پخش زنده
امروز: -
خط آهن 183 کیلومتری مراغه که پساز عبور از شهرهای میاندوآب، مهاباد و نقده و از طریق ایستگاههای ملکان، قزقلعه، شیرین بلاغ و رشکان به ارومیه می رسد فردا در سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان آذربایجان غربی به افتتاح می رسد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ این خط آهن، ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی و شهرهای دیگر این استان را از بن بست ریلی خارج کرده و یکی دیگر از مراکز استان کشور به شبکه ریلی خواهد پیوست.
همچنین قرار هست در سالهای آینده با تکمیل خطوط جانبی، خط آهن سراسری ایران از این طریق و از طریق دو مرز تمرچین و سه رو به کشورهای ترکیه و عراق متصل شود.
عملیات اجرایی احداث این خط از سال 1380 آغاز شد و در سال 92، ریل تا شهر مهاباد رسید و حالا بعد از 5 سال، 98 کیلومتر دیگر از این مسیر به شبکه ریلی پیوسته تا دسترسی کارخانجات و صنایع کشاورزی منطقه تامین و همچنین رونق سفرهای داخلی دوچندان شود.
خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره مزایای اجرای این طرح بزرگ و ملی می گوید:
پیش بینی شده با بهره برداری از این طرح، سالانه حداقل 5 میلیون لیتر سوخت کمتر مصرف شود که معادل 50 میلیارد ریال است و همچنین 4.5 میلیون متر مکعب آلاینده هم به دلیل استفاده قطار از سوخت کمتر در مقایسه با خودروها، کمتر تولید می شود.
وی معتقد است: با رسیدن ریل به آذربایجان غربی و ارومیه، این شهر مهم غرب کشور و مناطق حومه ای، به هاب لجستیک و ترانزیت شمال غرب کشور تبدیل شده و از این طریق هزاران فرصت شغلی در زمینه ترانزیت ایجاد خواهد شد.
خادمی در خصوص ابعاد اجرای این طرح بزرگ ملی می گوید: هزینه اجرای این طرح 400 میلیارد تومان بوده که در صورت محاسبه به نرخ روز، به هزار میلیارد تومان بالغ می شود ضمن اینکه در این طرح بیش از 4.8 میلیون متر مکعب خاکریزی و 3.9 میلیون متر مکعب خاکبرداری شده است.
سرعت سیر قطارهای باری در این مسیر 120 و قطارهای مسافری 160 کیلومتر طراحی شده که نشان دهنده سطح بالای ایمنی در اجرای این خط است ضمن اینکه بر اساس مشخصات فنی، 58 پل بزرگ به طول 1300 متر، 458 پل کوچک به طول 5 هزار و 844 متر و 11 تونل به طول 1800 متر و 4 ایستگاه به مساحت 24 هزار و 600 متر مربع ساخته شده است.
مازیار یزدانی معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راهآهن نیز درباره این طرح می گوید: این محور قادر به جابجایی سالانه 1.5 میلیون تن بار و یک میلیون مسافر هست و از این پس مسافران دو استان آذربایجان غربی و شمال کردستان به سفرهای ارزان و ایمن ریلی دسترسی خواند داشت.
وی می گوید: سرعت تایید شده برای سیر قطار مسافری در این خطآهن ۹۰ کیلومتر در ساعت در نظر گرفته شده است اما این خط قابلیت سیر تا سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت را دارد.
معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راهآهن با اشاره به ایستگاه راهآهن ارومیه نیز بیان داشت: این ایستگاه از نظر محوطه سازی و ساختمان، توجه به شرایط آب و هوایی و جذب مسافر به مراتب شرایط برتری نسبت به سایر ایستگاههایی که اخیرا ساخته شده دارد و طبق تعریف جدید راهآهن از ایستگاه برای دوران بهره برداری، کارکرد این ایستگاه فقط برای جذب و تخلیه مسافر نخواهد بود بلکه علاوه بر ارائه خدمات متداول ایستگاهی به عنوان یک مرکز تجاری- فرهنگی با هدف ارائه خدمات رفاهی برای رفع نیازهای روزمره به مسافران و مراجعان نیز خدماتی را ارائه خواهد کرد.
این مسیر برای حداقل 182 نفر اشتغالزایی مستقیم و برای صدها نفر دیگر اشتغالزایی غیر مستقیم خواهد کرد و به عنوان یکی از صدها پروژه نیمه تمام که با هزینه بالا، سرانجام فردا قرار هست به بهره برداری برسد، اینک نمادی برای رشد و توسعه اقتصادی شمال غرب کشور و خروج اراضی غرب دریاچه ارومیه از بن بست نسبی ارتباط زمینی و ریلی با سایر نقاط کشور محسوب می شود.
گزارش از: مهدی صادقی