مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از بهره برداری از نخستین سیمیلاتور مراقبت پرواز بومی سه بعدی مراقبت پرواز در کشور خبر داد.
وی با اشاره به اینکه حدود 6 ماه قبل با حضور سورنا ستاری توافقنامه همکاری معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران امضا شد، گفت: این اتفاق در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری و شعار سال 1397 و در اجرای سیاستهای دولت در حمایت از کالای ایرانی و کاهش وابستگی کشور به خارج از مرزهای سرزمینی رقم خورد و امروز مقدمات لازم برای اجرایی کردن توافقنامه مذکور فراهم شده تا جلوهای از تلاش و توان ایرانی با امضا و مبادله 4 قرارداد و توافقنامه بسیار مهم و راهبردی به ارزش 160 میلیارد تومان به نمایش گذاشته شود.
مه آبادی افزود: این رویداد مهم به لطف خدا و در سایه تلاشهای مستمر مدیران دو مجموعه و حمایتهای ستودنی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رخ داد و ما توانستیم در مدت هفت ماه با برگزاری بیش از 450 نفر- ساعت جلسه کارشناسی مشترک فقط با نمایندگان معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری، انجام بازدیدهای مختلف از صنایع دفاعی و مذاکره با مسئولان نظامی و جهادگران صنعت دفاعی، برقراری ارتباط با تعدادی از دانشگاههای برتر کشور از جمله دانشگاههای تهران، شریف، خواجه نصیر، صنعتی اصفهان، شیراز، قم و دانشگاه امیرکبیر، واحدهای مختلف جهاد دانشگاهی و همچنین شناسایی و برقراری ارتباط با 44 شرکت دانش بنیان و آشنایی با مهمترین دستاوردها و ظرفیتهای در دسترس داخلی این مهم را رقم بزنیم.
مدیر عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه حدود دو سال قبل، صنعت هوانوردی کشور به دلیل تحریمهای سخت و ظالمانه در بدترین شرایط ممکن قرار داشت، به بیان چالش های آن پرداخت و گفت: در آن زمان سامانههای هوانوردی و فرودگاهی کشور از فرسودگی مزمن و عمیق رنج میبرد. قطعی مکرر رادارها، خرابی سامانههای کمک ناوبری و حتی قطعی فرکانس و ایجاد اختلال در زیرساختهای ارتباطی و قطعیهای آزار دهنده تماس واحدهای مختلف مراقبت پرواز با خلبانان پروازهای داخلی، بینالمللی و عبوری آن هم در شرایط رشد فزاینده ترافیک هوایی از یک سو و بروز اختلال در سامانههای روشنایی باند و سطوح پروازی، نیروگاهها و انواع سامانههای الکتریکال و مکانیکال فرودگاهی و همچنین غیرعملیاتی شدن پیدرپی برخی از سامانهها از جمله ابزارهای حساس تقرب و فرود هواپیماها به علت فقدان هواپیمای فلایت چک، جزو چالشهای روزمره ما بود.
وی ادامه داد: این شرایط سبب شده بود تا کنترلرهای و مهندسان ما بالاترین سطح استرس ممکن را تجربه کرده و در عین حال با کسب افتخاراتی متعدد برای کشور در سرویسدهی به سنگینترین جریان ترافیک هوایی مهاجر، اجازه ندادند تا خواب دشمنان برای زمینگیر شدن صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی، حتی برای لحظهای تعبیر شود. شرایطی که ما مخاطرات بزرگ وابستگی را که میتواند امنیت ملی را بطور جدی تهدید کند، لمس کردیم.
مه آبادی با بیان اینکه در این شرایط شعور حرفهای مانع از آن میشد تا ما شعار خودکفایی را در صنعتی سر دهیم که ریسک و آزمون و خطا در آن بیمعنا است، اظهار داشت: با امضای سند برجام، ما از فرصتی که برای کشور ایجاد شد؛ به خوبی بهره برده و با خرید حدود 1000 میلیارد تومان، حساس ترین سامانهها و تجهیزات مدرن ناوبری هوایی و فرودگاهی از جمله یک فروند هواپیمای استراتژیک و مدرن فلایت چک و خرید6 دستگاه رادار اولیه و ثانویه، 165 دستگاه فرستنده و گیرنده، 15 دستگاه ILS/DME، 9 دستگاه VOR/DME، 14 دستگاهDME ، 21 دستگاه رکوردر، 2 سامانه سویچینگ، 15 دستگاه ابرخودروی آتش نشانی و 34 سامانه بکآپ ارتباطی ماهوارهای، 5 سیستم کامل روشنایی، 5 سیستم پرسیژن اپروچ لایت و تعداد زیادی از سامانههای مکانیکال، الکتریکال و نصب و بهرهبرداری از اغلب آنها، خرید خدمات مشاوره تخصصی راهبردی و اجرای فازهای اول و دوم پروژه فراملی مدیریت آسمان ایرانشهر و تحول بزرگ در ساختار راههای هوایی کشور و برخی از ترمینالهای پیچیده هوایی، سطح قابل قبولی از آرامش را بر فضای سرزمینی و فرودگاههای کشور حاکم کردیم.
