نفی سلطه و استکبار و استبدادستیزي عناصر سلبی مقاومت و عدالتخواهی و حقطلبی، اسلامخواهی، صلحطلبی، عزتطلبی، استقلالطلبی، آزاديخواهی، معنویتگرایی، حکمت و عقلانیتگرایی، مصلحتگرایی و آرمانگرایی و واقعبینی وجوه ایجابی گفتمان مقاومت است.
چکیده مطلب:
ـ مقاومت در رویارویی با مبارزهطلبیها، دشمنیها و تجاوزگريها یا هر چیزي که بر هم زنندة تعادل و توازن باشد، کاري تمدنی، فراگیر، مستمر، متکامل و مستقل است.
ـ نفی سلطه و استکبار و استبدادستیزي عناصر سلبی مقاومت و عدالتخواهی و حقطلبی، اسلامخواهی، صلحطلبی، عزتطلبی، استقلالطلبی، آزاديخواهی، معنویتگرایی، حکمت و عقلانیتگرایی، مصلحتگرایی و آرمانگرایی و واقعبینی وجوه ایجابی گفتمان مقاومت است.
ـ ملت ایران در دو هزار و 887 روز دفاع مقدس، مفاهیم عقیدتی را با قالبهاي سازمانی پیوند داد و جلوههايی از «مقاومت نامتقارن» را به نمايش گذاشت.
ـ دفاع مقدس، علاوه بر اينکه هويت انقلابي ايران را به هويت سازماني تبديل کرد، با طرح "پاراديم کربلا" به عنوان عامل انگيزشي ايدئولوژيک، وضع شيعيان را در ساير کشورهاي اسلامي هم تحت تاثير قرار داد.
ـ تحکیم وحدت ملی، افزايش اعتماد به نفس و خودباوری، کسب تجارب سیاسی، اقتصادي، نظامی و فرهنگی، درک ضرورت دفاع بازدارنده و همهجانبه و شکست طرحهاي توسعه طلبانه دشمنان انقلاب اسلامی از جمله دستاوردهاي هشت سال مقاومت در دوران دفاع مقدس است.
ـ گفتمان مقاومت اسلامي ايران، «جبهه مقاومت يا محور مقاومت» را شکل داد که در چهار دهه اخير موجبات عقب راندن رژيم صهيونيستي از شهر صيدا، ناکامي اسرائيل در عمليات "تسويه حساب"، رسوايي دشمن صهيونيستي در عملیات "خوشههاي خشم" و شکست آن در عمليات "انصاريه"، فراري دادن اسرائيل از جنوب لبنان، موفقيت اعجابانگيز در جنگ 33 روزه و بهبود اوضاع شيعيان لبنان را فراهم آورده است.
ـ انتفاضه فلسطين و افزايش ناامني رژيم صهيونيستي، پيروزي در جنگ هشت روزه و نيز جنگ 22 روزه هم از نتايج مقاومت گروههاي فلسطيني در مقابل رژيم صهيونيستي است.
پژوهش خبری صدا وسیما: انقلاب اسلامي و فرهنگ مقاومت، پيوندي مستحکم با هم دارند. پيروزي و استمرار انقلاب اسلامي در شرايطي که نظام سلطه، حداکثر تلاش خود را براي مقابله با آن بکار گرفته است، هم مصداق مقاومت و هم مشوق آن به شمار ميآيد. از دیدگاه قرآن کريم، هر حرکتی که برای بازگرداندن طغیانگر یا متجاوز به توازن و اعتدال انجام شود، مقاومت نام ميگیرد. به اين معنا مقاومت در رویارویی با مبارزهطلبیها، دشمنیها و تجاوزگريها یا هر چیزي که بر هم زنندة تعادل و توازن باشد، کاري تمدنی، فراگیر، مستمر، متکامل و مستقل است.[1]
کارشناسان مؤلفههاي گفتمان مقاومت را در دو بخش سلبی و ایجابی ذکر ميکنند. مهمترین عنصر سلبی مقاومت، نفی سلطه است و دوم، نفی استکبار و استبدادستیزي است. مهمترین وجوه ایجابی گفتمان مقاومت نيز عبارت است از عدالتخواهی و حقطلبی، اسلامخواهی، صلحطلبی، عزتطلبی، استقلالطلبی، آزاديخواهی، معنویتگرایی، حکمت و عقلانیتگرایی، مصلحتگرایی و آرمانگرایی و واقعبینی که به تعبير قرآن در مقابل زیادهخواهی، توسعهطلبی، نابرابری و بیعدالتی، تبعیض و خشونت ساختاری و استانداردهاي دوگانه ظلم و زورِ نظام سلطه قرار دارد.[2]
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهش خبری // دارابی