مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی: حدود ۱۵۰ هزار خودروی فرسوده در کشور داریم که اگر طرح نوسازی از سر گرفته نشود تا پایان سال آینده به ۱۹۰ هزار دستگاه تاکسی خواهد رسید.
وی گفت: تاکنون ۷۴ هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شده و ۶۴ هزار دستگاه تاکسی جدید به متقاضیان تحویل داده شده است.
ضامنی افزود: متاسفانه به واسطه مشکلاتی که در حوزه تولید خودرو رخ داد که بخشی از آن به حوزه تحریمها و بخش دیگر آن به بی مهری شرکتهای خودروسازی به طرح نوسازی تاکسی مربوط میشود، این طرح به اجرا نرسید و از ابتدای امسال تاکنون از ۴ هزار و ۵۰۰ متقاضی طرح نوسازی تنها هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی جدید از شرکتهای خودروسازی به متقاضیان داده شده است.
وی گفت: این خودروها به افرادی تحویل شده است که تا پایان سال ۹۶ همه فرآیند نوسازی و تشکیل پرونده را انجام داده بودند.
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور افزود: شرکتهای خودروساز به ویژه شرکت ایران خودرو اعلام میکنند که تولید آنها حدود ۴۰۰ هزار خودرو در سال کاهش یافته است، اما ما به آنها گفتیم که اگر ۵ تا ۱۰ درصد از این تولید را به حوزه تاکسیرانی اختصاص دهند میتوانیم سالانه ۲۰ هزار تا ۴۰ هزار خودروی فرسوده را نوسازی کنیم بنابراین دلیل کاهش در تولید منطقی نیست و مشکل سیاست گذاری خودروسازان است و باید راهبرد مشخصی را برای تداوم طرح نوسازی ترسیم کنند.
ضامنی اضافه کرد: طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی و به طور کلی حمل و نقل عمومی منافع عمومی کشور را دنبال میکند و کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت در این طرح دیده شده است.
وی گفت: این درحالی است که افراد زیادی در شهرهای کشور به علت فرسودگی خودروهایشان و ممانعت خودروسازان از تحویل خودروهای جدید به آنان معیشت شان با مشکل مواجه شده است.
ضامنی درباره تعداد تاکسیهای فرسوده شهر تهران نیز گفت: از ابتدای طرح ۳۵ هزار دستگاه تاکسی فرسوده داشتیم که ۱۶ هزار دستگاه نوسازی شد و اکنون ۱۸ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در شهر تهران تردد میکند که نقش موثری در آلودگی هوا و مصرف بالای سوخت دارد.