وی گفت: برجام بسیاری از نگرانیهای جدی را پایان داد و بستر لازم را برای جستجوی آرمان والای رفع وابستگی در این صنعت حساس آماده و فرصت مورد نیاز مدیران و مهندسان را برای اندیشهجدی و تلاش عملی جهت بومی سازی نیازمندیهای کشور را فراهم و سرانجام نگرانیهای دیروز را به آرامش امروز و امید به فردایی دلپذیر مبدل کرد.
مه آبادی در ادامه گفت: امروز 4 قرارداد و توافقنامه مهم به ارزش 1600 میلیارد ریال با موضوع طراحی و ساخت برج سیار مراقبت پرواز جهت استقرار در 5 نقطه کشور با کاربری ارائه خدمات حیاتی، کمکرسانی و امدادرسانی در مناطق بحران زده، طراحی و ساخت سامانه مدرن کمک ناوبری بصری (روشنایی باند)، طراحی و ساخت سامانه مسیریاب هواپیما یا DME 1000 وات سیویل و نهایتاً ساخت اولین سامانه رادارثانویه پیشرفته MSSR، بین شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به عنوان کارفرما از یک سو و شرکتهای صا ایران، صا شیراز، دانشگاه خواجه نصیرالدی طوسی و دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان مجری از سوی دیگر و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان ناظر به امضا رسیده و مبادله شد.
وی با بیان اینکه تجارب کشورهای موفق در زمینه بومی سازی برخی از صنایع گواه آن است که برای تعمیق ساخت داخل، تحقق موارد مهمی مانند عزم جدی مدیران، اصلاح مکانیسمهای تصمیمگیری، تدوین استراتژی اثربخش و اجرای آن، ایجاد حلقه مفقوده نرمافزاری و سخت افزاری، ایجاد مرکز جامع تحقیق و توسعه مشترک و بانک اطلاعاتی جامع، به حداقل رساندن ریسک و در نهایت وضع قوانین حمایت کننده از جمله حذف بروکراسی، مجاز بودن به ترک تشریفات قانونی خرید، حمایت از انحصار هدفمند برای تقویت کارآفرینان و پیشخرید محصولات آنها برای دورهای مشخص با قیمت حمایتی و خصوصاً کاهش نظارتهای سختگیرانه دستگاههای نظارتی، ضروری و اجتناب ناپذیر است، گفت: این موارد متاسفانه به عنوان مهمترین موانع تحقق سیاست بومی سازی و اقتصاد مقاومتی رفع نشده و انتظار این است که با مساعدت دولت و مجلس، مورد بازنگری و اصلاح جدی قرار گیرند.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اعلام اینکه در تعامل نزدیک و اثربخش با شرکتهای دانش بنیان، بومی سازی برخی دیگری از تجهیزات مورد نیاز شرکت نیز در مراحل آزمایش نمونه است، از بهره برداری قریب الوقوع نخستینسیمیلاتور بومی تولید شده با تسلط متخصصان مراقبت پرواز شرکت بر فنآوری ساخت سیمیلاتور سه بعدی مراقبت پرواز خبر داد.
توقف خرید خارجی در حوزه زیرساختهای ناوبری هوایی
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، امضای چهار قرارداد و توافقنامه جداگانه میان این شرکت و دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان را شروعی برای عزم جدی در حمایت از ظرفیتهای داخلی و توان بومی در حوزه هوانوردی عنوان کرد و از توقف خرید خارجی محصولاتی که تولید داخل دارند خبر داد.
رحمت الله مه آبادی در پایان مراسم آغاز فاز نخست بومی سازی زیرساخت های ناوبری هوایی ایران در جمع خبرنگاران افزود: امضای این تفاهمنامه ها در جهت حمایت از کالای ایرانی بوده و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در شرایطی که کشور ما چوب تحریم ها و وابستگی به بیگانگان را خورده است، با امضای تفاهمنامه های همکاری برای استفاده از ظرفیت های داخلی عزم خود را جزم کرده است.
رییس هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران افزود: امیدواریم با احساس مسوولیت طرفین قراردادها، به زودی شاهد به ثمر نشستن مفاد آنها باشیم.
وی همچنین گفت: در حوزه زیرساخت های کمک ناوبری که موضوع تفاهمنامه های اخیر است دستور توقف خرید خارجی را صادر کرده ایم و آزمایش تجهیزات ساخت داخل مربوط به این قرارداد هم، بر اساس استانداردهای جهانی انجام می شود.
مه آبادی اظهار داشت: خوشبختانه توانستیم از فرصت محدود پسابرجام برای خرید و تجهیز امکانات هوانوردی مورد نیاز به خوبی استفاده کنیم و اکنون آماده حمایت از شرکت های دانش بنیان و دانشگاهی فعال در این حوزه هستیم.