دهه 80 بعنوان دهه فزونی زنان در آموزش عالی شناخته میشود، در سال 1394 سهم زنان 47 درصد از کل جمعیت دانشجویی و سهم مردان به ۵۳ درصد رسیده است.
- تاسیس مدارس در اقصی نقاط کشور و گسترش دسترسی دختران به آموزش پایه و ترغیب جامعه به ضرورت تحصیل و بالندگی تحولات معناداری در وضعیت اجتماعی زنان ایجاد نمود.
- از ویژگیهای مهم این دهه هشتاد روند افزایشی حضور زنان در گروه ها و مقاطع مختلف تحصیلی و تجربه شکاف جنسیتی به نفع زنان در اکثر گروه ها (بجز فنی و مهندسی) است.
- در سال تحصیلی 1382 در مجموع ۵۴ درصد از دانشجویان را زنان و در سال تحصیلی 1384 سهم زنان به ۶۳ درصد رسید..
- دهه 80 بعنوان دهه فزونی زنان در آموزش عالی شناخته میشود، در سال 1394 سهم زنان 47 درصد از کل جمعیت دانشجویی و سهم مردان به ۵۳ درصد رسیده است. این کاهش در جمعیت دانشجویی کل کشور(دولتی و غیردولتی) رخ داده و در دانشگاههای دولتی همچنان سهم دختران در حدود 57 درصد است.
- افزایش دانشجویان زن در سال های اخیر، از یکسو در ارتقاء وضعیت زنان بسیار مفید و از دیگر سو، در صورت فراهم نبودن فرصت اشتغال برای زنان می تواند زمینه ساز احساس محرومیت بیشتر است.
از مهمترین چالش های حال حاضر وضعیت اشتغال زنان دانش آموخته است که علی رغم تلاش های فراوان برای ایجاد فرصت مشارکت اقتصادی هنوز نرخ بیکاری آنان از 34 درصد کاهش نیافته است. بیشترین دانش آموختگان زن در رشته های علوم انسانی است.
پژوهش خبری صدا وسیما:امروزه مشارکت زنان در آموزش عالی به یک واقعیت جهانی تبدیل شده است و مولفه ای از پیشرفت کشورها به حساب می آید. بعد از انقلاب اسلامی ایران، خصوصا در دهه 80 ، مشارکت زنان در آموزش عالی، از نظر کمی افزایش داشته است. به اعتقاد کارشناسان سرعت همگرایی تقاضای اجتماعی زنان برای آموزش عالی(1362-1381) بیش از مردان بوده است. مشارکت زنان در آموزش عالی پس از انقلاب با اهدافی همچون تحقق عدالت اجتماعی، آموزش و سوادآموزی در صدر اولویت های ملی قرار گرفت. تاسیس مدارس در اقصی نقاط کشور و گسترش دسترسی دختران به آموزش پایه و ترغیب جامعه به ضرورت تحصیل و بالندگی تحولات معناداری در وضعیت اجتماعی زنان ایجاد نمود. در این چارچوب در مصاحبه پژوهشی با دکتر لیلا فلاحتی عضو هیات علمی گروه مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ؛ موضوع « افزایش دانشجویان زن در سال های اخیر چه روندی را داشته است؟ » را با طرح سئوالات زیر مورد بررسی و واکاوی قرار دادیم:
1- وضعیت کمی تعداد دانشجویان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب چه بوده است؟
دکتر لیلا فلاحتی، عضو هیات علمی گروه مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: حضور و مشارکت زنان در آموزش عالی ایران طی چهار دهه گذشته تحولات مختلفی را تجربه نموده است. در ایران قبل از انقلاب شکاف جنسیتی در آموزش یکی از مهمترین جلوه های تبعیض و نابرابری و تشدید کننده تعارضات طبقاتی محسوب می شد. پس از انقلاب و همراه با محوریت یافتن شعار تحقق عدالت اجتماعی، آموزش و سوادآموزی از اولین اقداماتی بود که توسط رهبران سیاسی و مذهبی در صدر اولویت های ملی قرار گرفت. تاسیس مدارس در اقصی نقاط کشور و گسترش دسترسی دختران به آموزش پایه و ترغیب جامعه به ضرورت تحصیل و بالندگی هر دو جنس تحولات معناداری در وضعیت اجتماعی زنان ایجاد نمود.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است....
پژوهش خبری // مهدی ناجی