به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ مرتضی ضامنی با بیان اینکه این طرح از زمان اجرا چند مرتبه متوقف شده و دوباره ادامه یافته است، افزود: اوج توقف این طرح بهمن ۱۳۹۶ بود که دلیل آن طلبکاری ۱۱۰ میلیارد تومانی خودروسازان به گمرگ اعلام شد و طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده پس از توقف چندماهه، خرداد سال گذشته با حرکتی کند به جریان افتاد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور علت توقف این طرح را نبود تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگی دانست و گفت: این موضوع باعث شده است گمرک معوقات خود را به ایران خودرو نپردازد و در نتیجه شرکت خودروساز نیز پیش فاکتور صادر نکند و اعتباری که هر ساله در قانون بودجه برای این نوسازی تاکسیها تخصیص داده میشود، پاسخ انباشت فرسودگی را نمیدهد.
وی تصریح کرد: این توقف تا اوایل ۹۷ ادامه داشت تا اینکه در خرداد همان سال زمزمههایی به گوش رسید که قرار است شرکت خودروساز صدور پیش فاکتور را برای تعویض تاکسیهای فرسوده آغاز کند؛ بنابراین این طرح در اواسط خرداد دوباره به جریان افتاد، اما روند بسیار کندی داشت.
ضامنی اضافه کرد:گرانی قطعات خودرو و گرانی قیمت تمام شده خودرو که هر روز شاهد بالا رفتن آن هستیم، موجب شده است که خودروساز در نبود ثبات قیمت و افزایش هر روزه قیمت آن برای تحویل تاکسیهای نو کوتاهی کند و در عمل شاهد توقف این طرح باشیم. طرحی که در حمل و نقل عمومی شهری، نقش بسیار مهمی ایفا میکند و با نوسازی ناوگان تاکسیرانی به خصوص در کلان شهرها میتواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشوری گفت: دو عامل موجب توقف طرح نوسازی خودروها در سال ۱۳۹۶ در بهمن ماه بود. در آن زمان ۱۱۰ میلیارد تومان به خودروساز بدهکار بودیم در نهایت در سال ۹۷ بدهی گمرک به شرکت خودروساز توسط سازمان برنامه و بودجه کارسازی شد و ۱۱۰ میلیارد تومان معوقات تا پایان سال ۹۶ پرداخت شد.
وی ادامه داد: با شرایط کنونی و تحریمها و تورم، قیمت خودرو ۲ برابر شده که موجب شده است نوسازی ناوگان تاکسیرانی متوقف شود، اما با ایران خودرو مذاکراتی شده است و در جمع بندی که داشتیم قرار شد امسال ۱۰ هزار تاکسی از این طریق نوسازی شود.
ضامنی خاطرنشان کرد: شرکت خودروساز (ایران خودرو) در پیش نویس تفاهم نامهای که داریم برای تحویل این ۱۰ هزار خودرو به تاکسیرانی برای نوسازی مشکلی ندارد، اما قیمت بالا رفته و در عمل رانندگان تاکسی متقاضی برای نوسازی توان خرید خودرو با قیمتهای جدید را ندارند.
وی افزود: تحویل ۱۰ هزار خودرو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی نسبت به فرسودگی تاکسیها بسیار اندک است و تا پایان امسال ۱۹۴ هزار تاکسی به سن فرسودگی میرسند.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری گفت: ۲۰ میلیون تومان تسهیلات برای نوسازی تاکسیها کافی نیست، با بانکها در حال مذاکره هستیم که تسهیلات اعطایی به ۴۰ میلیون تومان افزایش یابد و متناسب با افزایش رقم نیز شرایط پرداخت باید تغییر کند.
وی افزود: امسال شرکت سایپا دیگر مشمول تحویل خودرو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیست.
ضامنی ادامه داد: از ابتدای طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی از سال ۹۴ تا پایان سال گذشته در مجموع ۶۵ هزارخودرو نو برای نوسازی تاکسیها تحویل داده شده است.
وی تاکید کرد: اگر تمهیدات لازم از جمله افزایش میزان تسهیلات با شرایط آسانتر پرداخت اقساط فراهم نشود، بخش عمدهای از رانندگان تاکسیها توانایی ادامه روند نوسازی خودرهای خود را نخواهند داشت.
در زمان اجرای این طرح مقرر شده بود که ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت به مالکان تاکسیهای فرسوده و ۵۰ میلیون ریال معادل ارزش ریالی گواهیهای اسقاط توسط گمرک به حساب خودروساز پرداخت شود، همچنین پنج میلیون ریال نیز بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالک تاکسی فرسوده لحاظ و به عبارتی حدود ۲۵ میلیون تومان تسهیلات به آنان داده میشد و باقی وجه را مالک تاکسی فرسوده پرداخت میکرد که در نهایت به تحویل و جایگزینی خودروی جدید منجر میشد.