مدیرعامل شرکت راه آهن از امکان انتقال ۳۰ میلیارد تن بار در شبکه ریلی کنونی خبر داد.
وی با بیان اینکه برغم وجود قوانین متعدد در زمینه اولویت دهی به حمل و نقل ریلی در کشور، این قوانین نتوانسته است به این موضوع جامه عمل بپوشاند، گفت: در برنامه ششم توسعه تاکید شده است سهم ریل از حمل و نقل کالا باید به 30 درصد برسد اما تا دستیابی به این هدف فاصله زیادی داریم.
وی با اشاره به اینکه هر یک تن کیلومتر حمل بار وقتی از جاده به روی ریل منتقل شود 35 سی سی صرفه جویی سوخت دارد افزود: در حال حاضر می توانیم 30 میلیارد تن کیلومتر بار را از روی جاده به ریل منتقل کنیم که 750 میلیون دلار صرفه جویی سوخت با احتساب هر لیتر گازوئیل 70 سنتی در پی دارد.
مدیرعامل شرکت راه آهن تاکید کرد: سالانه 100 میلیارد نفر- سفر حومه ای در تهران انجام می شود که 40 درصد این سفرها در کریدورهایی است که ریل داریم و 30 درصد خودروهای ورودی تهران مربوط به مناطق و شهرهای حومه ای هستند که اگر این تعداد جابجایی جاده ای با ریل انجام شود، هم هوای پاک خواهیم داشت و هم از تصادفات جاده ای در اطراف شهرهای بزرگ کم می شود.
وی افزود: دو هزار کیلومتر ریل در 10 سال اخیر به کشور تحویل داده ایم که برای این دو هزار کیلومتر ریل، حداقل 12 میلیون تن بار در نظر گرفته شده است. اگر کل این هدف محقق شود، سالی نزدیک به 200 میلیون دلار صرفه جویی سوخت رخ می دهد اما چرا این اتفاق رخ نداده است؟
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: امروز متوسط قیمت حمل بار در هر تن کیلومتر از طریق جاده 140 تومان و با ریل 80 تومان است، اما این که چرا بار به ریل منتقل نمی شود دلیلش این است که ذهن سرمایه گذاران و صاحبان بار به این موضوع حساس نشده است.
وی افزود: اگر فقط 30 میلیون تن بار به ریل بیاید، 750 میلیون دلار صرفه جویی در مصرف سوخت داریم که بر اساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید، این صرفه جویی در سوخت باید به سرمایه گذار برگردد بنابراین زمینه های سرمایه گذاری در ریل بسیار گسترده و پر سود است.
وی با تاکید بر اینکه بی توجهی به حمل و نقل ریلی، زندگی و آینده ما، فرزندان و نسل های بعدی ما را حتما دچار آسیب خواهد کرد، تصریح کرد: اینکه از حمل 30 میلیارد تن- کیلومتر بار به 133 میلیارد تن- کیلومتر برسیم، امری ممکن است.
محمد زاده ادامه داد: به عنوان مثال در سازمان ایمیدرو 35 هزار تن طرح توسعه فولادی وجود دارد، در سال 95 معادل 60 میلیون تن فولاد تولید شد که 40 میلیون تن آن از طریق جاده و 20 میلیون تن با ریل جابجا شد که 40 میلیون تن جابجایی فولاد از جاده هایی انجام شد که دقیقا موازی با ریل بوده است. بنابراین اگر طرح های توسعه ای فولاد در 10 سال آینده تکمیل شود 110 میلیون تن فولاد از طریق جاده جابجا خواهد شد که در نتیجه کشور با سونامی کشتار جاده ای و مصرف سوخت مواجه می شود.
به گفته محمدزاده حمل و نقل ریلی بار در ایران با دلار 3700 تومان به ازای هر یک تن- کیلومتر 8 دهم سنت هزینه دارد که نشان می دهد حمل و نقل ریلی بار در ایران ارزان است اما با این وجود هنوز بار به ریل نیامده است و با این وجود، در کشورهای اروپایی که قیمت سوخت واقعی است، حمل بار به روی ریل آمده است.
وی ادامه داد: از سال 88 تا 92 حجم حمل بار با ریل به طور میانگین 32 تا 34 میلیون تن بود که جای تامل دارد اما این سهم در سال 96 به 47 میلیون تن رسید که این موفقیت تنها با کاهش حق دسترسی شرکت راه آهن به ریل از 57 به 19 درصد محقق شده است بنابراین باید مزیت های حمل و نقل ریلی را افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن بیان داشت: در سال 96 معادل 133 میلیون تن کالا از کشور صادر و 40 میلیون تن وارد شده است اما سهم ریل از این میزان تجارت کالا تنها 15 میلیون تن بوده در حالی که ما به کشورهای مختلف از جمله چین از طریق کریدورهای مختلف متصل هستیم.
وی تاکید کرد: تنها از طریق مرزهای میرجاوه، سرخس، اینچه برون، امیرآباد، ترکیه، آذربایجان، عراق و ... می توانیم 72 میلیون تن بار از طریق ریل صادرات و واردات داشته باشیم.
