کهگیلویه و بویراحمد؛
جانمایی نامناسب و غیر استاندارد پل های هوایی شهر یاسوج+فیلم
گزارش مکتوب: پلهای عابر پیاده در شهر یاسوج نه تنها جانمایی مناسبی ندارند بلکه از استاندار های لازم هم برخوردار نیستند.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز کهگیلویه وبویراحمد، سوالی که یک شهروند یاسوجی از خبرنگار صدا و سیما پرسید: آیا پل های هوایی عابر پیاده در یاسوج با صرف هزینه های گزاف فقط برای دکور و یا گزارش عملکرد و بیلان کاری بنا نهاده شده است؟!
می خواهیم از عرض خیابان علوم پزشکی در یاسوج عبور کنیم نگاهی به بلوار وسط خیابان و به پل عابر پیاده می اندازیم بلوار آسانتر از آن هست که مانعی برای رفتن ما باشد، تصمیم می گیریم از عرض خیابان عبورکنیم، چه سرنوشتی در انتظارمان است؟ فاصله بین مرگ و زندگی ممکن است به عرض یک خیابان یا به ارتفاع یک پل عابر پیاده باشد.
در این حین خانمی مسن را می بینیم که میخواهد ازعرض خیابان بگذرد،فکر طی کردن پلههای طولانی پل عابر پیاده او را از این کار باز میدارد، تنها چند دقیقه بعد ناگهان صدای گوشخراش ترمز خودرو با صدای فریاد عابر پیاده در هم میآمیزد.
شاید هفته ای یکبار این تراژدی غم انگیز را در شهر و خیابان شلوغ و پرترافیک که همه عجله برای زود رسیدن به مقصد دارند را در یاسوج دیده باشید.
پلهایی که برای تضمین امنیت تردد عابران پیاده از عرض خیابانها، بزرگراهها و اتوبانهای حادثهخیز احداث شدهاند اما بسیاری از آنها گاه در طول روز عابرانی به تعداد انگشتان دست هم ندارند، این روایت هر روز پل های عابر پیاده در یاسوج است.
بر اساس آمارها روزانه 13عابر پپاده بر اثر تصادفات در کشور فوت میکنند که بیشتر این تصادفات درست زیر پلهای عابر پیاده اتفاق افتاده است.
مشکلی که از دید عابران پیاده، به نبود زیرساختها باز میگردد و اگر هم از دید مدیران شهری به این مساله نگاه کنیم، با عدم فرهنگسازی در استفاده صحیح از امکانات شهری مرتبط است.
امروزه تنها پایین بودن سطح آگاهی رانندگان و عابران پیاده معضل اصلی شهر یاسوج در امر تصادفات نیست بلکه نبود پل های هوایی استاندارد و نا امن بودن آن یکی از دلایل اصلی تصادفات است چرا که به گفته عده ای از شهروندان اگر پل های هوایی مناسبی در یاسوج ساخته می شد شاهد این همه تصادف و از دست دادن جان عزیزانمان در مواقع عبور از خیابان نبودیم.
عبور از عرض خیابان های شلوغ و پر ازدحام فقط با یاری پل های عابر پیاده امکان پذیر است زیرا عبور بی وقفه خودروها مجال رد شدن از خیابان با خیالی آسوده را به عابران نمی دهد ولی بسیاری از مواقع در شرایطی قرار می گیریم که حاضریم عرض پرخطر خیابانی را طی کرده ولی از پله های بی شمار پل عابر پیاده رد نشویم.
باقر فتحی کارشناس جامعه شناسی می گوید: پل های عابر پیاده جزئی از مبلمان شهری محسوب می شوند اما امروزه در بحث مدیریت شهری، پل را سازه ای برای عبور از موانع فیزیکی قلمداد می کنند تا علاوه بر استفاده از فضا بتوان عبور و مرور را تسهیل کرد.
بعد از کش و قوس های فراوان بیش از یک دهه پیش اولین پل هوایی در شهر یاسوج در خیابان مطهری حد فاصل سه راه بیمارستان شهید بهشتی در مرکز استان احداث شد و مردم این شهر توانستند لذت داشتن یک پل عابر پیاده را داشته باشند.
اما لذت دوامی نداشت چرا که این پل از استاندارد های لازم برخوردار نبود و آغاز کننده مشکلات بیشماری در آینده شد، به گونه ای که احداث کمی و نبود کیفی سازی پل های هوایی برای راحتی شهروندان و حتی عابرین پیاده در بیشتر مناطق مرکز استان و دیگر شهرها استان به یک معضل تبدیل شد.
