رئیس کل گمرک ایران: با شش ماهه شدن مهلت ثبت سفارش کالا بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مهدی میراشرفی در حاشیه نشست تخصصی سالانه مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی سراسر کشور افزود: گمرک به عنوان سازمان کاشف، فقط کشفیات را اعلام میکند و برخی کالاها قاچاق نیست، اما تخلف گمرکی دارد. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا تعدادی ازخودروهای آتش نشانی در گمرک معطل مانده است؟ گفت: هم اکنون تعدادی از واگنهای مترو، آمبولانس و ماشینهای آتش نشانی در گمرک مانده است و تا زمانی که پول انتقال داده نشود و فروشنده، اسناد مالکیت را ارسال نکند مشکلات برطرف نمیشود.
میراشرفی گفت: بخشی از این کالاها هم در گمرک مانده است چراکه فروشنده باید مابه ازای کالا و ارز را اخذ کند. وی افزود: البته قسمت عمدهای از کالاهای مربوط به خط تولید ماشین آلات به صورت درصدی و با تضامین آزاد میشود، اما کالاهایی که در گمرک مانده است اسناد مالکیت یا حمل ندارد و قسمتی هم ثبت سفارش شان منقضی شده است که در همکاری با بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت توافقات خوبی شده است و مهلت ثبت سفارش از سه ماه به شش ماه رسید که این تصمیم از رسوب کالاها در گمرک جلوگیری میکند. رئیس کل گمرک ایران درخصوص قاچاق انسان هم گفت: همه گمرکات ما به ایکس ری مجهز نیست، اما در گمرکات بزرگ و مهم این تجهیزات مستقر شده است که بیشترین کشف قاچاق انسان در مرز بازرگان اتفاق میافتد که این مرز هم به این تجهیزات مستقر شده است. میراشرافی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ۶۰۰ هزار گوشی متوقف شده در گمرک چه زمانی آزاد میشود؟ افزود: بخش زیادی ترخیص شده است و بقیه تا پایان سال ترخیص میشود.
تعدد قوانین و سازمانهای متولی تجارت از دلایل قاچاق
رئیس کل گمرک ایران: تعدد قوانین و مقررات و سازمانهای متولی تجارت خارجی از مهمترین دلایل قاچاق کالاست.
مهدی میر اشرفی در حاشیه نشست تخصصی سالانه مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی سراسر کشور در جمع خبرنگاران افزود: در این نشست بر مباحث پیشگیرانه تاکیدات زیادی شد. وی گفت: مقرر شد از تجارب جهان در بحث مبارزه با قاچاق کالا استفاده و تجارت رسمی با هزینه و مدت کمتری انجام شود تا میل به تجارت غیر رسمی کاهش پیدا کند. رئیس کل گمرک ایران یکی از دلایل قاچاق کالا را تعدد قوانین و مقررات خواند و افزود: هم اکنون بیش از ۲۰ سازمان در بحث تجارت رسمی ورود میکنند که برخی قوانین آنها موازی و متناقض است.
میر اشرفی گفت: تعدد سازمانهای متولی تجارت خارجی هم از دیگر مشکلات است که مقرر شد هماهنگی ایجاد شود. وی با اشاره به اینکه دنیا به سمت کنترلهای غیرمزاحم پیش میرود، افزود: باید ما نیز با تجهیز سازمانهای مرتبط به این سمت حرکت کنیم و همه مبادی گمرکی به اسکنر و ایکس ری مجهز شود و کنترل فیزیکی در مسیر ترانزیتی کاهش یابد. رئیس کل گمرک ایران عملکرد جزیرهای سامانههای مرتبط با تجارت را نیز از دیگر مشکلات خواند و گفت: در این نشست تاکید شد که این سامانهها یکپارچه شود و تبادل اطلاعات و دادهها به صورت یکپارچه باشد. میر اشرفی افزود: عمده پروندههای قاچاق کشور مربوط به پروندههایی است که ارزش قابل توجهی ندارد و باید به سمتی پیش برویم که با موارد سازمان یافته قاچاق برخورد شود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی با نصب تراشهها و بادی اسکنرها از بارنامههای سنتی فاصله خواهیم گرفت، گفت: همه سازمانها و پایانهها در بحث الکترونیک کردن بارنامهها برنامه دارند و مقرر شده است اطلاعات بارنامهها بر روی تراشه قرار گیرد. رئیس کل گمرک ایران در مورد خودروهای متوقف شده در گمرک نیز افزود: حدود ۱۰ تا ۱۳ هزار خودرو در گمرک و مناطق آزاد متوقف است و گمرک به دنبال ترخیص آن است. میر اشرفی گفت: ۱۰ هزار نفر برای این خودروها ثبت نام کرده اند که در صددیم مشکل این افراد نیز حل شود. وی افزود: وارد کنندگان خودروها باید مابه التفاوت ارز دولتی را بپردازند. رئیس کل گمرک ایران گفت: البته این اتومبیلها در مناطق آزاد است و یا این خودروها ترخیص و یا مرجوع و یا متروکه خواهد شد.