با توجه به ترافیک سنگین و آلودگی هوای کلانشهر کرج، راه اندازی هر چه سریعتر قطار شهری میتواند تاثیر زیادی در کاهش این مشکلات داشته باشد
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شـهر کرج كه در سال۱۳۳۵ با ۱۴۰۰۰نفر جمعيت شهركي كوچك، مصفا و داراي زيرساخت هاي ساده ولي متناسب با نياز خود بود ناگهان به گونه اي انفجار آميز به شهري متراكم و پرجمعيت مبدل شد؛ به نحوي كه هم اكنون با جمعيتي حدود ۱٫۴۰۰٫۰۰۰نفر كه كماكان نيز در حال افزايش است یکی از پرجمعیت ترین شهرهای کشور محسوب می شود. انتظار مي رود جمعیت کرج در سال۱۴۰۴ به ۲٫۲۰۰٫۰۰۰نفر برسد.
جمعیت کرج در حالی با چنین سرعت اعجاب انگيزي در حال افزایش است که راهها و خیابان های این کلانشهر توان تحمل بار ترافیکی متناسب را ندارد و راههای کنونی جوابگوي تعدد فزاينده مسافران نیست و این مشکل در آینده ای نه چندان دور مضاعف خواهد شد.
توسعه قطار شهری؛ راهکاری برای حل مشکل
کمبود زيرساخت هاي شهري، ناکافی بودن معابر براي جابجائي و تردد شهروندان به دلیل گرانی زمین برای تعریض معابر و عوامل محدود كننده ای چون رشته كوه هاي البرز در شمال، اتوبان تهران- قزوين در جنوب و رودخانه كرج در شرق از جمله عواملی است که مسئولان شهری کرج را به سمت توسعه قطار شهری به عنوان بهترین انتخاب مشتاق کرده است.
در رابطه با مزاياي راهاندازي خطوط مترو، مباحث زيادي مطرح است كه تمامي آنها كاربردي است و به صورت نامحسوس بر زندگي جامعه شهري تاثیر می گذارد. مزايايي كه هر كدام از شهروندان هنگام گفت و گوهاي روزمره آن را بيان ميكنند، بدون اينكه بدانند ريشه آن كجاست. مباحثي چون خستگي، ترافيك، بيحوصلگي، آلودگي، خيابان، اتومبيل، تصادف، هزينهها، درمان، زمان اتلاف وقت، خشونت، سرقت، عدم امنيت و… .
این در حالی است که يك سيستم حمل و نقل كامل ميتواند بخش عمده اين مشكلات را بر طرف کند. هنگامي كه فردي فكر كند ميتواند با يك زمانبندي دقيق، از منزل خارج شود و با امنيت كامل به دور از آلودگيهاي محيط با هزينه مناسب و در زمان اندك خود را به محل كار برساند، سازمان مترو توانسته رسالت خود را انجام دهد.
طرح قطار شهری کرج قرار بود در 6 خط و به شرح زیر ساخته شود:
ردیف |
نام خط |
مسیر خط |
طول خط |
تعداد ایستگاه |
پیش بینی میزان جابجایی مسافر در هر جهت در ساعت |
۱ |
خط ۱ |
گرمدره – گلشهر – پایانه مهرشهر |
17 کیلومتر |
۴ |
۳۰۰۰۰۰ |
۲ |
خط ۲ |
کمالشهر – چهارراه طالقانی – میدان امام حسین – شهر ملارد |
27 کیلومتر |
۲۳ |
۳۵۰۰۰ |
۳ |
خط ۳ |
ایستگاه کرج (میدان شهید سلطانی) – عظیمیه – بلوار موذن – باغستان |
14 کیلومتر |
۱۲ |
۱۶۵۰۰ |
۴ |
خط ۴ |
باغستان – فرودگاه پیام |
18 کیلومتر |
۱۹ |
۲۲۵۰۰ |
۵ |
خط ۵ |
بلوار شهید موذن (دانشگاه آزاد اسلامی) – محمد شهر |
12 کیلومتر |
۱۰ |
۱۸۶۰۰ |
۶ |
خط ۶ |
بلوار تربیت مربی – میدان شهید سلطانی |
9 کیلومتر |
۸ |
۱۷۳۰۰ |
از میان این 6خط اما تنها خط دوی قطار شهری کرج در حال ساخت است و طرح احداث 5خط دیگر همچنان روی کاغذ باقی مانده است.
کمبود بودجه ، مهم ترین عامل کندی تکمیل طرح
با وجود اینکه 50درصد اعتبارات طرح از محل منابع ملی و 50درصد دیگر از محل اعتبارات مدیریت شهری کرج تعیین شده اما کمبود بودجه، مهم ترین عامل کندی آن به شمار می رود.
طبق آخرین گزارش ها اعلام شد تکمیل قطعه یک خط 2قطار شهری کرج به طول 15کیلومتر نیازمند اختصاص 3هزار میلیارد تومان اعتبار است.
تصویب 200میلیارد تومان بودجه برایقطار شهری کرج
چندی پیش مدیر پروژه خط 2قطار شهری در خصوص تامین منابع مالی این پروژه گفت: سال گذشته اختصاص 400میلیارد تومان از طریق فروش اوراق برای خط 2متروی کرج تصویب شده بود که تاکنون با 250میلیارد تومان آن موافقت شده است.
احمدرضا محسنی افزود: امسال برای نخستین بار درشورای شهر کرج 200میلیارد تومان بودجه برای این طرح تصویب شد. وی ادامه داد: پیمانکار این پروژه نیز امسال در قبال 500میلیارد تومان طلب خود قرار است به صورت تهاتر زمین دریافت کند.
اتمام قطعه یک پروژه خط 2قطار شهری کرج تا سال1400 در 5 ایستگاه پیش بینی شده بود اما اکنون مسئولان شهری کرج می گویند با سرعت گرفتن پروژه تا 25مرداد ماه 99 به بهره برداری می رسد.
با این اوصاف هرچند مجموعه مسئولان استانی و شهری کرج در تلاش هستند تا این پروژه را به سرانجام برسانند اما آنچه می تواند اجرای این طرح را تسریع کند تخصیص اعتبار از منابع ملی یا فاینانس است.