معاون وزیر راه افزود: در چند سال اخیر 1200 کیلومتر خط ریلی دوم به بهره برداری رسید و قرار است تا قبل از هفته دولت سال آینده هزار کیلومتر ریل دوم دیگر هم به بهره برداری برسد همچنین خط آهن محور جنوب پس از 60 سال در دولت یازدهم نوسازی شد.
محمدزاده ادامه داد: شورای اقتصاد با سرمایه گذاری 7.5 میلیارد دلاری در بخش ریلی موافقت کرده و آن را به تصویب رسانده است.
ظرفیت حمل بار ریلی تا 4 سال آینده سه برابر می شود
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: بر اساس ارزیابی های انجام شده، صنعت ریلی کشور تا چهار سال آینده می تواند سه برابر میزان کنونی، بار جابجا کند و در حوزه لکوموتیو و واگن باری هم، می توانیم تا دو برابر میزان کنونی، افزایش ظرفیت ایجاد کنیم.
سعید محمدزاده در جمع خبرنگاران در حاشیه نخستین همایش فرصتهای سرمایه گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی در سالن همایش های صداوسیما افزود: در چهار سال آینده کشور نیاز به 30 هزار واگن و 500 لکوموتیو باری و دو هزار واگن و 150 لکوموتیو مسافری دارد که می توان این ناوگان بزرگ را از طریق جذب مشارکت بخش خصوصی ایجاد کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بر اساس قانون ششم توسعه بید در جابجایی مسافر به سهم 20 درصدی تا سال 1400 یعنی سال پایانی برنامه ششم توسعه دست یابیم که در بخش قطارهای حومه ای به راحتی می توان با جذب سرمایه های بخش خصوصی به این هدف دست یافت.
وی از ساخت سه هزار واگن باری در دو سال گذشته و تلاش برای تامین لکوموتیو و واگن خبر داد و گفت: تمام تلاش ما این است که از تمام دارایی ها و سرمایه های حمل و نقل ریلی و امکانات موجود برای جلب سرمایه گذاری و ایجاد مزیت رقابتی حسب دستور مقام معظم رهبری در سیاست های ابلاغی برنامه ششم توسعه استفاده کنیم تا به اهداف این برنامه تا سال ششم توسعه دست یابیم.
وی با برشمردن مزیت های حمل و نقل ریلی در مقایسه با سایر مدهای حمل و نقل گفت: در چند سال گذشته تلاش کرده ایم در دولت و مجلس مصوبات خوبی برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در صنعت ریلی وضع شود و سرمایه گذاری در این بخش از مزایای سرمایه گذاری در مناطق محروم برخوردار شود و علاوه بر این مشوق ها، راه آهن در بخشی از فعالیت ها، مکلف به خرید تضمینی خدمت بخش خصوصی شده است و با این مجموعه تسهیلات امیدواریم بتوانیم از طریق بازار سرمایه و سرمایه گذاری بخش خصوصی، این بخش در حمل و نقل ریلی کشور فعال تر شود.
انتخاب ۳۰ ایستگاه راه آهن برای اجرای پروژه های بخش خصوصی
معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ۳۰ ایستگاه پرتردد راه آهن برای اجرای پروژه های سرمایه گذاری به روش TOD با استفاده از منابع بخش خصوصی انتخاب شدند.
میر حسن موسوی با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر با توجه به جمعیت و تردد زیاد در داخل ایستگاه ها، دیگر نگاه سنتی به ایستگاه های ریلی وجود ندارد .
وی با اشاره به موقعیت ایستگاه های مسافری در داخل شهرها افزود: این ایستگاه ها با توجه به پمپاژ جمعیت بالا ظرفیت ویژه اقتصادی را فراهم کرده است.
موسوی با یادآوری اینکه ایستگاه های مسافری می توانند علاوه بر مسافران به ساکنان و مجاوران ایستگاه های مسافری خدمات ارائه کنند ، اضافه کرد: یکی از شاخصه های ایستگاه های جدید، چند وجهی و چند منظوره بودن آنهاست و حمل و نقل موتوری، غیر موتوری ، تسهیلات پیاده روی و دوچرخه سواری را در بر می گیرد .
موسوی چند وجهی بودن طراحی ایستگاه ها را موجب احیای قابلیت های متفاوت دانست و گفت: در این ایستگاها مردم با طی کردن کمترین مسافت به ایستگاه مراجعه و نیازهای خود را مرتفع می کنند.
معاون مسافری راه آهن با بیان اینکه این نوع ایستگاه ها در کاهش سفرهای شهری و حل بخشی از مشکلات شهرهای بزرگ از جمله ترافیک موثراست ، افزود: همچنین خدماتی چون برگزاری جشنواره ها، مراسم و کارگاه ها دراین ایستگاه ها قابل ارائه است.
وی با اشاره به اینکه دولت، وزارت راه و شرکت راه آهن با بهره گیری از مطالعات جهانی و تجربیات کشورهای توسعه یافته برنامه هایی را برای ۳۰ ایستگاه پر تردد طراحی کرده است ادامه داد: امیدواریم با تامین منابع مالی و استفاده از تکنیک های پیشرفته در این زمینه، شاهد اتفاقات خوبی برای سرمایه گذاری در توسعه ایستگاه های راه آهن باشیم چراکه ایستگاه های مسافری ظرفیت های بالایی را برای بهره برداری سرمایه گذاران دارند.