کل ارزش برندها و پنج درصد از مجموع صادرات جهان را تشکیل میدهند.
وی افزود: سهم ایران با ۱.۲ درصد جمعیت، جغرافیا و تولید ناخالص داخلی جهان از صادرات کمتر از سه دهم درصد است.
سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: در نیم قرن گذشته اقتصاد ایران ۶.۶ برابر شده، این در حالی که اقتصاد هند ۱۳ برابر، مالزی ۲۰ برابر و چین ۶۰ برابر شده است و بخش عمده این بزرگ شدن بر عهده برندها بوده است.
وی افزود: در چهار دهه گذشته پس از انقلاب در حوزه تولید و صادرات رشد چشمگیری داشتهایم و امروز بیشترین واردات مربوط به مواد اولیه است.