رئیس بخش رانش زمین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: پدیده فرو ریزش و فرو نشست زمین، پایداری امن و توسعه پایدار شهر تهران را در معرض خطر قرار داده است که با مدیریت قابل پیشگیری است.
وی ادامه داد: فرونشست و فرو ریزش دو موضوع جدا هستند که باید مورد بررسی قرار گیرد مثلا درباره فروریزش زمین در شهر تهران می توان به نمونه های چون فروریزش شهران، مولوی، قیام و خیام و... اشاره کرد که حادثه ساز شد.
رئیس بخش رانش زمین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه فرونشست زمین در جنوب تهران تا حوالی میدان انقلاب رسیده است تصریح کرد: مهمترین عامل فرو نشست ها ، افت سطح ایستایی در دشت جنوبی تهران به دلیل مصرف آبهای زیرزمینی و کاهش نزولات جوی است که این امر را صدور پروانه های چاههای کشاورزی ، حفر چاههای غیرمجاز و غیرقانونی تشدید کرده است.
بیت اللهی بیان کرد: وقتی به نقشه چاههای مجاز توجه کنیم شاهد 50 هزار حلقه چاه می شویم و هیچ جای خالی در نقشه دیده نمی شود و اگر امار چاههای غیر مجاز را هم اضافه کنیم. خواهیم دید در زیر لایه های زمین آب را بی رحمانه استحصال می کنیم .
وی بیان کرد: انقدر به روش های آبیاری غیر منطقی مبادرت کردیم که زمین مچاله و نشست می کند و حالت سیمانی می گیرد و قدرت آبگیری را از دست می دهد .
بیت اللهی ادامه داد: بسیاری ازخطوط جاده ها، فرودگاهها ،راه آهن، لوله های نفت و گاز اثرات فرو نشست را متحمل می شود و در مسیرهای هموار شکاف برداشتند.
وی افزود : مصرف بی رویه از اب چاهها و صدوربیش از حد مجوز چاههای قنات،اتخاذ شیوه های غیر منطقی در کشاورزی عواملی است که باعث تشدید فرونشست زمین در جنوب تهران و دشت ها می شود.
وی ادامه داد: در منطقه شهری تهران رشته قنات متعددی داریم که طول آنها در برآورد اولیه 550 کیلومترو رشته قنات فرعی 650 کیلومتر برآورد شده که در مسیر شمال و جنوب به سمت باغات قدیمی تهران شهرری (منطقه 12) گستردگی دارد .
رئیس بخش رانش زمین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه باغات تهران تبدیل به ساختمان شدند گفت: گود برداریها و شیوه های غیر مهندسی مترو باعث انسداد مسیرهای آب طبیعی می شود و آب مسیر خود را با شستن دانه های زمین باز می کند و حفره ایجاد می شود و بر اثر ارتعاشات ریزش می کنند و منجر به تصادفات می شود.
وی افزود: درشهر تهران شاهد فرو نشست و فرو ریزش های زیادی هستیم که باعث تلفات جانی و مالی شده است
وی با بیان اینکه این حوادث قابل پیشگیری است گفت: متاسفانه ما به فکر پیشگیری و روشهای مقابله با این حوادث نیستیم باید با برنامه ریزی و استفاده از شیوه های مهندسی از وقوع این حوادث جلوگیری کنیم .
بیت اللهی بیان کرد: با حفاری های نا مناسب ایستگاههای مترو فروریزش های تهران پدیده امد.
وی بیان کرد: پدیده فرو ریزش و فرو نشست زمین پایداری امن و توسعه پایدار شهر تهران را در معرض خطر قرار داده است . شیوه ها و مهندسی برخورد با این قضیه وجود دارد مثلاً از زلزله نمی توانیم پیشگیری کنیم اما چنین پدیده هایی ، قابل کنترل و شناسایی هستند .