پخش زنده
امروز: -
استاندار البرز از پروژه قطار شهری کرج بازدید کرد، مدیران و مسئولان قول دادند شهریور سال آینده نخستین اولویت این پروژه به طول ٧ کیلومتر از جهانشهر تا گلشهر را برای بهره برداری آماده کنند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ روزگاری که تهرانی ها برای گشت و گذار به کرج می آمدند و هوایی تازه می کردند، شاید فکر نمی کردند که در آینده ای نه چندان دور باید در کرج هوای آلوده را در جاده ها و خیابانهای پرترافیکش استنشاق کنند، این روزها هیجده درصد از تردد جاده ای کشور در البرز، کوچکترین استان کشور، انجام می شود. آلودگی هوا به قدری است که چهار روز متوالی بسیاری از مدارس تعطیل شده اند و سلامت شهروندان به خطر افتاده اما دریغ از کاهش تردد درون شهری و برون شهری در البرز به ویژه در شهر کرج.
شاید پیش بینی همین اوضاع در اوایل دهه هشتاد، مدیران آن روز را وادار کرد که پروژه خط 2 قطار شهری کرج راه اندازی شود تا با اتصال شهر کمالشهر به شهرستان ملارد به طول بیست و هفت کیلومتر، ریه های تنفسی شهر کرج هیچگاه تنگ نشود. به همین دلیل از سال هشتاد و پنج اجرای این پروژه آغاز شد.
قطار شهری ، چاره ساز مشکلات شهر کرج
رییس سازمان قطار شهری کرج در بازدید استاندار از کارگاه پروژه گفت: با بهره برداری از خط 2 قطار شهری، در هر ساعت سی و پنج هزار مسافر خواهند توانست از این مسیر زیر زمینی استفاده کنند. صلواتی در ادامه با اشاره به مزایای قطار شهری برای کرجی ها افزود: اجراي اين طرح علاوه بر كاهش ترافيك و آلودگي هوا موجب افزايش بازدهي روحي شهروندان و نظم در رفت و آمد و آثار اقتصادي فراواني خواهد شد که برخی از آنها به شرح ذیل است:
قطار شهری کرج به مقصد نرسید
اجرای پروژه قطار شهری کرج در سال 1385 آغاز شد و قرار بود در سال 1390 مردم، سوار قطار شوند اما روند کند اجرای کار، سوار شدن به قطار را به یک آرزوی دست نیافتنی بدل کرد.
پنجاه درصد اعتبارات پروژه از محل منابع ملی و 50 درصد دیگر از محل اعتبارات مدیریت شهری کرج تعیین شده اما کمبود بودجه در هر 2 بخش، مهم ترین عامل کندی آن به شمار می رود.
حدود دو سال پیش اعلام شد که تکمیل قطعه یک خط 2 قطار شهری کرج به طول 15 کیلومتر نیازمند اختصاص 3 هزار میلیارد تومان اعتبار است. آنطور که مدیران شهرکرج گفتند می باید روزانه 25 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق شود تا در سال 99 شاهد گشایش آن باشیم .
تزریق جان دوباره به راههای زیرزمینی کرج
با تصویب شورای اسلامی و تخصیص بودجه مورد نیاز و پیگیری اختصاص فاینانس خارجی مورد اعتماد احداث این پروژه در یک سال گذشته جان دوباره گرفت تا جایی که شهردار کرج در بازدید استاندار از قطار شهری کرج گفت: اولویت نخست فاز اول به طول هفت کیلومتر با سه ایستگاه در شهریور سال آتی خواهد توانست مسافران این محدوده پرترافیک کرج را جابجا کند.
به گفته کمالی زاده این مسیر از 45 متری گلشهر تا جهانشهر است و ایستگاه میانی آن نیز در سه راه رجایی شهر خواهد بود.
وی گفت: پس از گشایش مسیر اولویت دار قطار شهری در شهریور ماه، هر دو ماه یک ایستگاه دیگر نیز در همین مسیر گشایش خواهد یافت که با اجرای آن، بخشی از ترافیک خیابانهای کرج کاسته خواهد شد.
شهردار کرج در ادامه همچنین با اشاره به فاینانس پروژه گفت: بر اساس توافق با شرکت چینی سیتیک 1950میلیون یوآن منابع مالی به این پروژه تزریق می شود.
قطار شهری کرج، نماد توانمندی ایرانی
مهندسان، مشاوران و مجریان طرح همگی از شرکتهای ایرانی هستند و هیچگونه وابستگی به متخصصان خارجی نداریم. این جمله را استاندار البرز در بازدید از پروژه قطار شهر گفت. شهبازی در ادامه افزود: حل مشکلات جبهه های پرخطر این پروژه، بروز رسانی طرح ها مطابق با الزامات فنی بر اساس آخرین استانداردها و همچنین کسب رکورد بیشترین حجم بتن ریزی در یک روز از جمله اقداماتی است که مجریان پروژه توانسته اند به آن دست یابند و این افتاخار را برای آسایش و رفاه مردم بیافرینند.
وی در ادامه گفت: دولت هم برای حمایت از تسریع اجرای پروژه با فروش اوراق مشارکت به دنبال تحقق سهم بودجه ای خود است که امیدواریم در کمترین زمان بتوانیم خط 2 متروی کرج را به سرانجام برسانیم.
قطار شهری کرج در مسیر رویا تا واقعیت
رییس سازمان قطار شهری کرج می گوید: تا کنون فاز یک قطار شهری کرج بیش از 38 درصد پیشرفت داشته است که اگر به 49 درصد برسد می توانیم بین جهانشهر تا گلشهر مسافرگیری کنیم.
صلواتی می گوید: در حال حاضر 652 نفر در این پروژه مشغول به کار هستند و تعداد 460 ماشین آلات و تجهیزات مختلف در این پروژه به کار گرفته شده است.
وی با بیان اینکه تمامی کارها از استانداردهای لازم برخوردار است می گوید: حجم بتن سازه ای فاز یک معادل 17 برابر بتن برج میلاد است که همین نمونه نشان دهنده عظمت و بزرگی پروژه است.
صلواتی در ادامه گزارش خود به استاندار گفت: تجهیزات مورد نیاز اولویت نخست فاز یک خریداری شده و در انبارهای مختلف نگهداری می شود و تحریمها نیز نخواهند توانست مانع حرکت قطار از جهانشهر تا گلشهر شوند.