رئیس اتحادیه لوازم خانگی از بدقولی تولید کنندگان داخلی لوازم خانگی در تامین بازار پس از ممنوعیت واردات این کالاها خبرداد.
محمد طحان پور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اینکه تولید کنندگان داخلی مدعی تامین 50 درصد نیاز بازار در صورت ممنوعیت کالای وارداتی بوده اند افزود: هم اکنون با اعمال ممنوعیت، تولید کنندگان بزرگ داخلی لوزام خانگی با بهانه کمبود مواد اولیه میزان تولید و عرضه کالا را به بازار کاهش داده است.
وی با بیان اینکه کمبود کالا در بازار سبب ایجاد تصور احتکار کالا توسط واحدهای صنفی شده است گفت: مردم اگر انباری را مشکوک به احتکار کشف کردند سریع به سامانه 124 اطلاع دهند تا در کمترین زمان به این موضوع رسیدگی شود.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به تغییر روند ارائه کالا توسط شرکتها نسبت به رویه سال 96 ادامه داد: شرایط فروش شرکتهای وارد کننده و داخلی تغییر کرده است شرکتهای خارجی به دلیل ممنوعیت واردات و شرکتهای داخلی با بهانه کمبود مواد اولیه و اجبار این شرکتها برای خرید مواد اولیه از بازار آزاد، این تغییرات را اعمال کرده ا ند که برای ما، این دلیل قابل قبول نیست؛ زیرا چطور ممکن است شرکت بزرگ تولید لوازم خانگی مواد اولیه خود را در انبار ذخیره نداشته باشد.
طحان پور ممنوعیت واردات لوازم خارنگی وارداتی را فرصتی مناسب برای تولید کنندگان داخلی دانست و ادامه داد: در این شرایط تولید کنندگان خوب و باکیفیت ما فرصت مناسب برای عرضه کالا دارند تا مردم با خرید تولیدات آنها به این کیفیت اطمینان پیداکنند.
وی با اشاره به تعدیل نیروهای انجام شده توسط شرکتهای وارد کننده لوازم خانگی گفت: با اجرای این ممنوعیت واحدها ی پشتیبانی کننده لوازم خانگی وارداتی از جمله خدمات پس از فروش و فروشگاه ها مجبور به تعدیل نیرو هستند.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی با بیان اینکه تولید کنندگان داخلی در چند روز گذشته اقدام به دریافت 9 درصد ارزش افزوده از مشتریان کرده اند افزود: حذف تخفیف ها، دریافت سه درصد هزینه حمل، تعدیل فروش اقساطی و حذف جوایز تعیین شده از سوی شرکتهای تولید کننده داخلی از جمله اقدامات آنها در شرایط فعلی بازار است که این به زیان مصرف کننده است.
طحان پور افزایش 30 تا 35 درصدی قیمت کالا در برخی شرکتها را از اتفاقات چند روز اخیر بازار لوازم خانگی دانست و گفت: سازمان حمایت، از ما درخواست اسامی شرکتهایی را که افزایش قیمت اعمال کرده اند را دارد درحالی که با یک گشت در بازار لوازم خانگی به راحتی می توان این مطلب را دریافت کرد.
وی ارائه نکردن کالا توسط فروشندگان واحد های صنفی را رویه ای عادی اعلام کرد و ادامه داد: به دلیل عرضه نشدن کالا از سوی تولید کنندگان، صاحبان واحد صنفی نمی توانند در ازای کالای فروخته شده دوباره کالا تامین کنند.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به اینکه کارخانه ها بجای ارائه کالا به قیمت کارخانه کالای تولید خودرا به قیمت مصرف کننده عرضه می کنند گفت: این اتفاق یعنی 10 درصد افزایش قیمت که علاوه بر 3 درصد هزنیه حمل و حذف تخفیف ها یعنی 25 درصد افزایش قیمت کالا که توسط کارخانه اعمال شده است.
طحان پور با بیان اینکه شرکتهای وارد کننده و تولید کننده فهرستقیمت های خود را به سامانه 124 اعلام نمی کنند گفت: سازمانهای ناظر زیادی در این بازار حضور دارند و نظارت می کنند اما فایده ای ندارد.