طبق آمار در حال حاضر بیش از 15پل هوایی در شهر یاسوج از سرآبتاوه تا مادوان بر روی شریانهای اصلی احداث شد اما چه سود که این پلها بیشتر از همه مورد استفاده بنرهای تبلیغاتی قرار می گیرد.
شهروند یاسوجی می گوید: سالهاست که استفاده و تردد از پلهای عابر پیاده برای سالمندان و زنان باردار با سختی های بسیاری همراه است اما ظاهرا برخی مسئولان شهری بی توجه به این موضوع هستند.
شهروند یاسوجی میگوید: من جانباز هستم و در پای خود پلاتین دارم و نمی توانم این همه پله با شیب زیاد را بالا بروم اگه این پل ها مجهز به پله برقی بودند راحت تر این مسیر را طی می کردم.
دیگر شهروند که خانم 65 ساله ای است می گوید:عقلم به این می رسد که از پل عابر پیاده استفاده کنم ولی (با اشاره به شیب و پله های زیاد پل هوایی هفت تیر یاسوج)سن،سال و وضعیت جسمی ام این اجازه را نمی دهد.
خانمی که فرزندی کمتر از یک سال در آغوش و دختر 4 ساله ای نیز به همراه دارد و عرض خیابان علوم پزشکی را برای عبور انتخاب کرده می گوید: چگونه می توانم با این دو فرزند از این پل استفاده کنم.
شهروند دیگری ساکن سرآبتاوه یاسوج تصویری را از یک روز بارانی و پل هوایی این منطقه ارسال کرده و می گوید: با توجه به اینکه این تنها پل هوایی سرآبتاوه است و با توجه به اینکه در محل عبور دانش آموزان نصب شده بارش باران و گل لای به وجود آمده ناشی از آن در اطراف پل موجب شده کنار پله های این پل به گل آغشته شده به گونه ای که هر عابری را از استفاده منصرف می کند.
سرهنگ اسماعیل خوشوقت رئیس راهنمایی و رانندگی استان گفت: قریب به 60 درصد تصادفات استان مربوط به عابران پیاده بوده است.
کامروز امینی مدیرکل پزشکی قانونی استان هم با بیان اینکه عابران پیاده 25 درصد فوتی در کشور را به خود اختصاص داده اند گفت: کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ تصادف با عابران پیاده رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.( این در حالی است که این استان یک درصد جمعیت کشور را دارد.)
عزیز فیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: سیما و منظر شهری یاسوج نامناسب است چرا که در شهر یاسوج به عنوان مرکز استان مشکلات زیادی در حوزه زیرساختی، روشنایی، ترافیکی و سیما و منظر شهری وجود دارد.
شاهرخ کناری، فرماندار شهرستان بویراحمد نیز با اشاره به برخی از مشکلات موجود در شهر یاسوج گفت: نبود خط کشی مناسب در مناطقی که مدارس قرار گرفته اند،نبود خط کشی خیابان ها، نبود و یا عدم جانمایی چراغ راهنما ، بلوار کشی های غیر اصولی و کمبود و مکانیزه نبودن پل های عابر پیاده در برخی مناطق شهر از جمله این مشکلات است.
نستهن مقدم، شهردار یاسوج هم گفت: در حوزه مبلمان شهری یاسوج تغییر و تحول اصولی ضروری است.
وی گفت: حدود 10 سال پیش شورای سوم شهر یاسوج تبلیغات شهری را به شرکتی محول کرده که ایجاد پله های برقی برای این پل ها از مهمترین وظایفش بود ولی تاکنون اقدامی در این حوزه انجام نشده است.
وی با بیان اینکه جلساتی با پیمانکار این پل ها برگزار شده و به لحاظ حقوقی پیمانکار موظف به تعویض و مکانیزه کرده این پلها است اضافه کرد: در صورتی که این مهم انجام نگیرد تا زمان تعیین تکلیف، شهرداری به احداث پل در محل های پرتردد و استراتژیک این شهر اقدام می کند.
نگین تاجی عضو شورای شهر یاسوج هم با بیان اینکه پل های عابر پیاده شهر یاسوج نامناسب هستند گفت: جانمایی نامناسب، استفاده از مصالح غیر استاندارد، عدم توجه به جمعیت و رشد روزافزون آن، عدم دسترسی، طراحی نامناسب و مکانیزه نشدن آنها از جمله مشکلات پلهای عابر پیاده در یاسوج است.
مرگ جانخراش عابران پیاده هشداری است جدی به مسئولان که باید همراه با تدوین ضوابط قانونی به فرهنگ ترافیک توجه ویژهای داشت باشند.
حال قضاوت با شما ساخت این پل ها با این صرف هزینه برای دکور، گزارش عملکرد و بیلان کاری بنا نهاده شده اند یا نه؟
نویسنده و دبیر: محمدجعفر درزاده